Mistet oversikt over arter.

Jeg har nylig introdusert fisk i mitt akvarie for første gang. Jeg har kun kjøpt av seriøse butikker som er kjent for å kunne det de driver med og jeg var jeg nøye med å beskrive vannverdiene i mitt kar til de jeg kjøpte av for å være sikker på at alle skal få det bra.

Jeg passet også på å skrive ned artsnavn på en lapp slik at jeg skulle huske det men i et fraværende øyeblikk så ble lappen med navn med i vaska og er nå uleselig. Jeg driver å leter igjennom fiskebasen men det er så urolig mange slag, og mange uten bilder at jeg er redd jeg ikke vil finne dem. Håper derfor at noen her kan hjelpe meg.

Bilde nr. 1 mener jeg å huske at ble solgt som en koi karpe, men jeg synes ikke den ligner de bilder jeg finner av denne arten,

Bilde nr. 2 er jo en malle av et slag men jeg husker ikke hvilken type.

Bilde nr. 3 er også en malle og den ble beskrevet som en sjelden albino.
Bilde nr. 4 er jeg helt blank på.

Beklager dårlig bildekvalitet, har kun et dårlig mobilkamera.
Takk for all hjelp
Inaktiv bruker
Litt dårlig kvlitet men tror jeg vet.
bilde nr 1 ser litt ut som en gullfisk eller koi.
bilde nr 2 er en slags gjøk malle.
bilde nr 3 er jeg ganske usikker på.
Inaktiv bruker
Bilde nr 4
bilde nr 4 er en perle gurami
Tusen takk for svar. Denne gangen skal jeg hogge dem inn i stein for å være sikker!

Håper det er andre her som har innspill på de du var usikker på. Si ifra hvis bildene er for dårlige, så skal jeg få lånt meg et bedre kamera.
1 Ligner en koi
2 Synodontis SP. (art) Mulig Synodontis batensoda
3 Trenger bedre bilde.
4 Ikke pærlegurami, men en Blåguramin/marmorgurami/gullgurami Trichogaster trichopterus
Tusen takk, da er det bare albino-mallen igjen. Skal se om jeg får lånt meg et kamera i morgen og få tatt et bedre bilde.

Om det hjelper på arts bestemmelse så er den et sted mellom 15 og 20 cm lang. Den har kun vært natt aktiv de få dagene den har vært hos meg. Den gjemmer seg hele dagen i en hule men så fort lyset går av så er den ute og patruljerer hele akvariet. Tidligere i kveld virket det faktisk som om den jaget etter koien.
Har ikke fått tak i noe bedre kamera men jeg fikk tatt noen marginalt bedre bilder i dag. Håper de er bra nok til at noen får identifisert fisken.

Har også et spørsmål som vel egentlig hører hjemme i et annet subforum men jeg slenger det ut her før jeg lager en ny tråd bare for det. Samme dag som jeg kjøpte fiskene i denne tråden kjøpte jeg også 5 små svarte gullfisker med utstående teleskopøyne. Jeg mener å huske de ble solgt som Carassius auratus auratus. De er ca 5-6 cm lange.

Alle 5 er blitt sporløst forsvunnet i løpet av et par dager. Jeg har saumfart akvariet grundig både natt og dag og de et vekk. Jeg sitter da igjen med noen spørsmål:
Hvor vanlig er det at disse gjemmer seg og hvor gode er de til det?
Kan koien eller de to store mallene ha spist de? Alle 5 i løpet av et par dager?
Hvor fort brytes de ned om de er døde av andre årsaker?
Om de svarte var smale nok er mallene min første mistenkte. Er flere av dem som er kjøttetere, uten at jeg vet noe om den du har.
Har funnet ut av albinoen nå! Asian redtail catfish Hemibagrus nemurus

Noe som gjør den til hovedmistenkt i gullfisk forsvinningene og nestemann ut av karet mitt
Og den svarte mallen har vist seg å være en Synodontis eupterus
Blå fisk med flekker
Dette er en Blå Gurami, også kalt Trepunktsgurami, fordi den har en flekk på hver side og en flekk på haleroten. Det finnes ulike varianter av denne fisken som er blitt avlet frem i fangenskap, som for eksempel Gullgurami, Marmorert gurami osv. I fiskebasen kan du se de ulike typene vist med bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap