Sneglespiser? pluss et spørsmål til.

Hei hei, Jeg holdt på å snakket i dag med en venninne om at jeg har fått pestsnegler i akvariet mitt. Noe jeg egentlig ikke vil ha. Jeg fikk de med en plante jeg kjøpte samtidig som jeg kjøpte eplesnegler. Da sa en annen person at jeg måtte kjøpe meg en sneglespiser, det hadde hun i sitt akvarium. Den var vist svart med oransje striper eller noe slik. Noen som vet hvilken fisk hun snakket om? Hun sa at hun bare sa sneglespiser i dyrebutikken.

Samtidig så lurer jeg på om dere har forslag til noen sneglespisende fisk? Den skal spise pestsnegler å IKKE eplesnegler. Foreløbig er ingen av eplesneglene mine kjønnsmodne, men når de blir det og begynner å legger egg og slik så vil jeg ikke at den fisken skal reske akvariet for eplesneglebabyer?

Så det skal være en fisk som spiser kun pestsnegler?

Må vel skrive litt info om karet for å hjelpe litt kanskje
Karet har 26 grader og er på ca 50 liter. Det inneholder:
guppy
platy
et palettpar
ancistrus (liten)
SAE
Fantomtetra

Noen råd? (vil ikke stole 100% på at dyrebutikken gir meg rett hvis jeg spør dem).
Det første jeg tenkte på da venninnen min sa beskrivelsen var praktbotia (men den trenger vell mer enn 50 liter?) og tigerbarbe (den spiser vell ikke snegler, eller går ikke overens med guppyene mine)
eplesnegler skal spise pestsnegle egg. ellers kan du jo skvise de pestsneglene du ser mot glasset, guppyer elsker knust pestsnegle.
...Nå spiser de vel det de kan få tak i av små snegler, eple-varianter også, men jeg fikk tak i noen dverg-botia og jeg kan glemme resten av akvariet når jeg sitter og ser på de...Dette er fisk jeg skal ha mer av, for å si det slik...Bare et tips, dersom du har tenkt til å begynne og fiske opp egg-klasene til eget kar...

...Nå leste jeg inlegget ditt litt bedre, og du har bare 50 liters kar...? Synes kanskje du har nok i det karet jeg, da...
Botia i 50l kar er ikke å anbefale. Den minste arten er Dvergbotia, men de er som alle andre Botia-arter stimfisk. Dvs du bør ha minimum 5. Alle Botia er ekstremt aktive og vil antagelig stresse vettet av de andre innbyggerne i et så lite kar. Anbefaler Eplesnegle-varianten. De vil spise eggene til pestsneglene og holde bestanden under kontroll. Spesiellt om du er litt gnien på foringen slik at eplesneglen ikke har så mange andre alternativer
oki, takk for svar tenkte at botia ikke kom til å passe inn i et så lite kar selv :p

Har eplesnegler, men ser ikke ut til at de bryr seg noe særlig om pestsneglene. Eplesneglene mine er mer opptatt av å plage/yppe seg på palettene mine som nettopp har lagt egg. Foreløbig er resultatet at eplesneglene får bank av palettene da :p:p

men da satser jeg på at eplesneglene gjør jobben sin jeg
guttn
eplesnegler skal spise pestsnegle egg. ellers kan du jo skvise de pestsneglene du ser mot glasset, guppyer elsker knust pestsnegle.

Kanskje jeg skal prøve det, hørtes ikke særlig herlig ut da :/ :p he heh... "Skvising av snegler" hørtes ikke særlig fint ut heller med skviste snegler mot glasset :p

Tror mine guppyer er for dumme til å se sneglen(den skviste) før det har gått et år da :p he heh... Tror fiskene mine er av det mindre smarte slaget )
mine å siden jeg kom hjem å så en halvspist guppy med lite finner
I går fikk jeg til min store forbauselse se at den fine guppyhannen min har fått avspist store deler av finnen sin :/ dakar liten...
i dag fant jeg rispet hale på den andre guppyhannen.
den første døde desvere.
Det hadde ikke forundret meg et sekund om Tetraen faktisk kunne være skyldig her (hvor mange har du?) De er oppført i basen som fredelig, men det står det også om flaggtetraen og de er alt annet enn fredelig hos meg. Napper etter finner så fort de får sjansen.
jeg har ikke tetraer men kardinal/venusfisk. og jeg tror ikke de der skyldig fordi den første hannen som døde var spist nesten helt opp
guttn
jeg har ikke tetraer men kardinal/venusfisk. og jeg tror ikke de der skyldig fordi den første hannen som døde var spist nesten helt opp

Sorry! Blandet litt sammen hvem som hadde skrevet hva her
ja noen ganger blir det litt vasnskelig å huske hvem som skrev hva
Har fire guppyhanner og 3 av dem har fått skikkelig grisebank her også :/ Har avlivd en guppyhunn, hun var ikke særlig bra. Lå bare å duppet på siden i overfaten :/
Shlush
Har fire guppyhanner og 3 av dem har fått skikkelig grisebank her også :/ Har avlivd en guppyhunn, hun var ikke særlig bra. Lå bare å duppet på siden i overfaten :/

Nøyaktig hvor mange guppyer har du, og hva er kjønnsfordelingen?
tender
[QUOTE=Shlush]Har fire guppyhanner og 3 av dem har fått skikkelig grisebank her også :/ Har avlivd en guppyhunn, hun var ikke særlig bra. Lå bare å duppet på siden i overfaten :/

Nøyaktig hvor mange guppyer har du, og hva er kjønnsfordelingen?

Har slik at det skal være 2 hunn per hanne kjøpte til en ny hunn da jeg avlivet den ene

Har bestillt meg flere guppyer med riktig fordeling...

Det er palettene som ruler over hele karet her, men syns ikke de er så veldug gode foreldre foreløbig.
nei palletter må ofte ha flere forsøk før de greier å få yngel til å leve opp.
har hørt om et palett par som brukte 20 forsøk bare for å få til 2 yngel
kloreker spiser pestsnegler. det holder med en kloreke hann =)
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap