Hva slags ciklide?

Kjøpte denna karen(?) igår og etter å ha kikket litt så mistenker jeg sommerfuglciklide.

Noen som vet om det stemmer, evt hva annet han kan være?[External Image]
Det kan vel se ut som det er en god gjetning. Den kan ligne litt på fargevarianten "electric blue", men er kanskje ikke riktig lyseblå nok. Skjønt det kan jo være kamera eller lysforhold.
Enig om at det ser ut som en electric blue ja. Det er ikke alle som har like skarp blåfarge har jeg sett. Søt er den uansett
Takk for svar den er nok litt lysere i virkeligheten enn det bildet viser ja. Dårlig lysforhold for kamera så jeg har måttet redigere litt for å få frem fisken.

Men da tror jeg at jeg holder meg til den gjetningen. Og da satser jeg på at den vil trives i akvariet da det etter hva jeg kan lese meg til bør være passende størrelse og kompanjonger.

Det tok dem bare en dag å skjønne at man må opp til overflaten for å få mat, hvis ikke tar platyene (som er der midlertidig) og spiser opp alt.

Det gjenstår vel bare å håpe at den andre faktisk er en hunn, så kan man jo håpe på bebiser
Sommerfugl ciklider er egentlig kjøttetende, men du kan også gi dem granulat eller tørrfor med høy proteininnhold.
Jeg brukte sorte mygglarver til mine samt tørrfor. Disse trives best i par og om du skal ha dem i lek bør du skaffe deg flere så dem kan velge partnerne selv.
Cathy
Sommerfugl ciklider er egentlig kjøttetende, men du kan også gi dem granulat eller tørrfor med høy proteininnhold. Jeg brukte sorte mygglarver til mine samt tørrfor. Disse trives best i par og om du skal ha dem i lek bør du skaffe deg flere så dem kan velge partnerne selv.

Takk for godt svar Da skal jeg skaffe sorte mygglarver, har bare rød for øyeblikket. Og så skaffe litt flere etterhvert.
Røde funker helt fint det også, men husk å bruk hansker da røde mygglarver er veldig allergi fremkallende.
Hei
Et litt annet spørsmål kanskje, men siden temaet er sommerfuglciklider; I følge kunnskapsbasen virker det som om man kan/bør ha flere, slik at de kan velge partner osv. Kan man da ha electric blue, og den "vanlige" sommerfuglcikliden sammen? Begge er vel Microgeophagus ramirezi? http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1925 Kan electric blue og den andre varianten krysses med hverandre, og hva slags resultat gir det i så fall?
Jeg synes begge er så fine, og kunne godt tenke meg å ha begge varianter i samme akvarium.
Samme art, altså går de fint sammen. Som med oss mennesker, vi kan fint parre oss på tvers av utvendige fargeforskjeller - og går i utgangspunktet fint sammen, selv om det finnes avvik hos begge arter.
Cathy
Røde funker helt fint det også, men husk å bruk hansker da røde mygglarver er veldig allergi fremkallende.

Ah flott Da bruker jeg bare de, men blir nok sorte neste gang da det er litt styrete å putte på hansker.
Joakim
Samme art, altså går de fint sammen. Som med oss mennesker, vi kan fint parre oss på tvers av utvendige fargeforskjeller - og går i utgangspunktet fint sammen, selv om det finnes avvik hos begge arter. ;)

Hehe, ja det har du nok rett i. Men hva slags farger får avkommene? Blir det enten den ene eller den andre fargevarianten, eller blir det mix, noe som kanskje ikke er så lurt (i fiskesammenheng..)?
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap