- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kjøpte 2 fisk i dyrebutikken men vet ikke hva de heter.
Kjøpte 2 fisk i dyrebutikken men vet ikke hva de heter.
Postet 29.07.10 kl 17:46
Oppdrettsvariant av gullfisk. De du har kjøpt kalles teleskopslørhale pga de utstående øynene
Postet 29.07.10 kl 17:56
Postet 29.07.10 kl 19:52
Postet 29.07.10 kl 19:57
Joda, de selges i bøtter og spann, sammen med de enda verre golfball-slørhalene i den ene lokale zoobutikken her.
Det er første gang i mitt liv jeg har gjort det, men en gang jeg kom inn der og så to svære kar fulle av golfballslørhaler, måtte jeg bare si fra. Jeg sa min mening om å ta inn og å selge slike misfostere. Faktisk var han i kassen enig med meg, men han sa at det var sjefen selv som bestemte hva som skulle bestilles...
Ved å bestille sånne, så støtter de en syk industri som skaper den ene mer misfostra fisken etter den andre. Først kom slørhalene i golfballfasong, så kom mollyene... og så har de søren meg tuklet med den utrolig vakre sommerfuglcikliden også, den som var så vakker fra før! Den får man også i sånn stygg golfball-formet utgave. Helt sykt!
De som driver oppdrett av dette slaget ville ikke fortsatt med det, hvis det ikke var for at det er store penger og big business i det. Hvis få ville kjøpe dem, så hadde de ikke giddet. De er ute etter å tjene mest mulig penger. Dette betyr at det faktisk er nødt til å være vanvittig mange mennesker der ute som faktisk går og kjøper sånne fisk...
Til sånne mennesker sier jeg bare; finn deg en annen hobby! Eller bruk huet og TENK før du kjøper...!
Håper ALLE som leser dette følger oppfordringen: IKKE kjøp slike misdannede, ekstremavlede fisk! For hver av de fiskene du kjøper, så støtter du en industri som burde vært lagt død, de som oppdretter slike sinnsyke varianter av fisk!
Det er første gang i mitt liv jeg har gjort det, men en gang jeg kom inn der og så to svære kar fulle av golfballslørhaler, måtte jeg bare si fra. Jeg sa min mening om å ta inn og å selge slike misfostere. Faktisk var han i kassen enig med meg, men han sa at det var sjefen selv som bestemte hva som skulle bestilles...
Ved å bestille sånne, så støtter de en syk industri som skaper den ene mer misfostra fisken etter den andre. Først kom slørhalene i golfballfasong, så kom mollyene... og så har de søren meg tuklet med den utrolig vakre sommerfuglcikliden også, den som var så vakker fra før! Den får man også i sånn stygg golfball-formet utgave. Helt sykt!
De som driver oppdrett av dette slaget ville ikke fortsatt med det, hvis det ikke var for at det er store penger og big business i det. Hvis få ville kjøpe dem, så hadde de ikke giddet. De er ute etter å tjene mest mulig penger. Dette betyr at det faktisk er nødt til å være vanvittig mange mennesker der ute som faktisk går og kjøper sånne fisk...
Til sånne mennesker sier jeg bare; finn deg en annen hobby! Eller bruk huet og TENK før du kjøper...!
Håper ALLE som leser dette følger oppfordringen: IKKE kjøp slike misdannede, ekstremavlede fisk! For hver av de fiskene du kjøper, så støtter du en industri som burde vært lagt død, de som oppdretter slike sinnsyke varianter av fisk!
Postet 29.07.10 kl 23:00
Et glimrende innlegg, etter min mening, Mona
Merkelig nok har eg aldri sett slike fisker, men eg vet at det selges endel av dem likefullt.
Personlig fatter eg ikke at slike ekstremvarianter er salgbare. Det samme gjelder "butikk-kampfisk", slørancistrus, albinofisk...
Men som Mona skriver: "De er ute etter å tjene mest mulig penger." Og da er det vi kunder som er skyld i at ekstremvarianter og gendefekte fisker er til salgs overalt.
Merkelig nok har eg aldri sett slike fisker, men eg vet at det selges endel av dem likefullt.
Personlig fatter eg ikke at slike ekstremvarianter er salgbare. Det samme gjelder "butikk-kampfisk", slørancistrus, albinofisk...
Men som Mona skriver: "De er ute etter å tjene mest mulig penger." Og da er det vi kunder som er skyld i at ekstremvarianter og gendefekte fisker er til salgs overalt.
Postet 30.07.10 kl 03:14
Godt skrevet mona
Ser dem i alle dyrebutikker her, men heldigvis ser jeg flere cometer enn de mer ekstreme variantene. Vanlig slørhale er heller ikke den som lider mest (av egen erfaring fra da jeg hadde slike (som ble adoptert fra noen som ikke ville ha dem lenger)), og det virker som det er mest cometer og vanlig slørhale som det selges mest av.
Ser som regel 2-3 kar fulle av disse, men kun 1-2 fisker med utstående øyne eller golfballform osv.
Ser dem i alle dyrebutikker her, men heldigvis ser jeg flere cometer enn de mer ekstreme variantene. Vanlig slørhale er heller ikke den som lider mest (av egen erfaring fra da jeg hadde slike (som ble adoptert fra noen som ikke ville ha dem lenger)), og det virker som det er mest cometer og vanlig slørhale som det selges mest av.
Ser som regel 2-3 kar fulle av disse, men kun 1-2 fisker med utstående øyne eller golfballform osv.
Postet 30.07.10 kl 04:00
Postet 30.07.10 kl 10:08
Hm, trodde vi snart var kommet dit at vi viste hvilke fisker og kjæledyr vi kjøper, før vi kommer hjem med dem...Thomas Håvarsteinkjøpte 2 fisk i dyrebutikken men vet ikke hva de heter.
Vil anbefale alle om å lese seg frempå når det gjelder hvilke fisk du tenker på å skaffe deg, før du kjøper dem slik at du vet at du kan tilfredsstille de artsspesifikke behov de enkelte fiskearter krever mht vannkvalitet størrelse på akvarium osv.
Postet 30.07.10 kl 16:37
Hm, trodde vi snart var kommet dit at vi viste hvilke fisker og kjæledyr vi kjøper, før vi kommer hjem med dem...Nils Vollstad[QUOTE=Thomas Håvarstein]kjøpte 2 fisk i dyrebutikken men vet ikke hva de heter.
Vil anbefale alle om å lese seg frempå når det gjelder hvilke fisk du tenker på å skaffe deg, før du kjøper dem slik at du vet at du kan tilfredsstille de artsspesifikke behov de enkelte fiskearter krever mht vannkvalitet størrelse på akvarium osv.
Er helt enig med Nils. Inpulskjøp av fisk er greit om en vet hva fiskene en kjøper har for krav. Men når en ikke en gang vet hva type fisk en kjøper, mener jeg grensen er nådd. Alle dyr, fisk som 2 og 4 bente har sine krav og det må vi forholde oss til. Var senest å handlet fisk i butikk i dag og så slike missfostre. Har alltid handlet i denne butikken fordi de har vært seriøse, men nå går de også over grensen. Men om kundene (oss) kjøper har de jo et grunnlag for å ha de i sitt sortimang. Hva er så søtt med disse? Hva gjør at folk kjøper slike missfostre? Stakkars dyr. Uten sammenligning er de som en trimmet original bilmotor, de holder ikke lenge........
Postet 30.07.10 kl 23:06
Inaktiv bruker
Bra skrevet Mona!
Postet 31.07.10 kl 00:17
Hvordan ser disse golfball slørhalene ut?
Er da mange fine slørhaler der ute! Som de som har en flekk på hode, eller ser nesten ut som gullfisk bare litt tykkere å med større slør, syntes flere av slørhalene er penefisker.
Men klart værre med dem som vokser til slik at de får utvekster foran øynene eller "hjelm" like stor som fisken selv, eller sliter med svømmeevne og matintak.
EDIT: har denne linken i en annen tråd også
http://www.youtube.com/watch?v=hwKM7V0R3-Y
Mer slike skrekk eksempler, hvor man helst får vondt av å se på at det der er utstiling / show.
Lite pent, og lite humant sikkert også.
EDIT 2:
er dette golf ball versjonen?
http://www.youtube.com/watch?v=9yc5JIpEKFA&feature=related
syyyykt
Er da mange fine slørhaler der ute! Som de som har en flekk på hode, eller ser nesten ut som gullfisk bare litt tykkere å med større slør, syntes flere av slørhalene er penefisker.
Men klart værre med dem som vokser til slik at de får utvekster foran øynene eller "hjelm" like stor som fisken selv, eller sliter med svømmeevne og matintak.
EDIT: har denne linken i en annen tråd også
http://www.youtube.com/watch?v=hwKM7V0R3-Y
Mer slike skrekk eksempler, hvor man helst får vondt av å se på at det der er utstiling / show.
Lite pent, og lite humant sikkert også.
EDIT 2:
er dette golf ball versjonen?
http://www.youtube.com/watch?v=9yc5JIpEKFA&feature=related
syyyykt
Postet 31.07.10 kl 01:00
Endret: 31.07.10 kl 01:05
ohrOm myndighetene får det som de vil blir det vel mest sånne fisk på dere "down under" framover Marianne? [URLBLOCK1] Hilsen Ola
Slik jeg forstår det er fiskene som allerede er i landet trygge, det er kun de som ankommer som skal testes.
Forøvrig er det allerede importforbud på paradisfiskhunner, men siden de er såpass like hannene og er unge når de importeres,sniker de seg inn likevel.
Og det er allerede forbud mot mange killier og maller,men de har sneket seg inn likevel, eller blitt importert ulovlig av entusiaster.
Så jeg tror ikke vi vil merke store forskjellen, og de har forresten pratet om diverse forbud siden 2005 (som jeg vet om), men virker som det er mest prat.
Postet 31.07.10 kl 02:25
Selv om undertegnede og flere med meg, sterkt er i mot slike fisk det her nevnes, må vi for all del ikke skremme bort trådstarter her. Det er overhodet ikke meningen fra noens side. Trådstarter har kanskje litt liten erfaring med akvariehold, ikke vet jeg. Det er import og salg vi er i mot, bare så trådstarter skjønner det. Vi har vel alle vært "grønne" i vår spede start som akvarister. Er kanskje flere som har fisk de ikke er stolte av og gremmes over antar jeg...... når det kommer til stykket.....
Postet 31.07.10 kl 11:08
Inaktiv bruker
jeg trodde fisken skulle være sånn...
Postet 31.07.10 kl 12:54
ser mona skriver mye om at man ikke skal kjøpe fisk som et fiksa på...mange er enig med henne ser jeg men er det noen som tenker egentlig på hvor lite fisk som selges man da evt kan ha i et akvarium?
vi har guppy som alle liker og har i karene sine men disse er og tuklet med... man har mollyer som ho skriver, sverdragene er fiklet med å blanda...
man har den orangje pappegøyefisken som alle hater...
jeg skjønner dere som er imot sånne ting men la nå dem som faktisk liker disse fiskene få lov å ha dem...
jeg selv har hatt teleskopslørhale selv i karet mitt å den levde godt hele livet å hadde ingen problemer.
jeg har som mange vet hatt papegøyeciklide å var glad i disse..
man kan være seriøs selv om man faktisk liker disse fiskene......
og til slutt husk dyrebutikkene tar KUN inn fisk som selges.... skal dere evt ha slutt på disse fiskene må dere evt ta det opp med alle dyrebutikkene å ikke folk her inne på forumet som faktisk har kjøpt seg en fisk dem liker
hilsen bichir
vi har guppy som alle liker og har i karene sine men disse er og tuklet med... man har mollyer som ho skriver, sverdragene er fiklet med å blanda...
man har den orangje pappegøyefisken som alle hater...
jeg skjønner dere som er imot sånne ting men la nå dem som faktisk liker disse fiskene få lov å ha dem...
jeg selv har hatt teleskopslørhale selv i karet mitt å den levde godt hele livet å hadde ingen problemer.
jeg har som mange vet hatt papegøyeciklide å var glad i disse..
man kan være seriøs selv om man faktisk liker disse fiskene......
og til slutt husk dyrebutikkene tar KUN inn fisk som selges.... skal dere evt ha slutt på disse fiskene må dere evt ta det opp med alle dyrebutikkene å ikke folk her inne på forumet som faktisk har kjøpt seg en fisk dem liker
hilsen bichir
Postet 01.08.10 kl 22:52
bichir... skal dere evt ha slutt på disse fiskene må dere evt ta det opp med alle dyrebutikkene å ikke folk her inne på forumet som faktisk har kjøpt seg en fisk dem liker;)
Noen ganger blir man nesten overveldet av folks tullprat her. Nå må du tenke deg om en gang til. For det første var det ekstremvariantene vi snakker om.
Og det jeg siterer ovenfor av deg: det er stikk motsatt av det du sier/tror/innbiller deg!
Forbrukernes makt er stor! Derfor er Akvaforum det perfekte sted å begynne kampen mot ekstremvariantene av fremavlet fisk. Får man forbrukerne til å tenke, og kanskje velge en annen fisk istedet neste gang de er ute og ser på fisk i butikken, så har man faktisk oppnådd noe!
Postet 01.08.10 kl 23:07
ser mona skriver mye om at man ikke skal kjøpe fisk som et fiksa på...mange er enig med henne ser jeg men er det noen som tenker egentlig på hvor lite fisk som selges man da evt kan ha i et akvarium?
De aller fleste fisker man får kjøpt er ikke fikset på, og en stor del av de som er fikset på er det kun snakk om fargevarianter, ikke varianter som knapt klarer å svømme eller finne mat osv.
Tviler sterkt på at en sverddrager lider fordi den er gul, svart, oransj osv istedenfor naturfargen.
De variantene jeg er imot er alle ekstreme varianter av gullfisk. Ikke nødvendigvis vanlig slørhale, siden denne klarer seg helt fint, men de som er fulstendig forkrøplede, oppblåste og har problemer med å svømme.
I tillegg er jeg veldig imot 'ballongfisker', f eks ballongmolly og andre arter det finnes en ballongvariant av.
Postet 02.08.10 kl 08:12
Postet 02.08.10 kl 14:30
Inaktiv bruker
Jeg synes det er unødvendig å skjelle ut folk her fordi de har kjøpt en fisk de ikke aner navnet på. Hva slags kommunikasjon er dette da? Jeg kan tenke meg at folk ikke tør å spørre om ting her i frykt for å få krasse svar. Og hvordan kan man da hjelpe folk til å få mer kunnskap?
Man kan jo ha spurt i dyrebutikken om de skal ha normale/vanlige vannverdier osv uten å absolutt vite hvilken rase det er. Og vi vet da alle her at den infoen man får i en dyrebutikk er like mye verdt som å spørre en 3åring om hvordan man baker en kake
Selv kjøpte jeg en gang et par fisker som jeg fikk feil info og navn på, og fant ut hvilken fisk de var først etter å ha nevnt fiskene her på akvaforumet. Så overraskelsen var jo stor da jeg fikk feil navn på fiskene, og navnet var dessuten skrevet ned på en lapp til meg, så det er ingen tvil om den saken.
Angående de gullfiskene, slike selges da i hver eneste butikk her i vestfold. Absolutt hver eneste, også de liksom-seriøse. De ser jo groteske ut. Men, jeg synes uansett at de fleste gullfisker ser groteske ut, da de jo knapt kan svømme. Dessuten så holdes de i bittesmå boller og diverse i dyrebutikkene så folk får et inntrykk av at det er greit.
Men, på et vi ser ikke det verre enn at det selges fisk som blir for store for karret eller som kanskje må gå i feil vannverdier. Og dem som selger fisker spør jo ikke akkurat om hvor stort akvarium man har osv.
Det jeg prøver å si er, at innen denne "hobbyen" for å kalle det det (burde vel kalles sinnsykedommen) så er det veldig mye som ikke er naturlig. I det hele tatt er det temmelig unaturlig å ha fisk i et akvarium!
Selv om de har "store nok" akvarium og riktige vannverdier, så er det ikke desto mindre unaturlig.
Hvis vi feks ser på filmer av hvordan fiskene lever i naturen, og så tar oss en kikk på akvariet vi har stående i stuen, så skal det ikke mye IQ/EQ til for å fatte at dette ikke er et naturlig liv for en fisk.
Man kan jo ha spurt i dyrebutikken om de skal ha normale/vanlige vannverdier osv uten å absolutt vite hvilken rase det er. Og vi vet da alle her at den infoen man får i en dyrebutikk er like mye verdt som å spørre en 3åring om hvordan man baker en kake
Selv kjøpte jeg en gang et par fisker som jeg fikk feil info og navn på, og fant ut hvilken fisk de var først etter å ha nevnt fiskene her på akvaforumet. Så overraskelsen var jo stor da jeg fikk feil navn på fiskene, og navnet var dessuten skrevet ned på en lapp til meg, så det er ingen tvil om den saken.
Angående de gullfiskene, slike selges da i hver eneste butikk her i vestfold. Absolutt hver eneste, også de liksom-seriøse. De ser jo groteske ut. Men, jeg synes uansett at de fleste gullfisker ser groteske ut, da de jo knapt kan svømme. Dessuten så holdes de i bittesmå boller og diverse i dyrebutikkene så folk får et inntrykk av at det er greit.
Men, på et vi ser ikke det verre enn at det selges fisk som blir for store for karret eller som kanskje må gå i feil vannverdier. Og dem som selger fisker spør jo ikke akkurat om hvor stort akvarium man har osv.
Det jeg prøver å si er, at innen denne "hobbyen" for å kalle det det (burde vel kalles sinnsykedommen) så er det veldig mye som ikke er naturlig. I det hele tatt er det temmelig unaturlig å ha fisk i et akvarium!
Selv om de har "store nok" akvarium og riktige vannverdier, så er det ikke desto mindre unaturlig.
Hvis vi feks ser på filmer av hvordan fiskene lever i naturen, og så tar oss en kikk på akvariet vi har stående i stuen, så skal det ikke mye IQ/EQ til for å fatte at dette ikke er et naturlig liv for en fisk.
Postet 02.08.10 kl 16:03