Nattbordakvarie - hva bør jeg kjøpe?

Jeg har lyst på et akvarie på nattbordet som søvnhjelp. I all hovedsak er det lyden av vann og det å se ting bevege seg som jeg er ute etter.

Vil selvsagt ha noe i det, f.eks. reker, og da må pumpe, filter og lys til. Har sett på en del av disse komplette småakvariene men synes det står så lite om dem. Vil gjerne ha komplett sett der filteret faktisk fungerer, ser en del klager på at disse ikke er gode nok, men jeg skal ikke akkurat ha fullt opp med fisk..

Jeg må ha hel topp, siden jeg har katt. Følger det med topp på f.eks. aquatic nature cocoon? Går det an å bruke hang-on-filter når man har hel topp?
Vil ha så stort vannvolum som mulig uten at det tar hele nattbordet, tenker på noe som er maks 40 i lengde og 25 i bredde.

Noen som har erfaring og/eller produkttips å komme med?
Jeg har nettopp kjøpt en Fluval Edge til å ha på nattbordet, og må si at det er et meget stilig akvarium. Det følger med svamp til å ha rundt filterinnsuget, så det er rekesikkert. Ulempen er såklart at det gjerne er en del dyrere enn andre kar på samme størrelse, samt at du må kjøpe varmekolbe i tillegg, da dette ikke følger med.
Det blir litt for dyrt og fancy for min del, no offense.

Jeg har sendt mail til Aquamanias og spurt om dette, synes målene var fine. Men det står jo ingenting om det på sidene...
Skrulle
Jeg må ha hel topp, siden jeg har katt. Følger det med topp på f.eks. [URLBLOCK1]? Går det an å bruke hang-on-filter når man har hel topp?

Du kan se bilde av cocoon hos webzoo, som du ser er det ikke topp på de, og du kan ikke bruke hang-on filter på akvarier med topp (hvir du ikke finner en smart måte å kappe i toppen på)

Ellers så har de geniale akvariesett hos aquamanias, med heldekkende topp. Jeg kjøpte et sånt og ble imponert over tilbehøret og kvaliteten, tråd om det kan du se her.
MEN; disse er utstyrt med en vifte for å lufte ut varme i lystoppen, og den hører man godt. Jeg kunne ikke ha det pga lyden. Skal du ha det ved senga kan det kanskje virke motsatt, at du ikke får sove.
Han jeg solgte det til sier han ikke merker noe til lyden og han har det på kontorpulten sin på jobb. Så det kommer sikkert an på hvor lydsensitiv man er. Han bruker det til rekekar, tror han bare sørget for at filtersvampen ble plassert rett på innsiden av innsuget for å forhindre reker inn i filterkammeret.

Det er glasslokk på Cocoon-karene da selv om den ikke er heldekkende.Er en liten åpning i bakkant så hang-onfilteret får plass på 4,5 cm og en liten glipe foran på 1 cm.
Filteret på Cocoon-akvariene fungerer også greit. Det er et veldig elegant og stilrent kar, hakket kulere enn Fluval Edge hvis du spør meg. Men modifiser filteret, fjern den stusselige plata som skal forestille filtermateriell, og fyll opp med grovporet blåsvamp. Cocoon-akvariene kommer også med moonlight i form av blått led-lys, som er ganske stilig om natta.

Jeg er veldig fornøyd med mitt Cocoon, og skulle gjerne hatt et til.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap