Hva slags fisk er dette?

Var på reptilparken i dag og fikk øye på disse fiskene. Ved første øyekast så de ut som en "vanlig" stimfisk, men la merke til at det glinset lyseblått metallik når den beveget seg. Skinnende blått, akkurat som fisken var pakket inn i et tynt skinnende stoff. Fantastisk pen. Spurte de som jobbet der hva det var, men det visste de ikke. Det var bare mat til axelotene som gikk der..

Elendig video, gubben filma med mobilen, men kanskje noen vet likevel. I kroppsfasong lignet de mye på ørekyte faktisk

<embed src="http://www.youtube.com/v/K1A4SKzrGY0?fs=1&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Plussmedlem
Ikke lett å se...En danio av noe slag, kanskje.

Men det er jo litt spesielt at Reptilparken åpentlyst sier at fisken er ment som fôr. Fôring med levende fisk er jo ikke lovlig.
Glødebåndstetra var min første tanke, men ikke lett å se på videoen
Denne var ikke lett, ettersom jeg ser en rød stripe, og beskrivelsen du ga om at fisken var pakket inn i et tynt stoff, høres det ut som Danio kerri.
Yess, noen på youtube ga meg navnet: Notropis chrosomus - med det veldig passende engelske navnet, Rainbow shiner

Info og bilde

Forum med video

Tydeligvis en passende damfisk, og glinser visst best ovenifra. Jeg har ikke tenkt å skaffe meg denne fisken selv, de er alt for "stressa" til mine kar, men når jeg ser en fisk jeg aldri har sett før MÅ jeg vite hva det er! Nydelig stimfisk i alle fall!
Ja det var jo en veldig fin fisk (utrolige farger), jeg har også kommet til å lete om jeg hadde sett en så spesiell fisk.
Ja rett og slett en flott fisk. Aldri sett den i noen butikker
Prøv å få pratet med han som eier parken. Tror ikke han har anskaffet de på vanlig måte nemlig... Og tror iallefall ikke de er ment som salamander mat. Det er vel mer en tilfeldighet at de ble satt sammen.....
Plussmedlem
Lisbeth
Tydeligvis en passende damfisk, ...

En pen fisk, men en damfisk er det ikke
Ble så nyskjerrig på denne fisken at jeg måtte bruke en tid for å lese litt om denne arten. De selges i Tyskland og Frankriket hvor de har problemer å dekke etterspørselen da de er så populære. Leser også at Asia har fått øynene opp for denne stimfisken, De kan leve i temperatur fra 6-27 grader ( 20-25 idelle temp), de er fredelige og hardføre, de spiser både levende og flakfor. De skal vistnokk være så spessielle i fargene at de blir solgt like fort som de kommer inn i butikkene. Hadde vært gøy å høre om noen her på AF har denne fine fisken.
Stig T
De kan leve i temperatur fra 6-27 grader ( 20-25 idelle temp), de er fredelige og hardføre, de spiser både levende og flakfor.

Ja jeg leste det jeg også. Fikk litt lyst å sette opp balkongbalja igjen, men så var det overvintring da. Jeg hadde dvergtannkarper i balkongbalja en gang, men de så jeg jo aldri. Gullfisk ble for stort til den lille balja. Men Notropis chrosomus ville jo vært perfekt i en liten balkongbalje og ville vistes godt ovenifra. Hmmm. Lurer på hvor reptilparken har fått de fra (rart å ha så flott fisk som matfisk da...)

Skal jeg eller du lage en tråd om noen har denne fisken på AF?
Lisbeth
Skal jeg eller du lage en tråd om noen har denne fisken på AF?

Gjorde det jeg :)
Leste at de var populære ute-fisker i Tyskland, så de hadde sikkert vært fine i "balkongbalja". Best at du starter tråd Lisbeth.
Plussmedlem
Den er på lista til Imazo, så da er det vel bare å bestille.

Det svenske navnet henviser til ørekyte (elritsa). Så det er ikke rart at du tenkte ørekyte da du så den.

Men...jeg er litt skeptisk til at det selges fisker som kan overleve i lave temperaturer. (Hvis det stemmer med 4-6 graderC.) Vi veit jo hvor upopulær ørekyta er.
Loomis
Det svenske navnet henviser til ørekyte (elritsa). Så det er ikke rart at du tenkte ørekyte da du så den.

Ja nettopp
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap