Burde jeg resilikonere ?

Jeg har fått et juwel Rio 240 jeg skal til å sette opp. Karet er ca 10 år gammelt og har stått tørt i et oppvarmet rom siden det ble tømt for 1.5-2 år siden. Karet lakk ikke og fungerte fint da det ble tømt og har aldri blitt reparert.

Så vidt jeg kan se virker silikonert stort sett å være i orden. Det jeg er litt usikker på er forseglingen foran i bunn. Der silikonert er på det aller tynneste er det løsnet litt i ytterkanten og det løse kjennes tørt å ta på, mens brorparten kjennes myk og normal.

Burde jeg resilokonere hele greia, skjære bort det løse slik at alt silikonert sitter intill glasset eller la det være?
Her er noen bilder. Det er litt vanskelig å få alt til å synes på kamera.
Hjørnene ser bedre ut og det siste bildet er den styggeste
Jeg ville vært skeptisk. Silikonen skal ikke kjennes tørr ut. Og om du fyller det så kan det se tett ut og så om 5 mnd begynner det plutselig å lekke.

Samtidig hadde jeg ikke orka begynt å lime opp ett sånt kar. Juwel Rio serien er en av de mest solgte akvariene i europa og du finner helt sikkert ett likt kar med alt av utstyr som er langt nyere og har stått med vann i nylig til en svært rimelig penge.
Gamle kar som lekker leverer jeg inn til renovasjonen. Det er blitt så billig å skaffe seg "nye" kar at jeg orker ikke dille og grise med det lenger. Jeg har 20 kar nå og det er ganske mange år siden jeg limte opp ett kar som lakk sist. Hadde en lekkasje for ett år siden og da kastet jeg det og fant ett tilsvarende som passet i reolen for 200,- eller noe sånt.

Skulle det gå skeis og du får 250 liter på gulvet så kan forsikringsselskapet bli kranglete hvis det viser seg at du har limt sjøl. Jeg mener det ikke er verdt bryet ihvertfall
Jeg skjønner.

For å oppklare litt i det jeg sa med "tørt" så gjelder dette kun for de løvtynne flakene som har løsnet fra glasset. De er kun på oversiden av den fremre bunnfugen og er noen millimeter store i nesten hele lengden. Det er disse flakene som kjennes halvtørre selv om de fremdeles er elastiske. Der silikonet er tykkere er det fremdeles elastisk og fint og kjennes som det sitter dønn til glasset. Det er også den eneste fugen som er så tynn i ytterkantene.

Har du dårlige erfaringer med at resilokonerte kar har sprunget lekk? Jeg er på et ganske stramt budsjett (student) og fikk karet gratis fra familie, så er derfor jeg undersøker om det fremdeles er brukanes og eventuelt om det kan fikse hvis ikke.
Jeg ville også ha vært skeptisk til denne silikonen etter det jeg ser på bildene.

Det ser nesten ut som om akvariet har vært silikonert før da det der var ikke den peneste silikonfugen.

Men...
Er dette bak der det kan ha vært en bakgrunn på glasset og det bare er rester fra silikonen som hold fast bakgrunnen? Hvis det er tilfelle er det bare å bruke akvariet.

Hvis det ikke er bakgrunns "lim" så burde du resilikonere. Dette er ikke vanskelig, men tar litt tid og en må være nøye med vask med aceton etter du har fjernet den gamle silikonen slik at ny silikon fester seg til glasset.
Silikon henger ikke på silikon.

Anbefaler deg å se på denne videoen
https://www.youtube.com/watch?v=D_Meyb2JYCU
Nei karene som jeg har limt har holdt seg tette. Men det er litt arbeid. Det må skrapes, renses godt med aceton og stå en godt stund og tørke når du er ferdig. Du risikerer ett stygt resultat og har du ikke gjort det før kan du også risikere at det ikke blir helt tett. skulle det blir lekkasjer om noen år kan enkelte forsikringsselskaper bli kranglete og da blir det plutselig ett veldig dyrt akvarium.
Noen ganger er det billigere å bare hente ett "nytt" akvarium enn å kjøpe aceton, silikon og skrape og sitte flere timer og pirke med det.
Sjekk lokale fb kjøp og salg sider og finn.no. Kanskje noen andre gir bort akvarier Det ville ihvertfall jeg gjort

Bare på Finn.no er det oppført 16 akvarier som gies bort i skrivende stund. Flere av dem er tette kar.
Takk for svar begge to.

Bildet er fra fugen mot frontglasset så regner med at det ikke har vært noe annet der, Sharanu. Jeg er enig i at fugene ikke er spesielt pene til å være fabrikkjobb, men hun jeg fikk karet fra kjøpte det nytt for ti år siden og har ikke turt å tulle med silikonet.

Jeg får titte litt mer og se på hva som selges og gis bort så ser vi hva jeg gjør. Uansett så er vi vel alle enige om ikke å stole på den fugen?
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap