Hva er dette for noen raringer mon tro.

Jeg lurer litt hva dette er for noen luringer. De sorte med orange finner er ikke lett å ta bilder av da di er veldig skye. eksperter i å gjemme seg bort. den andre er en bedagelig sak stort sett bare flyter rundt. Håper noen kan dra kjensel på disse
den siste kan værekongotetra?
Den med orange finnene synes jeg iallefall ligner en type botia med den kropps formen.......
Jeg ville gjettet på en Labeo av noe slag, kanskje en brun labeo?
For meg ser det ut som det er en rødfinnebotia du har der på bilde 2
Regnbuelabeo kanskje. Prøvde å søke på rødfinnebotia, men intet dukket opp.
Yasuhikotakia modesta (Blågrønn botia) har røde/orange finner.
Er vel den eller regnbuelabeo......
Min regnbuelabeo er mørk grå nesten svart, og finnene er knall røde.
Syns liksom ikke fargene stemte helt. Min Labeo kan farge litt ut under stress (flytting og slikt), men finnene blir aldri oransje.
Tror nok du har rett. Dette bildet er tatt rett etter at jeg kjøpte dette karet og fiskene hadde akkurat flyttet inn. synes også selv at de nå har blitt mye mørkere i fargene. både de orange og svarte. så har nok litt tro på at det kan være en regnbuelabo. Noen her har også foreslått en rødfinnebotia men kan ikke finne noen dokumentasjon på denne på forumet.
Rødfinnebotia er nok den jeg linket til (blågrønn botia). Den har mange
navn på engelsk : Red-Finned Loach, Leconte's Loach, Silver Loach, Red-tailed Blue Loach, Gold Fin Loach.
PS ! Flere bilder ?
Den siste tetraen du har avbildet er en kongotetra, en hann nærmere bestemt.
Jeg skal benke meg opp i kveld med Nikon på magen. Den gjemmer seg på de utroligste steder. Sist jeg så den lå den ene på siden under en trerot. Pussig skrue det der.
Så den ligger på siden...... Typisk Botia.
Ser det ble litt feil i mitt forrige innlegg. Prøver igjen. De engelske navnene
jeg nevnte er for Y. Lecontei (Sølvsmerling). For Y. Modesta (blågrønn botia) er de engelske navnene : Redtail Botia, Orange-Finned Loach, Blue Loach, Orange Fin Loach. Denne kommer i mange kunstig fargede varianter. Det står en advarsel om disse fargevariantene av Y. Modesta på
animal-world.com :
"Obtaining dyed specimens of the Redtail Botia is not recommended.
Sometimes these fish are dyed a pink, green, yellow, orange, purple, or teal coloring; often having a blotchy appearance. It is reported that this is done by injecting dye under the skin and it will fade in a few months. These colorized fish are said to have health problems and often early deaths."
PS ! Håper det ikke er den du har.
PPS ! Den første tetraen ser ut som en Kobbertetra(hunn).
Da har jeg noen fler bilder av luringene. Ikke lett da de er ganske kjappe. Måtte kjøpe dem ut med litt mat.
Hei igjen

Jeg legger ved en side som sier litt om denne botia typen din.

Ps Ble enda mer sikker på at det er rødfinnebotia du har etter og ha sett di siste bildene

Har disse sjarmtrollene selv.

Tetra-frelst, nei, det er ikke en kobbertetra.
Det er en kongo-tetra, en hann. Jeg har selv hatt både kobber-tetra og kongo-tetraer, og kan med 100% sikkerhet si at dette er en kongo, basert på farge, form på fisken, lengden og formen på slørene, og størrelsen på fisken.

For å styrke min påstand legger jeg ved linken til begge to, så kan trådstarter bedømme selv.
Hasemania nana og Phenacogrammus interruptus
Fisken midt i første bilde fra første innlegg er altså den samme som den i andre innlegg ? ok, jeg burde vel egentlig skjønt det ut ifra teksten.....
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap