Hvilke fisker er dette?

Inaktiv bruker
Har 10 av neontetra, 4 av "ukjent" og 2 av "ukjent".
Platy og corydoras aeneus vil jeg tro...
Eg trur den fyrste er ein platy mens den andre er ein corydoras. Du må nesten sjekke fiskebasen for å finne ut kva corydas det er
Inaktiv bruker
Sissimor
Platy og corydoras aeneus vil jeg tro...

Takk, det var nok platy og metallpansermalle
Inaktiv bruker
dag atle
Eg trur den fyrste er ein platy mens den andre er ein corydoras. Du må nesten sjekke fiskebasen for å finne ut kva corydas det er:)

Det var nok riktig det, har leita å leita men nå som dere skreiv det så ble det litt lettere å se! Takktakk
Inaktiv bruker
skrufa
[QUOTE=dag atle]Eg trur den fyrste er ein platy mens den andre er ein corydoras. Du må nesten sjekke fiskebasen for å finne ut kva corydas det er:)

Det var nok riktig det, har leita å leita men nå som dere skreiv det så ble det litt lettere å se! Takktakk
Du burde vurdere å bytte bunnlaget om til sand. Så Coryen ("Metallpansermalla") trives bedre. I tillegg så er det en stimfisk som liker å holde seg i grupper på min. 6 individer, jo flere jo bedre.
Så må jeg dessverre si at de korall Platyeme skal ha helt forskjellig vannverdi en de andre fiskene du har. :/
Inaktiv bruker
Jørg1 AKA Spock
[QUOTE=skrufa][QUOTE=dag atle]Eg trur den fyrste er ein platy mens den andre er ein corydoras. Du må nesten sjekke fiskebasen for å finne ut kva corydas det er:)

Du burde vurdere å bytte bunnlaget om til sand. Så Coryen ("Metallpansermalla") trives bedre. I tillegg så er det en stimfisk som liker å holde seg i grupper på min. 6 individer, jo flere jo bedre.
Så må jeg dessverre si at de korall Platyeme skal ha helt forskjellig vannverdi en de andre fiskene du har. :/
Hmm. Men hvorfor sa ikke de på dyrebutikken noe om det da? Vi har vært hos to forskjellige dyrebutikker også, og de har ikke sagt noe om det? Hmm..
Inaktiv bruker
For å tjene penger?
Om du går inn i fiskebasen og ser, så står det følgende.
Platy Hardt og basisk vann.
Neontetra Bløtt og surt vann
Cory Bløtt og surt vann.
dessverre så er det svert få dyrebutikker som opplyser om sånt, med mindre de vet hvem du er og at du har peiling. Det er svert trist.

Inaktiv bruker
Jørg1 AKA Spock
For å tjene penger? Om du går inn i fiskebasen og ser, så står det følgende. [URLBLOCK1]Hardt og basisk vann. [URLBLOCK2] Bløtt og surt vann [URLBLOCK3] Bløtt og surt vann. dessverre så er det svert få dyrebutikker som opplyser om sånt, med mindre de vet hvem du er og at du har peiling. :( Det er svert trist.

Da får jeg si ifra om det når jeg skal innom der idag, for det syns jeg er utrolig dårlig gjort. mot fiskene og mot oss...:/
greit å sjekke ut litt før man kjøper fisker med andre ord, siden butikkene er så frekke.... er det noen fisker du vet som passer med neontetra og cory da?
skrufa
Da får jeg si ifra om det når jeg skal innom der idag, for det syns jeg er utrolig dårlig gjort. mot fiskene og mot oss...:/ greit å sjekke ut litt før man kjøper fisker med andre ord, siden butikkene er så frekke.... er det noen fisker du vet som passer med neontetra og cory da?

Det er dårlig ja, men det er ikke alltid bevisst for å lure oss. Ofte er det også ren uvitenhet. Hun som stod i butikken da jeg kjøpte 10 Corydoras Aenus, holdt på å steile. "10 stk?!!? De fleste kjøper et par av hver", fortalte hun meg. Fortalte at jeg ikke ville solgt kun to eksemplarer av noe som er en stimfisk.

Men så har også jeg kjøpt kun tre stk av en annen Cory-art. Det var fordi de ble flyttet i større kar og jeg ville øke gruppen jeg hadde. Og det kan det nok være at butikker har erfaring med at mange gjør. Det eller at en kjøper en ny om en dør...

Så ja, det beste er å sjekke opp selv før en kjøper.
Forslag til arter som passer med neontetra og cory:
-dverg- eller honninggurami
-Kampfisk, om du finner en omgjengelig en. Evt noen hunner.
-Betta Imbellis (fredelig kampfisk)
Mye annet også selvfølgelig, men dette er arter som gjør litt utav seg.

Flott at du ønsker å gjøre det beste for fiskene dine
Inaktiv bruker
Sissimor
Forslag til arter som passer med neontetra og cory: -dverg- eller honninggurami -Kampfisk, om du finner en omgjengelig en. Evt noen hunner. -Betta Imbellis (fredelig kampfisk) Mye annet også selvfølgelig, men dette er arter som gjør litt utav seg. Flott at du ønsker å gjøre det beste for fiskene dine :D

Jeg skulle sett innlegget litt før føler jeg. For nå har vi vært å kjøpt to ansistrus og 5 kardinaltetra'er. Hvordan tror du dette er? Betjeningen i butikken sa at dette kom til å gå helt fint. Så jeg stolte på det igjen jeg da. Så får virkelig håpe det er sant !
Men jeg skal ta rådet ditt om noe går galt her eller lignende.
Dette går helt fint. Men pass på at ph er under 6,5 for kardinalenes skyld
Inaktiv bruker
Sissimor
Dette går helt fint. Men pass på at ph er under 6,5 for kardinalenes skyld ;)

Under?? hjelpes. Vi har jo 8 nå.. Pga de andre??
Neontetra, ancistrus og cory vil gjerne ha ph 6,5 de. Det er platyene som er problemet...
Inaktiv bruker
Sissimor
Neontetra, ancistrus og cory vil gjerne ha ph 6,5 de. Det er platyene som er problemet...

Huff, er så frustrerende når de i butikken IKKE informerer om dette. For det er jo de som har bedt oss om å ha 8 i ph .. :/
Inaktiv bruker
Du burde heller lese selv en å stole på de i butikken, det står at de fleste av dine fisker liker surt vann, ph 7 og nedover.
Gh 2-3 eller der om kring. Så bør du levere platyene tilbake og få flere Neontetra eller coryer.
Inaktiv bruker
Nå har det blitt lagt masse egg i akvariet. Og vi har kjøpt sånn boks som eggene er i. Blir spennende å se hvordan fisker det kommer ut av de. Tror det er Neontetra'ne som har lagt egg, for det er ganske mange steder på plantene. Fant flere egg idag tidlig.
Inaktiv bruker
Er nok aneusene som har lagt eggene. Neontetra sprer eggene rundt i hele akvariet og de er veldig vanskelig å se. Men gratulerer, nå bør du kjøpe artemia.
Inaktiv bruker
Jørg1 AKA Spock
Er nok aneusene som har lagt eggene. Neontetra sprer eggene rundt i hele akvariet og de er veldig vanskelig å se. Men gratulerer, nå bør du kjøpe artemia. :)

Hmm. Okei, ja det ser vi vel etterhvert uansett Og da må jeg spørre, hva er artemia?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap