Døde fisker i butikkakvarier

Merker ofte at døde fisker i butikker er hovedargument om en butikk er bra eller ikke.
I allefall blir det nevnt ofte, ofte.

Er dette virkelig så viktig?

Jeg bryr meg ikke det døyt om det ligger en og annen død fisk, snakker selvsagt ikke om alarmerende fiskedød!
Men la oss si at en butikk har 30 akvarier.
Hvis jeg finner feks 3 lik spredt rundt tenker jeg ikke noe videre over det. Jeg pleier diskrè å gjøre betjening obs på det bare.

Noe død vil det nok alltid være, og om betjeninga plukker alle lik opp eller om de overser et eller to (enten pga dårlig tid, de har ikke sett liket ol) spiller vel ingen rolle.
Likene har vært der uansett, og vil "alltid" være der.

Selvsagt ser jeg nøye på fisker jeg kjøper, uansett lik eller ikke.

(Dessuten er det sikkert godt fòr for de andre fiskene hihi)
Er enig med deg Mc. Våkner jo til lik i lasten her hjemme også innimellom, uten at karet vårt er "dårlig" av den grunn ;0)

Vi må nok ta med i betraktningen at fisk i butikker som regel har vært gjennom ganske stressende turer "over havet" tett pakket i små poser, og i grunn synes jeg det er rart at det overlever noen i det hele tatt.

Nei, litt lik må vi nok godta.
hehehelt enig der eg synns detr er innponerende at de kalrer den lange turen da

men flott man har en plass man kan kjøpe fisk de i butikken har vell mye og gjøre av og til så de merker sikkert ikke alt vi som bare går og ser på dem:P
Unngår ikke konsekvent kar med død fisk i nei, men ser ekstra nøye i de karene. Ser etter prikker, og at fiskene generelt ser ut til å ha det bra.
MC Darup
Merker ofte at døde fisker i butikker er hovedargument om en butikk er bra eller ikke. I allefall blir det nevnt ofte, ofte. Er dette virkelig så viktig?

Må si meg enig med deg, MC Darup. Når man leser den massive kritikken av akvariebutikker, dårlig betjening, manglende kunnskaper, osv er det jo rart at det er mulig å kjøpe en enste fisk som er i stand til å overleve.

Det samme gjelder kritikk av alle de dårlige nettbutikker som i perioder flommer over på forumet. Har tenkt mange ganger at jeg har vært utrolig heldig som sjelden møter disse "uærlig, uvitende og manipulerende" ansatte i butikker og ikke får svar på epost hos nettbutikkene osv .

For mine erfaringer er de stikk motsatte. Hyggelige mennesker, dog noe stresset av og til, men som oftest åpen for en hyggelig prat og med en stor velvilje til å ordne opp i ting som ikke ble som jeg hadde tenkt. Unntak finnes jo selvfølgelig, men jeg vet ikke om det er så konstruktivt å henge ut personer eller butikker i all offentlighet på forum som dette.

Nå må jeg si at jeg nok ser ihvertfall to ganger på fisk som svømmer i kar med død fisk, men her må man bruke sunn fornuft. Det kan være noe smittsomt, men på den andre siden forventer jeg nesten alltid at ny fisk må behandles forsiktig og at det kan bryte ut sykdommer pga stress. Jeg tenker nok at fiskene får det bedre hos meg, at fisken skal leve lenge og at med rett stell kommer de seg. Ofte når jeg blir litt kritisk til fisk, så er det jo lovt til ikke å kjøpe fisken. Den generelle kondisjonen er nesten viktigere enn om fisken svømmer i et kar der det er død fisk. Nå må det jo sies at jeg ikke akkurat bor nært grossistene, og ofte når jeg skal hente fiskene mine i butikken er de nær døden i posen. Ikke akkurat det beste utgangspunktet, men det går det også med litt forsiktig tilvenning.

Kjøper jeg fisk som jeg usikker på lager jeg ofte en avtale i tilfelle at fisken ikke klarer seg, og jeg har bestandig, med bare med et unntak, fått erstattet død fisken med en gang uten diskusjon. Det er rart hvor langt man kommer med å være høflig, undrende og fair.
takk gud for at det fins noen fornuftige folk der ute
Jeg er nok en av dem som kritiserer butikker ganske mye her på AF, og det kommer ganske enkelt av at jeg dessverre har veldig dårlige erfaringer. Men hovedkritikken min går på dyrebutikker som ikke ønsker å gjøre noe med sin uvitenhet. Hyggelige mennesker kan sannelig endre oppfatningen av en dyrebutikk, og jeg har heldigvis møtt noen av dem (og da gjør det tross alt ikke så mye at kunnskapen ikke er på topp). Men, dessverre skal det ikke mye til for å rive ned det andre bygger opp. Å nekte å gi en fisk forholdene den skal ha, fordi de alltid har holdt fiskene sånn, er for meg uholdbart å høre. Eksempel: Grønn kulefisk selges som ferskvannsfisk i en av de lokale dyrebutikkene. Ikke bare holdes de i ferskvann, men de selges også som ferskvannsfisk, uten noen som helst annen informasjon til kjøperen. Jeg har vennlig forsøkt å fortelle dem at dette er galt, men blir bare avspist med "De er ferskvannsfisk! Vi har alltid hatt dem i ferskvann, både store og små. De er ferskvannsfisk!" Og det var slutten på den samtalen. Når man altså ikke er villig til å faktisk gjøre det beste for dyrene, eller ihvertfall forsøke å finne ut hva som er riktig, det gjør meg forbannet! Og det er ikke første gang slikt skjer der! Vel, dette var et eksempel. I slike tilfeller synes jeg det må være lov til å få lufte sin frustrasjon, og faktisk også mislike det som skjer i en butikk.

Men, jeg setter da sannelig pris på de hyggelige jeg møter i butikkene også. Og det sier jeg sannelig også i fra om - også her på AF

Men for å pense tilbake til utgangspunktet for denne tråden: død fisk i karene. Heller ikke jeg lar meg skremme av en og annen død fisk. Fiskene i butikkene lever faktisk under stort stress. Først transport (ofte veldig lang - og hvis det er VF, også innfanging), deretter (av og til) liv i forhold som ikke er 100% passende (dette er ikke ment som kritikk. Jeg tenker f.eks. på coryer som går i kar med stappfullt av akvariesalt, noe jeg vet de gjør mange steder), og i tillegg leve under det evige stresset av innfanging av fisk i samme akvarium - en stadig vekk uro der de skal leve. Det skulle bare mangle at det ikke ble litt frafall i butikken. Men det jeg ser etter er om det er en gjennomgående greie i butikken. Er det død fisk i mange av karene (jeg snakker om MANGE, og ikke bare 3-4)? Er det en og annen død fisk, eller mange i samme akvarium? Hvordan er helsetilstanden til fiskene? Ser de godt ut, eller er de radmagre, eller oppblåste? Hvordan ser de ut fargemessig (fisk som er unormalt mørke eller unormalt bleke i fargen, kan være syke, men dette må sees i forhold til bunnlaget. På Alna har de coryer som ser syke ut pga. at de går på helt mørkt underlag. Men der er det underlaget som gir fargeforandringen. Det er ikke noe galt med fisken I tillegg er det jo fargevariasjoner innad i arter også). Er det mange deformerte fisk (kan tyde på mye innavl)? Er de oppflisede i finnene? osv. osv. Det er altså en sum av mange, mange faktorer. Jeg unngår helst å kjøpe fisk som ser syke ut eller går i samme kar som syke fisk. Eller som jeg vet har fått veldig feil behandling i butikken (de kan være svekkede). Men, selvsagt gjør jeg unntak Jeg har hjerte for de svake også. Og jeg hater å se på dyr som lider. Jeg føler at jeg bare gjøre noe... Ellers hender det jeg ser når jeg kommer inn i en butikk at her vil ikke jeg kjøpe fiskene mine. Av og til ser man det kjapt på både vann og fisk.

Forresten, seriøse og dyktige dyrebutikker kan også gå på smeller når det gjelder fisk - så syk fisk er ikke det samme som dårlig butikk. Butikken som er min absolutte favoritt (nettbutikk), og som jeg vet er ytterst profesjonell når det gjelder fisk, og som ellers har hatt veldig god kvalitet på fisken de har solgt meg, fikk inn en stor ladning VF fisk tidligere i år. Dessverre fulgte det også med en del sykdom. Det hadde ikke noe med butikken å gjøre, det var sykdom som kom med sendingen. Men, det er definitivt et kvalitetsstempel på butikken at han nektet å selge fisk fra karene han visste det var sykdom i. Selv om jeg faktisk ville ha tatt sjansen og kjøpt i det ene tilfellet Vel, så fikk jeg en unnskyldning til å kjøpe en ladning coryer i stedet

PS: jeg bruker også å si i fra til betjeningen om død fisk. Det er fullt mulig å gjøre på en hyggelig måte, og da tar betjeningen det stort sett med et smil. Men hvis de ikke bryr seg, da får det meg ihvertfall til å stusse litt...
om det ligger 1 eller 2 døde fisker i karet gir jeg som oftest blanke.
ikke rart om fisken dauer av stress med tanke på hvor mange forskjellige ansikter som titter inni karet på èn dag.
i tillegg kan den jo være jaget av annen fisk i karet eller den kan ha vært relativt svak etter en lang frakt, å så daue etter noen dager.
fisk trenger jo ikke nødvendigvis dø av sykdom.
men HELST styrer jeg unna kar med 3 eller flere døde fisk da...

hadde ett hvitprikk utbrudd en gang for noen år siden, og det vil jeg aldri oppleve igjen! X-D
hver gang jeg ser en fisk som har noe rundt munnen som likner hvite prikker, er det like før jeg setter meg i fosterstilling i ett hjørne av rommet! ;-P

hvite prikker... oh the horror..

blitt redusert til ett nervevrak etter den masse-døden jeg opplevde som 12 årig fersk akvarist den gangen! :-P
Det er gjerne mer interessant å få vite om butikker har noe fint enn å høre om døde fisker. Det er nok litt tilfeldig. Men jeg liker rene butikker med rene kar frie for for alger, andemat mm. Og rene plantekar og forståelse for at planter er som salat, ferskvare.
Som de fleste her bryr jeg meg ikke om en eller to døde fisker i akvariene til dyrebutikkene, MEN jeg besøkte dyrebutikken på storbyen i særp for en good stund siden og det ene karet var rett og slett INFISERT av døde fisker. Det var et molly kar og "likene" lå inni planter, på bunn, under stokker og ved steiner. De hadde satt igang med medisinering i dette karet, men jeg trodde det var vanlig å prøve å ta ut de døde fiskene også. Stakkars yngelen som svømte rundt der og spiste på fisk med mugg på.

Og jeg skjønner at de ansatte har mye å gjøre, men jeg var der en god stund å kikket på fisker jeg skulle kjøpe og annet, men dama gjorde ikke noe. Hu hang ved disken og var ikke veldig behjelpelig med spørsmål eller virket interessert i å hjelpe meg.

Det er sånne ting som irriterer meg. I mitt yrke har vi også mye stress, men vi må pent rydde opp etter kundene våre når vi har 5 min til overs. Kan ikke la søppelen flyte fordi man heller vil slappe av litt.

Og NEI, jeg sier ikke at de ansatte i denne butikken er slik.

Tilbake til saken, jeg bryr meg ikke om et par døde fisker, men litt orden må man vel ha ??

Mvh Linka

MC Darup
Merker ofte at døde fisker i butikker er hovedargument om en butikk er bra eller ikke. I allefall blir det nevnt ofte, ofte. Er dette virkelig så viktig?

Tror dette blir brukt som "unnskyldning" til å kritisere butikker man ikke liker.
Har selv vært innom butikker som gir meg frysninger, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Å da er det lett å lete etter små, ubetydlige feil.

Det som jeg mislikker med enkelte butikker er at en del har rett og slett problemer med å skille arter og kjønn fra hverandre. Og da snakker jeg ikke om arter med ubetydlige kjønnsfoskjeller, men slik som paletter og dverggurami.
Og jeg vil bare si det en gang for alle: Jeg klarer ikke å se på fisker som til de grader er blitt fjernet fra sitt naturlige habitat. Om feks arovan i små butikk-kar på 100 l, og en spyttefisk som er blitt fratatt muligheten til å fange maten på den måten den skal. Disse er noe av det vakreste naturen har skapt spør du meg. Var innom en butikk som faktisk har tatt høyde for spyttefiskens litt spesielle form for matauk. den var plassert i ett kar med god høyde over vannskorpa, slik ar det var plass for grenner over vannet.
Artig å se disse fiskene fange sirisser med en enorm treffsikkerhet. ( all honnør til Dyrenes verden i trondheim).

Til slutt et lite tips til butikkene: Ikke tro at alle kundene er dumme. Mange bruker faktisk litt tid på AF, for å finne de rette kombinasjonene for sine akvarium. Slik at de har en ferdig handleliste når de kommer til butikken. De VET hva som passer sammen i hvilke kar. Og da tror jeg neppe det er spesielt bra for butikkens renome at kundene blir mottatt av forståsegpåere i 16årsalderen.
Selv er jeg en fersking i faget, men jeg innser mine begrensninger og er åpen for innspill og råd.

Takk til Stig J. som sendte meg mail i dag. Har vært klar over det en stund, at palettene mine er forskjellig rase. Noe jeg regner med å få rettet på i nærmeste fremtid.
Kampfisken
Tror dette blir brukt som "unnskyldning" til å kritisere butikker man ikke liker. Har selv vært innom butikker som gir meg frysninger, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Å da er det lett å lete etter små, ubetydlige feil.

Jeg vet ikke om jeg vil kalle mange døde fisk for ubetydelig. Og, ja, jeg synes det er viktig å tenke igjennom om man vil kjøpe fisk i en butikk hvis de har mange døde fisker. Noen få er normalt, men mange døde kan tyde på sykdom eller vanstell (noe som ikke er heldig hvis du kjøper fisken, rett og slett fordi den da kan være svekket og svært mottakelig for sykdom).

Det som jeg mislikker med enkelte butikker er at en del har rett og slett problemer med å skille arter og kjønn fra hverandre. Og da snakker jeg ikke om arter med ubetydlige kjønnsfoskjeller, men slik som paletter og dverggurami.
Eller salamandere og fisk, som jeg opplevde nylig...
Nei, akkurat dette kan jeg ikke la irritere meg for mye. At de ikke kan skille amfibier fra fisk, det ble litt vel drøyt. Men at de ikke kan skille arter og kjønn, vel det kan være irriterende, men er dessverre veldig vanlig. Dersom det skulle stoppe meg i å handle i en butikk, ville det ikke være mange butikker igjen jeg kan handle i. Ettersom jeg vet at det er få butikker jeg handler i der jeg er sikker på å få det jeg ber om, sjekker jeg sånt på forhånd selv - spesielle kjennetegn på artene og hvordan skille mellom kjønnene. Og dersom jeg finner fisk i butikken som jeg liker (og som jeg ikke har fått sjekket), ber jeg om å få låne en akvariebok for å sjekke.

Og jeg vil bare si det en gang for alle: Jeg klarer ikke å se på fisker som til de grader er blitt fjernet fra sitt naturlige habitat. Om feks arovan i små butikk-kar på 100 l, og en spyttefisk som er blitt fratatt muligheten til å fange maten på den måten den skal. Disse er noe av det vakreste naturen har skapt spør du meg. .

