Må rådasand skyldes før bruk?

Hei!

Var på butikken i dag og kjøpte to sekker med rådasand kornstørrelse 0,4mm - 0,8mm og jeg gleder meg virkelig til å få den i akvariet.

Men bør sanden skyldes før bruk eller kan jeg bare "helle" oppi? Akvariet er oppe og går, og det er fisker i det.

Jeg kjøpte et par biltema-sand sekker for en stund tilbake, og de trengte jeg visst ikke skylde først.

Men er det annerledes med denne sanden?

Og en annen ting:

Hva bør jeg gjøre med fiskene imens jeg bytter sand?
Bare ha de i bøtter med vann imens?

Det er en 240 liter, med blant annet:
2 stk. scalarer,
13 stk. corydoras
og 3 stk. ancistrus.

Hilsen Marius
Det er litt støv i rådasanden, så jeg synes det er best å skylle den. Da klarner vannet i akvariet mye fortere. Jeg er så heldig at jeg kan stå ute og bruke hageslangen, så jeg har skylt biltemasanden også, selv om mange mener det ikke er nødvendig. Jeg skylte til vannet i bøtta så helt klart ut, og hadde derfor ingen tåke i karet etterpå. Det tok lengre tid å skylle rådasanden.

Det skal kunne gå an å bytte bunnlag med fiskene oppi, men har aldri gjort det selv, så det får du sikkert svar på av andre.

Vil anbefale deg å skylle gjennom sanden. Rådasand inneholder ganske mye støv, noe man ser av fargen på vannet når man skyller. Sett fiskene i en stor bøtte mens du jobber. Ta vare på så mye vann du klarer og la resten stå i karrett. Sørg for at filteret ike går tett ved å sette en nylonstrømpe på innsuget. På denne måten kan du la filteret gå mens du skifter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap