Hvilken rasbora er dette?

Jeg kjøpte forleden litt påfyll til min stim med Trigonostigma espei. De nye virker å trives godt med de gamle jeg hadde fra før, men er det virkelig samme art? Begge er kjøpt som Rasbora espei. Syns de nye ligner på Trigonostigma hengeli?

[External Image]
En av de fire opprinnelige rasboraene.

[External Image]
Dette er en av de nyinnkjøpte rasboraene.

Er det noen som kan bekrefte hvilke arter jeg faktisk har?
Syns det ser ut som to forskjellige jeg også.
Den opprinnelige rasboraen din er Dronningrasbora, eller T. espei som du sier, mens de nye du har fått, er Kileflekkrasbora, T.hengeli. De er meeget like i utseende, kileflekkene blir dog dobbelt så store, og er, etter min mening, ikke fullt så fine som dronningene ( det syns jeg sikkert fordi jeg har espei selv )

Edit: Etter dobbeltsjekk ser jeg jo at det IKKE er kileflekk du har fått, men en tredje rasbora som er lik de du har...Det er iallefall ikke samme art innen familien.
Beklager min altfor raske konklusjon
heidisen
Er det noen som kan bekrefte hvilke arter jeg faktisk har?

Den nye typen er en Trigonostigma hengeli, ja.

(Wargtass; T. hengeli er ikke kileflekkrasbora, Kileflekkrasbora heter T. heteromorpha... Er forøvrig enig i at T. espei er den flotteste!)
HvemErJeg?
[quote=heidisen]Er det noen som kan bekrefte hvilke arter jeg faktisk har?

Den nye typen er en Trigonostigma hengeli, ja.

(Wargtass; T. hengeli er ikke kileflekkrasbora, Kileflekkrasbora heter T. heteromorpha... Er forøvrig enig i at T. espei er den flotteste!)

jaa... ...var det jeg prøvde å si med editen min
Jeg var litt for rask på avtrekkern med å påstå :P

Forøvrig holder jeg deg og tråden din ansvarlig for at jeg idag måtte ut og øke stimen min med T.espei hihihi

Wargtass
Jeg var litt for rask på avtrekkern med å påstå :P Forøvrig holder jeg deg og tråden din ansvarlig for at jeg idag måtte ut og øke stimen min med T.espei

Du hadde jo i utgangspunktet rett, for det er jo det vitenskapelige navnet som er viktigst. Du bare klusset litt med det norske navnet.

Jeg må øke stimen min jeg også, for halve stimen er kileflekk, og som vi nå har fastslått er de ikke like nydelige som Dronningene! Fantastiske små fisker!
Ja dronningrasboraene er flotte fisk. Har et håp om at de minste av de nyinnkjøpte virkelig er dronninger de også. Er noen av dem som har lovende farger syns jeg, men vanskelig å se på kjappe småtasser som gjemmer seg mellom plantene.

Litt teit å blande artene i salgskarene syns jeg..

Men takk for svar dere
Det er ikke bare teit..det er meningsløst og lite profesjonelt!! Blande fisk slik da gitt...Gi dem pepper
Ja, å blande to så små og snarlike fisketyper i ett og samme salgskar er jo litt rart. Butikken visste kanskje ikke at det var to forskjellige typer?

Helt off-topic, men Wargtass; jeg kommer til å få mareritt i natt pga. avataren din... Tittet på den store versjonen av bildet inne på profilen din, og den er grusom... :P
Sånn litt off-topicsvar: Ja..den er grusom hehee...er meninga det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap