- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Corrydoras, men hvilken?
Corrydoras, men hvilken?
Hei til alle dere eksperter på corryer (sånn som Mona O. *smil*)
Jeg har en ensom liten kar i 375 l. min som jeg så gjerne skulle hatt noen kamerater til. Da bør jeg jo ha navnet på arten. Dårlige bilder, men håper noen av dere kan identifisere den. Har fått i gang en 325 l som de skal over i, da det er bedre tilpasset i forhold til gh, ph og bunnsubstrat. Der går det en gjeng med aeneuser som fyller dagene med å legge egg over alt....
Jeg har en ensom liten kar i 375 l. min som jeg så gjerne skulle hatt noen kamerater til. Da bør jeg jo ha navnet på arten. Dårlige bilder, men håper noen av dere kan identifisere den. Har fått i gang en 325 l som de skal over i, da det er bedre tilpasset i forhold til gh, ph og bunnsubstrat. Der går det en gjeng med aeneuser som fyller dagene med å legge egg over alt....
Postet 01.10.06 kl 12:53
Postet 01.10.06 kl 13:43
Postet 01.10.06 kl 14:12
AquadamaHei til alle dere eksperter på corryer (sånn som Mona O. *smil*) Jeg har en ensom liten kar i 375 l. min som jeg så gjerne skulle hatt noen kamerater til. Da bør jeg jo ha navnet på arten. Dårlige bilder, men håper noen av dere kan identifisere den. Har fått i gang en 325 l som de skal over i, da det er bedre tilpasset i forhold til gh, ph og bunnsubstrat. Der går det en gjeng med aeneuser som fyller dagene med å legge egg over alt....
Første er en slik en
Andre er muligens en variant som de kaller aeneus "gold stripe " hvis forskjellen er en lys stripe over den mørke på siden. Men fargeforkjeller kan komme av at fisken ikke er helt i form også...
Postet 01.10.06 kl 14:15
Endret: 01.10.06 kl 14:17
Tusen takk.
dere har selvfølgelig rett begge to :0)
Ang Gold stripe, kan den yngle med vanlig aeneus, eller må den ha gold stipe partnere? Har netopp begynt å interessere meg for denne artige typen fisk så spørsmålene er mange.....
Ang Gold stripe, kan den yngle med vanlig aeneus, eller må den ha gold stipe partnere? Har netopp begynt å interessere meg for denne artige typen fisk så spørsmålene er mange.....
Postet 01.10.06 kl 14:20
Den kan nok få avkom med vanlige ja. Akkurat som albinovarianten av aeneus.Aquadamadere har selvfølgelig rett begge to :0) Ang Gold stripe, kan den yngle med vanlig aeneus, eller må den ha gold stipe partnere? Har netopp begynt å interessere meg for denne artige typen fisk så spørsmålene er mange.....
Postet 01.10.06 kl 14:23
Postet 01.10.06 kl 15:13
Postet 01.10.06 kl 15:15
Er enig med Viggo, de første to bildene er nok en vanlig
Corydoras schwartzi.
Den neste, bildet til Aquadama, er en Corydoras aenus, men sikkert en litt annerledes fargevariant enn de hun har fra før. Ikke uvanlig at de varierer litt. Denne arten er en av de mest utbredte Corydorasene, og finnes i enormt store områder i Amazonas. Det er derfor ikke så rart de kan variere litt i fargen.
Ian Fuller skriver at disse pr i dag alle er klassifisert under C. aenus, men at de kanskje en vakker dag vil få sine egne artsnavn. Men inntil videre, en C. aenus altså
Jeg har selv et par-tre ulike varianter av C. aenus, og de er artige.
Planlegger å få tak i noen av typen Gold stripe eller Red stripe selv, de er flotte
Corydoras schwartzi.
Den neste, bildet til Aquadama, er en Corydoras aenus, men sikkert en litt annerledes fargevariant enn de hun har fra før. Ikke uvanlig at de varierer litt. Denne arten er en av de mest utbredte Corydorasene, og finnes i enormt store områder i Amazonas. Det er derfor ikke så rart de kan variere litt i fargen.
Ian Fuller skriver at disse pr i dag alle er klassifisert under C. aenus, men at de kanskje en vakker dag vil få sine egne artsnavn. Men inntil videre, en C. aenus altså
Jeg har selv et par-tre ulike varianter av C. aenus, og de er artige.
Planlegger å få tak i noen av typen Gold stripe eller Red stripe selv, de er flotte
Postet 01.10.06 kl 15:30
Vi har corydoras Aeneus Goldstripe, og vi har den varianten som du har på bilde nr 3. Vi vet ikke helt hvilken C. Aeneus dette er, men den er ulik C. Aeneus Goldstripene våre. C.A. Goldstripe er gulaktig i buken og på finnene, mens de mørke er som vanlig C. Aeneus - lys beige. Vi tror det kanskje kan være C. Aeneus Gold shoulder
Postet 01.10.06 kl 15:41
Gold-shoulder/gold-stripe... Flotte navn i hvertfall, og flotte fisk! Tror jeg vii forsøke å finne flere av dem neste gang jeg er i en fiske-butikk. Og Mona O. jeg må innrømme at første gang jeg leste om din entusiasme i forhold til Corryene så tenkte jeg: ja vel.... men hva ser ho i grunn i denne typen fisk?
Det var før jeg fikk mine i hus! (fikk dem med et kar jeg kjøpte) Nå er jeg hektet! Takk og pris for all infoen du legger ut. Den har jeg brukt hver dag.
Det var før jeg fikk mine i hus! (fikk dem med et kar jeg kjøpte) Nå er jeg hektet! Takk og pris for all infoen du legger ut. Den har jeg brukt hver dag.
Postet 01.10.06 kl 16:42
Værsågod
Og jeg blir bare mer og mer hekta på dem... Gleder meg sinnsykt til jeg kommer i hus i ny bolig. Denne høsten og vinteren blir det storhandel av nye Corydoras og nye kar å ha dem i
(må nok skaffe meg en reol...)
Og nå har jeg fått meg en avtale om kjøp av 10 Corydoras weitzmani til!
Får dem ikke før om 2 mnd men jeg gleder meg som en unge!
Og jeg blir bare mer og mer hekta på dem... Gleder meg sinnsykt til jeg kommer i hus i ny bolig. Denne høsten og vinteren blir det storhandel av nye Corydoras og nye kar å ha dem i
(må nok skaffe meg en reol...)
Og nå har jeg fått meg en avtale om kjøp av 10 Corydoras weitzmani til!
Får dem ikke før om 2 mnd men jeg gleder meg som en unge!
Postet 01.10.06 kl 17:38