Fikk feil fisk!

Jeg hadde bestilt meg noen nye lampeøye killier, rettere sagt Aplocheilichthys normani.
Da jerg fikk se fiskene som hun sa var dem sa jeg med en gang at det dær var ikke Aplocheilichthys normani, men noe helt annet, men hun var absolutt helt sikker på at det var rett og at jeg muligens hadde feil fisk.
Nå har jeg sjekket 46 typer lampeøye killi fisker og finner ingen som ligner. Saken er at denne også har en liten ekstra finne på ryggen. Bilder mdefølger. All hjelp blir gledelig mottat
Ps: den nederste på bildet er den jeg hadde fra før og er rimelig sikker på at det er Aplocheilichthys normani.
Bare en ting å gjøre; skifte butikk.

Det du hadde fra før er i alle fall Aplocheilichthys normani.

Om du ikke får noe svar her, får du prøve å oppsøkte Svein Antonsen. Han er visstnok en jævel på killi-arter.
Har selv en stim med lampeøye killi og de er like den som er på det nederste bildet du la ut. De andre er feil fisk.
hvilken type det er er jeg usikker på, men kanskje hylopanchax stictopleuran, den heter også lampe øye killi på "populær"språk. Men det finnes desverre ikke bilde av denne i fiskebasen.
Ken Myrseth
Har selv en stim med lampeøye killi og de er like den som er på det nederste bildet du la ut. De andre er feil fisk. hvilken type det er er jeg usikker på, men kanskje hylopanchax stictopleuran, den heter også lampe øye killi på "populær"språk. Men det finnes desverre ikke bilde av denne i fiskebasen.

Jeg fant ingenting da jeg søkte på det navnet, ikke en gang på google.
Jeg kjøpte 5, mest av nyskjerrighet om hva slags fisk det var, og muligens for ikke å gå helt tommhendt hjem.
Da jeg kom hjem innså jeg at det bare var 4 fisk i posen, samt at en ble borte i løpet av natten :\
...Prøv Hylopanchax stictopleuron...
(mangler)
...Prøv Hylopanchax stictopleur[b]o[/b]n...

Fant endelig et bilde som viser den fisken, men neida, det er ikke den jeg har, faktisk langt i fra.
Det eneste som får den fisken til å se ut som en "lampeøye" er litt av lampeøyenes kjenetegn, blølysende øyne, men ikke halvparten så kraftig som Normani sine er. Denne fisken er også veldig spiss og strømlinjeformet, for ikke å snakke om at den har en finne mere på ryggen en de andre lampeøyene jeg har sett.
Litt frustrerende å ikke vite hva jeg har svømmende i akvariet :P
vanskelig å si ut fra et så dårlig bilde, men det kan være en pseudomugil art du har fått med hjem. I så fall ikke første gang disse artene er byttet om i butikkene. Hvis det ikke er en blåøye, ser det ut til en eller annen art i Atheriniformes. Ikke nødvendigvis et dårlig kjøp.

hm
Hans M Hanslin
vanskelig å si ut fra et så dårlig bilde, men det kan være en pseudomugil art du har fått med hjem. I så fall ikke første gang disse artene er byttet om i butikkene. Hvis det ikke er en blåøye, ser det ut til en eller annen art i Atheriniformes. Ikke nødvendigvis et dårlig kjøp. hm

Nei sant nok, muligens ikke et dårlig kjøp men ergelig at jeg ikke fikk fisken jeg hadde bestilt.
Er litt usikker på grunn av fisken sin veldig lyse farge, men den kan minne litt om Pseudomugil gertrudae.
Nytt og litt bedre bilde. Tenkte at det var mulighet for at noen klarte og oppklare mysteriet med den feile fisken :P
Off topic... den mosen på det første bildet, er det helt vanlig javamose? Den så så tett, grønn og frisk ut!
Lro
Off topic... den mosen på det første bildet, er det helt vanlig javamose? Den så så tett, grønn og frisk ut!

Nei det er ikke javamose. Har aldrig vært noe "fan" av javamose jeg, jeg har julemose, flammemose, plagonium affine tror jeg det var og en annen mose som jeg tror muligens er taiwan mose eller noe lignende
Ikke fullt utvokst Aplocheilus lineatus "gold"? Ligner fryktelig på mine..
Det er nok ikke en pseudomugil gertrudae, men sjekk ut denne linken. lenger ned i høyre kolonne finner du liste over pseudomugilene med gode beskrivelser: http://members.optushome.com.au/chelmon/Melano.htm

Den ligner veldig på både de pseudomugil tennellusene og signiferene jeg hadde en gang. Disse farget aldri ut slik de er på bilder.
Shanny Lix
[QUOTE=Lro]Off topic... den mosen på det første bildet, er det helt vanlig javamose? Den så så tett, grønn og frisk ut!

Nei det er ikke javamose. Har aldrig vært noe "fan" av javamose jeg, jeg har julemose, flammemose, plagonium affine tror jeg det var og en annen mose som jeg tror muligens er taiwan mose eller noe lignende

Takk, da vet jeg hva jeg må skaffe meg. De var nydelige!
Anitarus
Det er nok ikke en pseudomugil gertrudae, men sjekk ut denne linken. lenger ned i høyre kolonne finner du liste over pseudomugilene med gode beskrivelser: http://members.optushome.com.au/chelmon/Melano.htm Den ligner veldig på både de pseudomugil tennellusene og signiferene jeg hadde en gang. Disse farget aldri ut slik de er på bilder.

Jeg tror at den største muligheten er at disse er Pseudomugil paludicola.
De på bildet er mye lysere i fargen, men ellers ser de nokså identiske ut vil jeg si
Tusen takk ^^
Lro
Takk, da vet jeg hva jeg må skaffe meg. De var nydelige!

Islensk har en annonse for rimelig flammemose liggende.
Kesol
[QUOTE=Lro]Takk, da vet jeg hva jeg må skaffe meg. De var nydelige!

Islensk har en annonse for rimelig flammemose liggende.

Ebay, aquatic magic
I går kjøpte jeg enda 10 stk av fisken du egentlig skulle ha.
Så nå har jeg 30+ i det ene L malle karret mitt.
Dette er en av de fineste stimfiskene jeg kan tenke meg.
Har leitet etter en litt spesiell stimfisk i flere år, så ble geara som fy når jeg "fant disse.
De digger den massive vanngjennomstrømningen i L malle karret også.
Så nå drømmer jeg om egg/yngler på denne fine fisken.
Tihii
HeiHei, jeg syntes fiksen lignet på en fargeløs kardinaltetra HeHe
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Danielsen
Reklame for plussmedlemskap