Hvor mye luft er det plass til i et akvarie?

Jeg har en liten uenighet på gang med en dyrebutikk hvor jeg har kjøpt et akvarie. Jeg ønsker ikke nevne navn.

Saken er at jeg kjøpte noe som skulle være et 340 l akvarie. I forbindelse med at en onkel av meg ønsket å kjøpe seg et akvarie, tok han mål av mitt akvarie for å se hvordan det hadde passet inn i stua si. Jeg hadde fått lånt med meg en katalog med Jebo akvarier så vi sammenlignet de med det jeg har. Vi fant da at mitt akvarie som angivelig skal være 340 l har nesten nøyaktig samme mål som et 285 l akvarie. hmmmm....

Må si jeg begynte å klø meg i hodet. Jeg måtte måle karret mitt flere ganger, for dette kunne vel ikke stemme. Dessverre så stemte det! Akvariet som jeg hele tiden har trodd har vært på 340 l, var bare på 285 l. Jeg ble jo mildt sakt overrasket over dette, og følte meg skikkelig lurt.

Jeg er jo fullstendig klar over at det kan være et avvik i antall faktiske liter, da målene som pleier å være oppgitt er målt på utsiden av akvarie. Derfor ville et avvik på rundt rundt 5 l vært greit.

Jeg ringte derfor ned til butikken og sa i fra om dette. Personen jeg traff synes dette var en ganske flau sak for butikken, og ga oss mobilnummeret til de som eier butikken. Jeg forsøkte ringe nummeret, uten å få noe svar.

Jeg bestemte meg derfor å sende en epost til butikken for å klage og gjøre dem oppmerksom på at antall liter er feil. Det har nå gått mange eposter fram og tilbake, uten at butikken har kommet med aldri så mye som en liten unnskylding. De har bare kommet med mange bortforklaringer. En av forklaringene var at produsenten opererte med en egen måte å regne volum på. Antall liter var medberegnet lysarmaturet. Hvor mye fisk kan man ha i et lysarmatur? Jeg målte for morro skyld nye mål og innkluderte lysarmaturet, men fremdeles manglet det mange liter. Hvis jeg også målte med bordplata i møbelskapet begynte det å nærme seg 340 l. Kanskje det er slik produsenten regner antall liter. :o)

Eposten jeg mottok i dag, tok virkelig kaka. I eposten skriver de at det liter volumet som jeg fikk oppgitt da jeg kjøpte akvarie ikke er mål på antall liter vann, men antall liter luft!!??? Er det mulig? Har noen opplevd noe lignende?

Dette har jeg faktisk hørt før også - at Jebo-akvariene har helt borti natta utregning av "antall liter".
Liter er et volummål, så den holder ikke. HAdde akvariet vært oppgitt i kg så..... nei her prøver de å ro seg unna. Jeg tror forøvrig ikke du kommer så langt, jeg hadde foreslått en kompensasjon av noe de tar billig inn du trenger-for, fisker, planter osv. Tror det er beste du kan gjøre.

Men jeg vil også tro du ståpr veldig sterkt mtp kjøpsloven dersom du er såpass irritert at du vil heve kjøpet.
Det er ikke et Jebokar vi har. Målene på antall liter og størrelse stemte faktisk på den katalogen jeg fikk fra Jebo.
Thomas A Eriksen
Eposten jeg mottok i dag, tok virkelig kaka. I eposten skriver de at det liter volumet som jeg fikk oppgitt da jeg kjøpte akvarie ikke er mål på antall liter vann, men antall liter luft!!??? Er det mulig? Har noen opplevd noe lignende?
Hehehehe
Beklager at jeg ler så jeg nesten ramler av stolen, men den der var virkelig kreativ!!!!

Lurer litt på om den unnskyldningen hadde gjort seg på trykk i lokalavisen
Malldrian
[QUOTE=Thomas A Eriksen]Eposten jeg mottok i dag, tok virkelig kaka. I eposten skriver de at det liter volumet som jeg fikk oppgitt da jeg kjøpte akvarie ikke er mål på antall liter vann, men antall liter luft!!??? Er det mulig? Har noen opplevd noe lignende?
Hehehehe
Beklager at jeg ler så jeg nesten ramler av stolen, men den der var virkelig kreativ!!!!

Lurer litt på om den unnskyldningen hadde gjort seg på trykk i lokalavisen
Lurer på hvor mange liter luft disse folkene har plass til mellom ørene, jeg???
Du må nok beregne ett større tap i glasset enn 5L på ett slikt kar
Hva er de faktiske utvendige mål?
Det er forresten kun karet som måles, bord og armatur tas selvsagt ikke med i beregningen.

Men du er ikke alene, det er mange som sitter det å lurer på hvor de x antall litrene de ikke fikk plass til skal havne hen Selv regner jeg ett tap i bunnlag, glass og dekor på 15-20% av oppgitt volum på de fleste merker. Eneste karet jeg er i nærheten av å få oppgitte antall liter vann inn i, uten å måtte sette på skvettlapper på veggene, er Juwel-karet

Men svaret på e-posten var jo høyst interessant å lese :p
En liter er en liter, enten det er luft, vann, bly eller dårlig logikk

Om karet faktisk er vesentlig færre liter enn hva som er oppgitt, har du strengt tatt krav på prisavslag. Varen er ikke slik du kunne forvente ut fra info.
Siden avviket er på ca 10%, ville jeg rett å slett krevd 10% refusjon av kjøpesum.
Utvendige mål på akvarie
Utvendig mål av kun akvarie:

L: 121 cm
B: 44 cm
H: 54 cm

Dette gir ca 285 l

Utvendig mål inkludert lysarmatur:

L: 121 cm
B: 44 cm
H: 63 cm

Dette gir ca 335 l

Men hvis jeg også regner med bordplata kommer jeg faktisk opp i ca 340 l, hehe.

Det værste er vel at butikken fremdeles selger dette som en 340 l.






Thomas A Eriksen
Utvendig mål av kun akvarie: Men hvis jeg også regner med bordplata kommer jeg faktisk opp i ca 340 l, hehe.


Tragikomisk... Du får be butikken om å hoste opp noen trespisende bunnmaller som du kan utnytte arealet i bordplata med
Thomas A Eriksen
Eposten jeg mottok i dag, tok virkelig kaka. I eposten skriver de at det liter volumet som jeg fikk oppgitt da jeg kjøpte akvarie ikke er mål på antall liter vann, men antall liter luft!!???


HEHEHE...må være Årets bortforklaring!!
1 LITER vann er vel det samme som 1 LITER luft....
altså: 1 liter er 1 liter uansett hva som måles!!

"klaskelårikrampelatter!!"
Aggi
[QUOTE=Thomas A Eriksen]Utvendig mål av kun akvarie: Men hvis jeg også regner med bordplata kommer jeg faktisk opp i ca 340 l, hehe.


Tragikomisk... Du får be butikken om å hoste opp noen trespisende bunnmaller som du kan utnytte arealet i bordplata med

Jeg har kommet til det punkt at jeg bare ler av dette. Det er jo urkomisk hele greia.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap