- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Brun fisk med rare øyner
Brun fisk med rare øyner
Heihei Som overskriften forteller så vet jeg veldig lite om fisker... For en stund siden skjedde det noe så rart som at jeg fikk en fisk fra en fremmed på gata, det var helt uplanlagt og han måtte bo i noe jeg fant i kjøkkenskapet de første dagene.
Jeg vet ikke hvordan man underholder firkser og det må vell være kjedelig for han å være helt alene i det lille akvariumet sitt, så jeg tenkte å skaffe en venn til han siden ingen ville ha han når jeg prøvde å finne nytt hjem til han men det er greit å vite hvilken art han er da, for å finne en han kan være sammen med
Han er på størrelse med en liten gullfisk, brun og har veldig utstående øyner. Se bildene.
Jeg vet ikke hvordan man underholder firkser og det må vell være kjedelig for han å være helt alene i det lille akvariumet sitt, så jeg tenkte å skaffe en venn til han siden ingen ville ha han når jeg prøvde å finne nytt hjem til han men det er greit å vite hvilken art han er da, for å finne en han kan være sammen med
Han er på størrelse med en liten gullfisk, brun og har veldig utstående øyner. Se bildene.
Postet 25.04.11 kl 23:25
Postet 25.04.11 kl 23:43
Dette er en oppdrettsvariant av gullfisk. Gjerne kalt teleskopslørhale.
Trenger stor plass etterhvert
Trenger stor plass etterhvert
Postet 26.04.11 kl 10:19
Tusen takk for svar
Har ikke noe større enn 120L og der bor ørkenrotta Æpple atm, men om noen forteller meg hvordan jeg kan vaske det for å gjøre det fiskevennlig igjen så kan Æpple flytte til et av de ikke-vanntette akvariumene.
Har hørt at en gullfisk trenger 200L? Om det stemme så sliter jeg litt, har absolutt ikke råd til et 200L akvarium og får ikke det i nærmeste fremtid heller *jobbløs 15åring som flytter ut til sommeren som har foreldre som mener at fisker kan ha det fint i bolle*
Har ikke noe større enn 120L og der bor ørkenrotta Æpple atm, men om noen forteller meg hvordan jeg kan vaske det for å gjøre det fiskevennlig igjen så kan Æpple flytte til et av de ikke-vanntette akvariumene.
Har hørt at en gullfisk trenger 200L? Om det stemme så sliter jeg litt, har absolutt ikke råd til et 200L akvarium og får ikke det i nærmeste fremtid heller *jobbløs 15åring som flytter ut til sommeren som har foreldre som mener at fisker kan ha det fint i bolle*
Postet 26.04.11 kl 15:50
Hold øyne og ører åpne! ) Plutselig dukker det opp en pen 200-liter til bare et par hundrelapper. Før du vet ordet av det. Følg med på annonser både her og andre steder og plutselig.. 120 liter vil nok være ganske fin plass til en enslig gullfisk selv om de er sosiale skapninger som vil ha det veldig godt med kompiser og da helst av samme slag. )
Postet 26.04.11 kl 20:34
AmantheaPlutselig dukker det opp en pen 200-liter til bare et par hundrelapper. Før du vet ordet av det. Følg med på annonser både her og andre steder og plutselig.. :-)
Stemmer stemmer, fikk selv min 200 liter med 2 knallflotte utvendige pumper for 1500 i fjor sommer, liker liker! Følg jevnt med på Finn og Akvaforum.
Men når det er sagt, den teleskopfisken vil nok ikke leve lenge nok til å oppleve å trenge 200 liter. Så 120 vil nok duge helt frem til den oppnår sin mer voksne størrelse, noe som er heller tvilsomt.
Men skulle den vokse til, så får du se etter større kar! Lykke til
Postet 26.04.11 kl 22:56
Takk for svar igjen Jeg tror dessverre heller ikke at han lever lenge nok til å bli særlig stor...
120literen(+bord, steiner, pumpe, osv) kjøpte jeg for 700kr og 130literen som fikk to sprekker under flyttingen fikk jeg gratis da marsvinene hadde vokst utav det
Vil jo helst finne en kompis til han, virker så trsit å svømme rundt helt alene.. Er det noen andre fisker enn gullfisk han kan gå godt sammen med? (aner ikke om han er en 'han' btw, hvordan vet men hvilket kjønn en sånn er?)
Ser jo så mange tøffe fisker på dyrebutikken men vil ikke stole på hva de mener jeg kan sette sammen med han. De kan vell forklare at kaniner passer kjempegodt sammen med gullfisker og kun trenger et 10L akvarium om de vil bli kvitt dyrene... (Jaok, bittelitt overdrevet men ikke helt fra sannheten)
Finnes det noen ting som kan være underholdene for han å ha? Han har noen plastikksteiner i bunnen som han dytter rundt og suger på, vet ikke om det sier at han hater dem, at de smaker godt, eller om han bare leker, da... Skal ikke være lett :p
120literen(+bord, steiner, pumpe, osv) kjøpte jeg for 700kr og 130literen som fikk to sprekker under flyttingen fikk jeg gratis da marsvinene hadde vokst utav det
Vil jo helst finne en kompis til han, virker så trsit å svømme rundt helt alene.. Er det noen andre fisker enn gullfisk han kan gå godt sammen med? (aner ikke om han er en 'han' btw, hvordan vet men hvilket kjønn en sånn er?)
Ser jo så mange tøffe fisker på dyrebutikken men vil ikke stole på hva de mener jeg kan sette sammen med han. De kan vell forklare at kaniner passer kjempegodt sammen med gullfisker og kun trenger et 10L akvarium om de vil bli kvitt dyrene... (Jaok, bittelitt overdrevet men ikke helt fra sannheten)
Finnes det noen ting som kan være underholdene for han å ha? Han har noen plastikksteiner i bunnen som han dytter rundt og suger på, vet ikke om det sier at han hater dem, at de smaker godt, eller om han bare leker, da... Skal ikke være lett :p
Postet 27.04.11 kl 00:27
Det gaar nok greit om du bare skaffer en saan gullfisk til. Naar det gjelder innredning i akvariet, saa er det bare aa bruke roetter, planter og stein for aa lage masse steder de kan utforske, svoemme rundt osv.
Det at den sutter paa steinene osv er vanlig for gullfisk (karper) da de leter etter matrester paa bunnen.
Det at den sutter paa steinene osv er vanlig for gullfisk (karper) da de leter etter matrester paa bunnen.
Postet 27.04.11 kl 04:31
Postet 27.04.11 kl 08:06
Takk for svar
Da blir det nok en slørhale til! Har det noe å si om det er en sånn oppdrettversjon eller en vanlig?
Og er det mulig å finne ut hvilke kjønn de er? Har hatt noen mikroskopiske babyfisker her før(når jeg hadde sånne vanlige gullfisker/slørhaler) men plutselig så jeg dem ikke mer.. Vil helst ikke ende opp med 10 fisker, og syns ikke det er såååå koselig med minifisker som plutselig ikke er der mer...
Og et spørsmål til fra en (åpenbart) nybegynner: Er sånne 'hus' bare for dekoren sin skyld eller setter de pris på å ha det?
Da blir det nok en slørhale til! Har det noe å si om det er en sånn oppdrettversjon eller en vanlig?
Og er det mulig å finne ut hvilke kjønn de er? Har hatt noen mikroskopiske babyfisker her før(når jeg hadde sånne vanlige gullfisker/slørhaler) men plutselig så jeg dem ikke mer.. Vil helst ikke ende opp med 10 fisker, og syns ikke det er såååå koselig med minifisker som plutselig ikke er der mer...
Og et spørsmål til fra en (åpenbart) nybegynner: Er sånne 'hus' bare for dekoren sin skyld eller setter de pris på å ha det?
Postet 27.04.11 kl 14:49
Oppdretsversjonen lever nok ikke like lenge som den som har beholdt viltformen.
De "vanlige" kan dessuten bli stoerre enn din teleskop oeyne.
Naa er dette kanskje aa banne i kirka, men hvorfor ikke bare ha en til teleskop oeyne?
(like barn leker best)
De fleste fisk vil spise alt som faar plass i munnen, slik som mindre fisker. Gullfisker er ingen unntak, saa du burde nok bare ha disse to og kanskje en liten sugemalle (bare pass paa at det er en av de som ikke blir stoerre enn 10cm som fullvoksen.
For fisken er det samme om det er et hus eller et fjell i akvariet, de skjoenner ikke forskjellen, for dem er det mest viktig at de kan svoemme rundt, under, gjennom, bak osv. Rett og slett finne skjulesteder, plasser maten kanskje samler seg, steder der det er mindre stroem, osv...
De "vanlige" kan dessuten bli stoerre enn din teleskop oeyne.
Naa er dette kanskje aa banne i kirka, men hvorfor ikke bare ha en til teleskop oeyne?
(like barn leker best)
De fleste fisk vil spise alt som faar plass i munnen, slik som mindre fisker. Gullfisker er ingen unntak, saa du burde nok bare ha disse to og kanskje en liten sugemalle (bare pass paa at det er en av de som ikke blir stoerre enn 10cm som fullvoksen.
For fisken er det samme om det er et hus eller et fjell i akvariet, de skjoenner ikke forskjellen, for dem er det mest viktig at de kan svoemme rundt, under, gjennom, bak osv. Rett og slett finne skjulesteder, plasser maten kanskje samler seg, steder der det er mindre stroem, osv...
Postet 28.04.11 kl 04:08
Postet 28.04.11 kl 23:13
Ikke bruk så mye tid og energi på å finne en med teleskopøyne. Kjøp en hvilken som helst slørhale du, den du har fra før setter like stor pris på en uten teleskopøyne. Men prøv å holde deg unna de med alt for store fremavlede skavanker. Golfball og bubble-eye feks. Kjøp en som i det minste kan svømme ok og kan se
Postet 29.04.11 kl 09:59
Postet 29.04.11 kl 13:19
Postet 29.04.11 kl 13:43
Postet 29.04.11 kl 15:15
Det er nesten utrolig at noen kan synes det er vakkert. Iallefall naar man tenker paa hvilken innavl vi snakker om for aa faa til saanne uhumskheter.
Men er ikke bare fisk, baade katter og hunder er saa avlet istykker at noen raser verken kan puste eller spise normalt. (inntrykket nese)
Dessuten har saa mange forskjellige sykdommer som foelger de forskjellige rasene.
Gaa for mest mulig lik det naturen har skapt, uannsett hva det gjelder av levende.
Men er ikke bare fisk, baade katter og hunder er saa avlet istykker at noen raser verken kan puste eller spise normalt. (inntrykket nese)
Dessuten har saa mange forskjellige sykdommer som foelger de forskjellige rasene.
Gaa for mest mulig lik det naturen har skapt, uannsett hva det gjelder av levende.
Postet 29.04.11 kl 16:31
Oi, de fiskene på youtube så helt syke ut... Fikk så vondt av de der med de 'boblene'... Og de andre så virkelig ut som de hadde spist en golfball... Er sånne lovlige i Norge?! Skal vertfall ikke en som ser ut som den har det helt grusomt.
Men den ene golfballen hadde veldig søte farger, den hvite med litt rosa på og svarte øyner. Finnes det på helt friske slørhaler?
Men lurer fortsatt på hvordan jeg kan gjøre akvariumet fiskevennlig igjen, er det bare til å skylle det med varmt vann i dusjen noen ganger? Det har jo komt alt man får i et akvarium når man har en ørkenrotte der, pluss at jeg har brukt sånn sprayting til å vaske det med. Og hva trenger jeg av forskjellige ting bortsett fra planter og sånn? :p Har en sånn ting som renser vannet eller noe, en sånn som måler tempraturen er vell også greit å ha?
Er enig i at det er alt for mange dyr som blir avlet feil, min fisk ser jo litt feilavlet ut så derfor fikk han navnet 'Perser', en rase som vertfall før i tiden skulle være så flat i ansikte at de omtrent ikke fikk puste..
Men den ene golfballen hadde veldig søte farger, den hvite med litt rosa på og svarte øyner. Finnes det på helt friske slørhaler?
Men lurer fortsatt på hvordan jeg kan gjøre akvariumet fiskevennlig igjen, er det bare til å skylle det med varmt vann i dusjen noen ganger? Det har jo komt alt man får i et akvarium når man har en ørkenrotte der, pluss at jeg har brukt sånn sprayting til å vaske det med. Og hva trenger jeg av forskjellige ting bortsett fra planter og sånn? :p Har en sånn ting som renser vannet eller noe, en sånn som måler tempraturen er vell også greit å ha?
Er enig i at det er alt for mange dyr som blir avlet feil, min fisk ser jo litt feilavlet ut så derfor fikk han navnet 'Perser', en rase som vertfall før i tiden skulle være så flat i ansikte at de omtrent ikke fikk puste..
Postet 30.04.11 kl 01:01
Sloerhaler faar du i alle farge, saa hvit med litt rosa skal du nok se at du finner.
Naar jeg tok i bruk et akvarie som det hadde gatt mus i, saa vasket jeg det godt ned i dusjen, med sterk saape og hele pakka, men jeg skylte veldg godt ut etterpaa.
Heldigvis var akvariet fremdeles tett, musene hadde spist bort masse silikon, men ikke det viktigste mellom glassene, bare det som var paa insiden.
Saa sjekk med vann i akvariet noen dager, saa at du er sikkert paa at det er tett.
Du trenger sand eller grus paa bunnen, avhengig om du skal ha bunnfisk eller ikke ang sand. Dessuten noen planter, gullfisk/ sloerhaler kan baade spise plantene og eller rive dem paa sin leting etter mat paa bunnen.
Varmekolbe er nesten et must i norge, men sloerhaler/ gullfisk foretrekker noe kjoeligere vann. Saa staar de i et rom med plussgrader, saa trenger du ikke varmekolbe.
Det viktigste med gullfisk er nok heller stort nok filter da de baesjer en del.
Filteret er svampen og ikke pumpa.
Pumpa driver bare vannet gjennom filteret.
Saa det hjelper ikke aa kjoepe ei svaer pumpe, hvis filteret er lite vil det jo ikke gjoere saerlig nytte likevel.
Ei billig loesning er en svampvegg med ei lita pumpe bak. Ser kanskje veldig vakker ut og kan ta litt plass, men fungerer utrolig godt.
Naar jeg tok i bruk et akvarie som det hadde gatt mus i, saa vasket jeg det godt ned i dusjen, med sterk saape og hele pakka, men jeg skylte veldg godt ut etterpaa.
Heldigvis var akvariet fremdeles tett, musene hadde spist bort masse silikon, men ikke det viktigste mellom glassene, bare det som var paa insiden.
Saa sjekk med vann i akvariet noen dager, saa at du er sikkert paa at det er tett.
Du trenger sand eller grus paa bunnen, avhengig om du skal ha bunnfisk eller ikke ang sand. Dessuten noen planter, gullfisk/ sloerhaler kan baade spise plantene og eller rive dem paa sin leting etter mat paa bunnen.
Varmekolbe er nesten et must i norge, men sloerhaler/ gullfisk foretrekker noe kjoeligere vann. Saa staar de i et rom med plussgrader, saa trenger du ikke varmekolbe.
Det viktigste med gullfisk er nok heller stort nok filter da de baesjer en del.
Filteret er svampen og ikke pumpa.
Pumpa driver bare vannet gjennom filteret.
Saa det hjelper ikke aa kjoepe ei svaer pumpe, hvis filteret er lite vil det jo ikke gjoere saerlig nytte likevel.
Ei billig loesning er en svampvegg med ei lita pumpe bak. Ser kanskje veldig vakker ut og kan ta litt plass, men fungerer utrolig godt.
Postet 01.05.11 kl 04:13
GalemorSloerhaler faar du i alle farge, saa hvit med litt rosa skal du nok se at du finner. :) Naar jeg tok i bruk et akvarie som det hadde gatt mus i, saa vasket jeg det godt ned i dusjen, med sterk saape og hele pakka, men jeg skylte veldg godt ut etterpaa. Heldigvis var akvariet fremdeles tett, musene hadde spist bort masse silikon, men ikke det viktigste mellom glassene, bare det som var paa insiden. Saa sjekk med vann i akvariet noen dager, saa at du er sikkert paa at det er tett. Du trenger sand eller grus paa bunnen, avhengig om du skal ha bunnfisk eller ikke ang sand. Dessuten noen planter, gullfisk/ sloerhaler kan baade spise plantene og eller rive dem paa sin leting etter mat paa bunnen. Varmekolbe er nesten et must i norge, men sloerhaler/ gullfisk foretrekker noe kjoeligere vann. Saa staar de i et rom med plussgrader, saa trenger du ikke varmekolbe. :) Det viktigste med gullfisk er nok heller stort nok filter da de baesjer en del. :) Filteret er svampen og ikke pumpa. Pumpa driver bare vannet gjennom filteret. :) Saa det hjelper ikke aa kjoepe ei svaer pumpe, hvis filteret er lite vil det jo ikke gjoere saerlig nytte likevel. :) Ei billig loesning er en svampvegg med ei lita pumpe bak. Ser kanskje veldig vakker ut og kan ta litt plass, men fungerer utrolig godt. :)
takk for svar! Føler meg litt dum nå, men hva er bunnfisk? :p Og hvaslags planter passer best til gullfisker? Går det greit med plastikkplanter også eller skal de kun ha ekte? Kan jeg bare kjøpe en sånn svampvegg og bruke den pimpa jeg har? Ble MANGE spørsmål i denne tråden, bra at det finnes så mange som gidder å svare også
Og har ENDA er spørsmål.. Pleier dyrebutikker å kunne bestille hvilke farger de vil?
Fant et bilde jeg tok for en stund siden på straensenteret, ser ut som de vertfall hadde mange tøffe slørhaler der da, både hvit, tirgesrtiper og japanflagg. De var så søte at jeg legger ved et bilde :3
Postet 02.05.11 kl 22:53