Finnes fisk i disse fargene? hjelp til gave

Hei alle

Det ser ut som dette kan være den riktige plassen å spørre om dette.

Jeg har en venn som fyller rundt år om et par uker. Han har tidligere drevet litt med akvariumsfisk, men ikke de senere årene. Jeg ønsker å kjøpe en morsom og personlig gave til han, men han er typen som "har alt". Det han derimot er lidenskapelig opptatt av er fotballaget Barcelona. Han følger de tett, ser alle kamper og er vel det man kan kalle en skikkelig fotballidiot.

På stua hans har han en plass som hadde vært perfekt til et lite akvarium. Og det jeg er på jakt etter er akvariefisk som har draktfargene til Barcelona. Da kan jeg navngi de etter de største stjernene til Barcelona, ordne med akvarie og alt, plassere det på stua hans for så å avduke gaven. Jeg er rimelig sikker på at han kommer til å gråte av glede om jeg skulle få til noe sånt.

Problemet mitt er at jeg ikke har noe kunnskap om akvariefisk og jeg aner ikke hvor jeg skal lete eller hvordan jeg bør gå frem. Derfor håper jeg at noen av dere kyndige her inne kan hjelpe meg med å si hvilke fisker kan være aktuelle.

Jeg legger ved bilder som viser draktfargene til Barcelona. Finnes det fisk, som man får tak i i Norge (helst i Trondheim & omegn, men Oslo er også en mulighet), som har noen av disse fargene?

På forhånd tusen tusen takk for all hjelp.
høres ut som en morsom og flott gave,men nå er det så at ett akvarium skal ha en innkjøringsperiode på 5-6uker før man putter oppi fisk.
du har bare ett par uker på deg sier du,så spørs om ideen din lar seg gjennomføre dessverre.
Det er nok mulig å finne fisker som har lignende farger. Problemet er imidlertid at du er litt sent ute hvis bursdagen er om noen få uker. Et akvarium trenger nemlig ca. 5 uker på å opparbeide seg en sunn kultur av nitrifikasjonsbakterier som kan ta seg seg nedbrytingen av avfallsstoffer i vannet. Mens dette pågår, kan det ikke være fisk i akvariet, da det vil være fullt av stoffer som er giftige for fisk. Hvis du leser litt her, forstår du kanskje litt mer av hvordan dette fungerer.

Ellers er ideen din fantastisk morsom...en flott gave til mannen som "har alt" !
Åh, skjønner, det var dumt.. Takk for gode svar uansett. Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men man får ikke kjøpt et "ferdig innkjørt" lite akvarium heller?
Burde være mulig å få tak i fulterguffe i butikken hvor han kjøper alt..... da er filteret oppe å går med engang... hvis ikke er det sikkert noen som kan gi fra seg litt i området
Å gi bort levende dyr i gave er i utgangspunktet en veldig dum ide.

Du gir bort et ansvar som mottakeren sannsynligvis ikke ønsker.

Har uthevet et par nøkkel-ord som forhåpentligvis gjør poenget mitt klart og tydelig og umulig å misforstå. Det var ikke for å rope eller noe.
Er i utgangspunktet enig med deg, Kampfisk. men i dette tilfellet kan det synes som vedkommende allerede har eller har hatt en interesse for hobbyen, og TS må selvfølgelig være 100% sikker på at bursdagsbarnet vil ta seg godt av gaven.

Til Arne : En mulighet er å engasjere noen (en erfaren akvarist ?) til å "lage" denne gaven for deg, siden du tydeligvis ikke har noen erfaring selv. Det hele ville bli en temmelig kostbar gave, imidlertid. Og man får jo i alle fall et problem når det ferdige karet skal flyttes.
Kampfisk: Uhm, jeg skjønner ikke hvordan du med sikkerhet kan si at kompisen min sannsynligvis ikke ønsker dette? Han har hatt fisk tidligere og stelt fint med de, ga de bort til en venn da han flyttet en del for noen år siden, og jeg er rimelig sikker på at han ville blitt ekstremt glad for en slik gave. Tilogmed jeg hadde blitt glad for en slik gave, som aldri har hatt fisk, om jeg fikk hjelp til å klargjøre og sette det opp fra en som er kyndig.

Leifern: Takk for svar. Da skal jeg undersøke i noen butikker i Trondheim. Noen som har tips til hvor jeg kan se?
Akvasia på Tillertorget, Tam på City Syd, og Tam Lade. Anbefaler Akvasia for kunnskap, og Tam for utvalg
Arne Hansen
Kampfisk: Uhm, jeg skjønner ikke hvordan du med sikkerhet kan si at kompisen min sannsynligvis ikke ønsker dette?

Jeg sa ikke med sikkerhet. Jeg sa sannsynligvis.

Men siden du spør, så kan jeg forklare hvordan kom fram til at han sannsynligvis ikke ønsker det. Men jeg må innrømme at jeg er forbløffet over å måtte forklare i detalj, til et formodentlig voksent menneske, hvorfor det å gi bort levende dyr i gave er en dårlig ide.

Jeg brukte følgende tankerekke:

1) Jeg går ut fra at økonomien hans ikke er så dårlig at han ikke har råd til akvariefisk. (Rett meg hvis jeg tar feil.)

2) Jeg går ut fra at han er god nok til beins til å gå til en akvariebutikk og kjøpe seg akvariefisk hvis han ønsker det. (Rett meg hvis jeg tar feil.)

3) Så hvorfor har han ikke gjort det?
Men du sier at han har en perfekt plass til et lite akvarium, hvor lite da omtrendt?

Det er desverre ofte slik i fiske verden at de fineste, er de vanskelige eller største.. Men for eksempel en Neon Tetra har jo rød og blå, som kan ligne på den første skjorten

Ellers, så kan du alltids finne guppyer med de fargene, kan ikke garantere men de har mange forskjellige farger på slørene sine, både hannene og hunnene. Men da må du ha i bakhode at disse produserer barn som en fabrikk..
Drakt 1: Kardinaltetra

Drakt 2: Ancistrus sp. L144

Disse artene passer godt sammen i et kar rundt 100 liter. De er også lett tilgjengelige i handelen, og billige.
Hehe, den var smart!
Drakt tre ser ut til å være en kampfisk. Finnes turkise med litt rødt og blått på. Og kampfisk kan du ha sammen med kardinal-tetra og L144.
Tiril Haug
Akvasia på Tillertorget, Tam på City Syd, og Tam Lade. Anbefaler Akvasia for kunnskap, og Tam for utvalg :)

Da drar jeg innom både Tam og Akvasia for å forhøre meg om dette lille prosjektet er mulig å få til Tusen takk!
Kampfisk
Jeg sa ikke med sikkerhet. Jeg sa sannsynligvis. Men siden du spør, så kan jeg forklare hvordan kom fram til at han sannsynligvis ikke ønsker det. Men jeg må innrømme at jeg er forbløffet over å måtte forklare i detalj, til et formodentlig voksent menneske, hvorfor det å gi bort levende dyr i gave er en dårlig ide. Jeg brukte følgende tankerekke: 1) Jeg går ut fra at økonomien hans ikke er så dårlig at han ikke har råd til akvariefisk. (Rett meg hvis jeg tar feil.) 2) Jeg går ut fra at han er god nok til beins til å gå til en akvariebutikk og kjøpe seg akvariefisk hvis han ønsker det. (Rett meg hvis jeg tar feil.) 3) Så hvorfor har han ikke gjort det?

Han har god økonomi, ja, og greier fint å bevege seg rundt. Jeg skulle gjerne ha hengt opp noen knagger hjemme, malt noen lister, ryddet i boden og på loftet og planlagt og kjøpt nytt kjøkken, men har bare ikke kommet så langt selv om tankene har vært der i lang tid. Om noen hadde gjort det for meg hadde jeg vært sjeleglad.
Inaktiv bruker
Husk, vidunder midler som får karet klart over helga er tull. Filterguffe er tingen.
Tiril Haug
Men du sier at han har en perfekt plass til et lite akvarium, hvor lite da omtrendt? Det er desverre ofte slik i fiske verden at de fineste, er de vanskelige eller største.. Men for eksempel en Neon Tetra har jo rød og blå, som kan ligne på den første skjorten :)

Det må nok være et bordakvarie og jeg tenker 40-60 liter, og det regnes vel som lite? Noe ala dette: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456921&prodid=19524
Donald
Drakt 1: [URLBLOCK1] Drakt 2: [URLBLOCK2] Disse artene passer godt sammen i et kar rundt 100 liter. De er også lett tilgjengelige i handelen, og billige.

Helt helt helt perfekt! De var jo nydelige! Men, du sier 100 liter, og det er jo redd blir for stort. Er det arten eller antall fisk som avgjør hva slags størrelse som kreves? Eller begge deler?

Altså, kan jeg ta 1 stk av hver av disse, altså 2 stk totalt, i et 60-litersakvarie?
Kardinaltetra er en stimfisk, så de bør være minst 6stykker.. I ett 60liter kan du helt fint ha 1 L144 og 10 kardinaltetra, men ikke noe særlig flere fisk. Jeg har sett eplesnegler som har vært blå i fargen, som kan ligne på den nederste drakten (dog ikke like turkis)..

Og som andre har påpekt før meg; ikke la dyrebutikken prakke på deg vidundermidler som skal gjøre akvariet klart på 3 dager. Akvariet må innkjøres for å få en bakteriekultur som "spiser" avfallsstoffer fra fisk og planter.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Ståle Syre
Reklame for plussmedlemskap