Hvilken malle?

Nå var det meget dårlige bilder for å kunne bestemme hvilken malle det er du har. Men jeg vil tippe at det er en Hypostomus sp., muligens L139. Det beste er at spør der du har kjøpt den.
Hvor mye kostet den?
L-maller koster gjerne fra 100-1000 kr eller mer, mens andre "vanlige" maller som Pleco er billigere.
Personlig synes jeg det så litt ut som en plecostomus. Hvor stor er den sånn ca?
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3703 Der har du pleco'n.
Ciklide
Hvor mye kostet den? L-maller koster gjerne fra 100-1000 kr eller mer, mens andre "vanlige" maller som Pleco er billigere. Personlig synes jeg det så litt ut som en plecostomus. Hvor stor er den sånn ca? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=3703 Der har du pleco'n.

Den kostet 225,- er ca 13cm lang...
Jeg synes også at den ligner på en plecostomus. Og det har jeg syntes hele tiden.
Problemet er hvis jeg har det, så må jeg få prøvd å byttet den bort eller noe. Den skal jo minst ha 375 liter eller noe:O.
Også må jeg mate den mye, ellers så spiser den plantene, og den liker å drege opp plantene, så må ha lagt steiner rundt plantene...

Så jeg trur at jeg skal skaffe meg ottoer neste gang...
Ja Plecostomus blir veldig stor og voldsom til slutt.
Den kan flytte steiner med den krafitge halen osv.
Det beste er nok å omplassere den ja.
Selv skal jeg sette min pleco i en ny 400 liter snart.
Det trenger krabaten sårt stakar.
Den går vel mot 28 cm eller noe sånn nå...
Den vokste rolig først, åså plutselig eksploderte den...
225,- for en 13 cm lang pleco er vel vanlig?
Så.. Er nok en pleco ja.
Ja leste på nette at de kan bli veldig stor.
Jeg må nok omplassere den,ja:P.

Oi, din hadde blidt diger. Ja, 400 liter er fin størrelse for pleco.

Ja, er dessverre en pleco. Har jo alt for lite akvariet til den(70 liter).
Han jeg handlet hos i dyrebutikken var litt stresset siden det kom 2 par samtidig inn som skulle ha digre akvarier, så skjønner han godt.
Så da endte det med at jeg ikke så ordentlig på navn og selv var litt stresset:o.

Skal da prøve å få omplassert den til noen som har plass.
Tror nok heller det er en Pterygoplichthys pardalis, for den er vanligere

Jeg har selv sånne :P
Den største er snaaart 40 cm, og bor i 375 literen nå, men skal senere flytte til en 585 liter.
Ja, den ligna veldig på den. hmm..
Håper at det er noen som vil ha den snart. Den raserer alle plantene mine. Må gi den mye mat, for ellers så spiser han plantene..
Takk for svar
Jeg vil også tippe på at det er en [I]Pterygoplichthys pardalis[/I]. Men bildene er ikke av den beste kvaliteten. Den ser også litt tyn ut i mine øyne.

E
Er vanskelig å ta bilde av han, han er såvidt ute når lyset er på.
Bruker å hive inn 2-3 tabeletter til han daglig i roten der han holder til. Slik at han får den for seg selv...
Skal de være tynn? Skal jeg mate han mer?
Sto i dyrebutikken at den heta Hypostomus og noe annet som jeg ikke husker.
Kan mallen min være en Hypostomus borellii?
I butikken står det nok Hypostomus plecostomus, men det er feil da dette er en art som ikke blir eksportert til akvarieindustrien. Det heller bygger på en gammel missforståelse. Så en Hypostomus plecostomus er det 99% sikkert ikke.

E
Ok, tusen takk for svar.
Ja, man kan aldri stole helt på dyrebutikker
Hvis jeg ikke tar helt feil, er dette ikke oppdrettetsmalle fra Asia, men import fra Columbia. Skal man vite hvilken malle det er er det viktig å huske både familie, og artsnavnet.

I butikken sto det ikke at dette var en Hypostomus plecostomus, så å si at man ikke kan stole på butikkene fordi man ikke husker hvilken fisk som man har kjøpt er vel litt drøyt?
Var å sjekket og da sto det Hypostomus ett eller annet!!
Charl8
Var å sjekket og da sto det Hypostomus ett eller annet!!
Det er det som er mitt poeng, for å vite hvilken fisk det er holder det ikke med "Hypostomus ett eller annet".
Ja, men da sto d ialfall at d var Hypostomus .... og han andre sa at det ikke var en Hypostomus....
Hvorfor skriver da dyrebutikken feil navn?
Uansett stod det Hypostomus, og han mener at det var en helt annen. Og da ble jeg forvirret, siden det sto at det var Hypostomus...
"Hypostomus" hjelper egentlig ganske lite her.
Hvis du søker i fiske basen http://akvaforum.no/resultat.cfm?criteria=Hypostomus&x=0&y=0#fishbase
Ser du noen av artene som har dette navnet i seg.
Det er ganske mange.

Mange arter er veldig like.
Så dyrebutikkene forveksler dem med andre arter.
Dette er jo ikke noe dyrebutikkene gjør på pur F.
Det er svært forskjellig kunskap i de forskjellige dyrebutikkene rundt omkring
i Norges land.
Jeg synes også at det ligner på en Pterygoplichthys pardalis.
Hadde ikke vært vits i å tatt med skriveblokk og penn hvis det står feil navn på fisken!
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap