Riktig navn på killi?

Jeg har noen killi som er kjøpt som Aphysemion gardneri `gold`. Lurer nå på om dette er riktig navn? Finner ikke denne fisken i fiskebasen her, så har googlet litt og funnet ut at kanskje Fundulopanchax gardneri er det riktige? Noen formeninger om dette? Legger ved noen bilder (ikke beste kvaliteten dessverre).
Jeg har akkurat startet med killi selv, og funnet ut at det med navn på dem er en jungel det nok vil ta lang tid før jeg forstår noe av...

Kjempeflotte fisker er det ihvertfall!
Er ikke noe som heter "Aphyosemion gardneri".

Er enten Fundulopanchax gardneri, eller Aphyosemion australe. "Gold" er en oppdrettsvariant. Jeg har et par Aphyosemion australe gold, men de er mye mer gylne enn dine, og har lengre finner.
Hei!

Det du viser bilder til der er nok Fundulopanchax Gardneri Gold. En gul fargevariant av blå lyrhalekilli. Har disse sjøl i reolen nede i kjelleren. Fine killier det. Enkle å få til

Aphyosemion australe er det ihvertfall ikke, da denne er noe mindre og mer intens i fargene. Hannen er mer over på det orange og hunnen er litt svakere i fargene. Har denne killien i samme akvariereolen, men i karret ved siden av goldene
Har ikke vært like heldig med å få til denne arten

Mvh JRR
Takker!

Da vet jeg hva jeg skal registrere oppdrett på og hva jeg skal selge de som.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Breimo
Reklame for plussmedlemskap