Hva har jeg kjøpt?

Jeg trenger hjelp til å finne navnet på denne fisken. Jentene i butikken visste ikke hva de het, men trodde det var en barbe av noe slag. Jeg fikk dem for prisen av neontetra som de hadde tilbud på, siden de ikke kunne gi meg navnet.
De er ca 2 cm lange.
Jeg er ingenlunde sikker men det kan se ut som en albinovariant av puntius tetrazona/tigerbarbe
Inaktiv bruker
albino har røde øyne, jeg holder en knapp på tigerbarbe oppdrettsvariant. ;P hihi
Det tror jeg stemmer. Jeg hadde bare ikke fantasi nok til å tenke at det kunne finnes en albinovariant av tigerbarbe. Takk for hjelpen. Nå kan jeg fortelle jentene i butikken hva de selger.
Edit:
Da foreslår jeg for dem at det er oppdrettsvariant av tigerbarbe de har, så kan de se etter tigerbarbe i de papirene som fulgte fiskesendingen.
Enig med Spock. Ble nok litt lurt av den lyse hudfargen.
Disse er nok leukistiske tigerbarber, altså ikke albinoer. Leukisme vil i grove trekk si en reduksjon i alle pigment, ikke bare melanin som i albinisme.
Takk SilverShaded. Der lærte jeg noe nytt. Ble jo nødt til å slå opp og lese mer om leukisme og fant bl.a. dette

Leukisme oppstår altså spontant i naturen, og her har kanskje oppdrettere utnyttet et naturlig avvik. Dersom ikke genmanipulasjon er inne i bildet, da.

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til oppdrettsvarianter, og er ikke spesielt glad i disse fiskene. Hadde jeg visst at de var tigerbarber, hadde jeg heller kjøpt normale tigerbarber. Men men, gjort er gjort.

Jeg fortalte jentene i butikken hva slags fisk de solgte, og de var interesserte og noterte seg dette med leukisme. Et annet eksempel på leukisme er hvite tigre, og antagelig også hvite elger, selv om sistnevnet går under betegnelsen albinisme.

Skulle ha takket for hjelpen for lenge siden, men bedre sent enn aldri.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap