Flying fox????

Noen som kan se om dette er en Flying Fox ut i fra dette dårlige bilde?
ser ut som stripen ender i en spiss og da tror jeg det er SAE.
Er ikke sikker.
Og det virker som den har gjennomsiktige finner, enda et tegn på SAE.

Jon
Stripen er knapt synlig men ser den bedre på bildet enn i karet.
Finnene har et svakt gulskjær i seg. Men ikke mye..
Sakset fra fiskeprofilen til SAE: SAE har gjennomsiktige finner og den sorte stripa ender i en spiss i halefinnen. Flying Fox har en lys stripe over den sorte og har ikke gjennomsiktige finner (mer gulaktige). En annen forskjell er at SAE har ett sett med barter (veldig små, korte), mens FF har to sett.

Bartene bør være en enkel og sikker måte å skille disse to artene på, du ser bilder av bartene på fiskeprofilene
Klarer ikke å se om den har barter i det hele tatt. Verken med eller uten briller Finnene har et svakt gulskjær, og den har jo den lyse stripen over den svarte.
Da kan det nok være en Flying Fox du har da.
Utfra bildet ditt ser det ut som SAE. Jeg har SAE selv som ser akkurat likedan ut, og som er kjøpt hos Jan Holt, en butikk som er til å stole på. Den lyse stripa du mener du ser over den svarte, er ikke egentlig noen stripe, men skinn i skjellene ettersom lyset treffer fisken. Jeg kan heller ikke se noe barter på min. Hvis det er noen er de veldig små. Dessuten blir Flying fox større enn SAE. Min er over 6 år gammel og er vel ca 11-12 cm (uten halefinnen), mens Flying fox blir ca 16 cm ifølge fiskebasen.
For å komplisere det hele, tror jeg dette er en falsk flying fox.
Forskjellene er ganske enkle:
SAE: den sorte stripa fortsetter ut i halen, men ender liksom i en spiss.
FF: den sorte stripa fortsetter ut i halen, men stripa er like bred i halen, som på resten av kroppen.
FFF: den sorte stripa fortsetter ikke ut i halen.
Både FF og FFF har en lysere stripe over den mørke. SAE har ikke dette. Kroppsholdningen og kroppsformen på fisken ligner mest på en FFF også. FFF og FF har noen svake tegninger på finnene. SAE har ikke dette. For å lese mer om forskjellene mellom disse tre, kan du se her.
Tilfeldig bekjentskap
© Thorleif Hovland
Reklame for plussmedlemskap