- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kan noen identifiser fiskene mine?
Kan noen identifiser fiskene mine?
Jeg har ikke skrevet ned navnet på arten da jeg kjøpte dem i den lokale fiskebutikken. Har dessuten mistanke om at de oppererer med en smule selvpåfunnede navn, men jeg må vel begynne å skrive det ned når jeg handler... Uansett, som dere ser har jeg maller, scalarer og gullfisker.
Noen som kan si nøyaktig hva de er, slik at jeg får lest om dem og lært meg hvordan de trives best osv?
Takk.
Noen som kan si nøyaktig hva de er, slik at jeg får lest om dem og lært meg hvordan de trives best osv?
Takk.
Postet 28.11.11 kl 20:28
Postet 28.11.11 kl 20:29
Postet 28.11.11 kl 20:33
Postet 28.11.11 kl 20:36
Inaktiv bruker
Fishdude460Scalarer sånn "in general"? Bilde nummer 2: I fiskebutikken kallte de dem "haimalle" eller "mallehai", en av de to.
Haimalle
Postet 28.11.11 kl 20:41
Bilde nr.2 ser ut som en Haimalle ja, den kan bli hele 130 cm lang og krever et gedigent akvarium, mer info om arten finner du i linken
Postet 28.11.11 kl 20:42
Postet 28.11.11 kl 20:43
Huffda, haimalle (Pangasius hypophthalmus) kan bli over 40 kilo og godt over meteren lang, og hører ikke hjemme i et normalt akvarium.* Det er en skam at dyrebutikkene fortsatt selger denne arten til intetanende akvarister.
Hvis du vil spare deg selv for fremtidige pinsler, returnerer du den til butikken. (Fisken er det nok for sent for, men hvis du leverer den tilbake, minsker etterspørselen etter haimaller i akvariehandelen med ett eksemplar, noe som kanskje kan være redningen for en haimalle som fortsatt befinner seg i naturen der den hører hjemme.)
Når det gjelder fisken på det første bildet, hvis det er en Pterygoplichthys joselimaianus så blir den 40 cm lang. Hvis det er en annen art, skal jeg ikke utelukke at den kan bli enda lengre. Håper du har et stort akvarium. (Jeg har min Pterygoplichthys joselimaianus i en 840-liter og håper at det er stort nok.)
Men det er flott å se at gullfiskene dine er av den "normale" sorten i kroppsformen, og verken har krum rygg eller andre skadelige misdannelser. Disse trenger "bare" 200 liter for å kunne trives.
Skalarene dine ser ut som en eller annen hvit avlsform. Men arten er "vanlig" Pterophyllum scalare ja.
(* Og hvis det er en "stor haimalle" (Pangasius sanitwongsei) blir den tre meter lang og 300 kg tung. Det sier seg selv at en slik en aldri vil overleve til den når fullvoksen størrelse hvis den holdes i et akvarium som er mindre enn tre (eller tretti?) meter...)
Hvis du vil spare deg selv for fremtidige pinsler, returnerer du den til butikken. (Fisken er det nok for sent for, men hvis du leverer den tilbake, minsker etterspørselen etter haimaller i akvariehandelen med ett eksemplar, noe som kanskje kan være redningen for en haimalle som fortsatt befinner seg i naturen der den hører hjemme.)
Når det gjelder fisken på det første bildet, hvis det er en Pterygoplichthys joselimaianus så blir den 40 cm lang. Hvis det er en annen art, skal jeg ikke utelukke at den kan bli enda lengre. Håper du har et stort akvarium. (Jeg har min Pterygoplichthys joselimaianus i en 840-liter og håper at det er stort nok.)
Men det er flott å se at gullfiskene dine er av den "normale" sorten i kroppsformen, og verken har krum rygg eller andre skadelige misdannelser. Disse trenger "bare" 200 liter for å kunne trives.
Skalarene dine ser ut som en eller annen hvit avlsform. Men arten er "vanlig" Pterophyllum scalare ja.
(* Og hvis det er en "stor haimalle" (Pangasius sanitwongsei) blir den tre meter lang og 300 kg tung. Det sier seg selv at en slik en aldri vil overleve til den når fullvoksen størrelse hvis den holdes i et akvarium som er mindre enn tre (eller tretti?) meter...)
Postet 28.11.11 kl 20:45
Endret: 28.11.11 kl 20:51
Fisken på bilde nr. 1 er hverken en ancistrus, gibbiceps eller L-001 - det er en helt vanlig pleco.
Postet 29.11.11 kl 02:31
Fishdude460Noen som kan si nøyaktig hva de er, slik at jeg får lest om dem og lært meg hvordan de trives best osv?
Du begynner i feil ende. Hvis du er opptatt av at fiskene skal trives best, leser du deg opp på fiskene du ønsker deg før du går i butikken. Da vet du om den passer i den størelsen på karet du har, vannverdiene, og sammensetning. Å stikke i butikken for å kjøpe fisk på impuls er sjelden lurt. Da kan du komme hjem med fisk som nettopp haimalle.
Fiskebasen her inne er en grei veileder, spør også gjerne i forumet om fiskene
Lenker samtidig til en fersk tråd om haimalle i akvarium
Postet 29.11.11 kl 08:56
Endret: 29.11.11 kl 09:08
Postet 01.12.11 kl 22:44