Det må jeg bare si meg veldig enig i. Jeg var for en stund siden innom en ganske kjent akvariebutikk (en butikk jeg ikke har hørt noe galt om, annet enn om prisene ). Det er en butikk der jeg tidligere har vært imponert over at de faktisk kan tingene sine. Dessuten har jeg også sett at de har god kvalitet på fiskene også. Men denne gangen så jeg til min store sorg en ordentlig, ekte hai (ganske stor også), svømme rundt i et alt for lite akvarium. Jeg tror ikke de hadde planer om å selge den, ettersom det stod en lapp "fores hver tirsdag kl...." Det virka som om den var der for wow-faktoren. Ikke at det var så fryktelig galt i seg selv. Men haier trenger god svømmeplass, og det hadde den ikke der. Den bare svømte rundt og rundt, stakkar. Jeg var utrolig skuffet over at en såpass seriøs butikk kunne la en så flott fisk leve i sånne forhold
Den haien har svømt rundt der i veeeldig mange måneder allerede :0(

Ufyselig!

Dårlig service er det der og så jeg skygger som oftest banen, så jeg slipper å kikke så veldig ofte på den stakkars skapningen som svømmer rundt og rundt og rundt og rundt. Den har jo søren meg ikke en plante å se på en gang!
Gry
Den haien har svømt rundt der i veeeldig mange måneder allerede :0( Ufyselig!

Godt å høre at det er flere enn meg som har lagt merke til den. Puh! Jeg begynte å lure på om det bare var meg som var vanskelig.

Dårlig service er det der og så jeg skygger som oftest banen, så jeg slipper å kikke så veldig ofte på den stakkars skapningen som svømmer rundt og rundt og rundt og rundt. Den har jo søren meg ikke en plante å se på en gang!

Jeg skal være enig i det med servicen. Det har vært vanskelig å få hjelp der. Og når jeg får hjelp, har de en egen evne til å få meg til å føle meg som en liten lort. Men nok en gang: de har et fantastisk utvalg, og god kvalitet på fisken. Og de fantastiske saltvannsakvariene! Og det er det eneste stedet jeg har opplevd at jeg ikke har vært nødt til å si til betjeningen at kulefisk ikke må løftes ut av vannet. Det vil si: det var første gangen jeg kjøpte kule der. Den andre gangen ble fiskene til min store skrekk fanget inn på vanlig vis: i hoven og så gjennom lufta til posen. Men takk og pris gikk det bra. Ferskvannskuler blåser seg heldigvis ikke så ofte opp. Forresten gjør de det ikke på Majorstuen heller nå, men det var etter at jeg fortalte det til dem Majorstuen har vært min hovedleverandør av kuler. Godt over halvparten av kulene mine er kjøpt der Men fra nå av blir det nok Dahls Dyrerike som blir leverandøren min. De tar ca. halve prisen på kulene i forhold til Majorstuen! De holdt på å le seg ihjel da de hørte hva jeg hadde gitt for suvattien min!

Haier er forresten fisk som fascinerer meg, så ja, det er utrolig trist å se stakkaren svømme rundt der. Så jeg husket riktig at det var dårlig med planter der, ja. Jeg syntes jeg husket det, men tenkte at det kunne da ikke være ille... Men det forbauser meg at denne ellers så seriøse butikken altså holder en fisk på denne måten
Haien er nok ikke lettsolgt, men den hadde da en prislapp. Den vil trenge et større akvarium som veldig mange andre fisker som selges. Om haier trives bedre med planter vet jeg ikke. Har aldri opplevd dårlig service der. Synes butikken er en av de beste.
Liker også veldig godt Jan Holt Akvarium. Veldig inspirerende akvarier der.
Dahls Dyrerike er veldig rimelige. De har veldig mye fisk i karene sine. I tillegg har de ikke karantene regler, men selger fiskene så lenge de ser friske ut. De har heller ikke noen garanti.
Personlig blir jeg trist av å se mange døde fisker og ustelte akvarier.
Ja, haien har prislapp. 15 000 om jeg ikke husker feil. Må nok en ganske dedikert person med mye penger og stort akvarie for å kjøpe den.

Har tenkt mye på om den er stressa eller om det bare er naturlig oppførsel. Hai må jo holde seg i bevegelse for ikke drukne.
Elisabeth Haukeland
Har tenkt mye på om den er stressa eller om det bare er naturlig oppførsel. Hai må jo holde seg i bevegelse for ikke drukne.

Jeg synes det ser mer ut som stressasvømming, enn avslappet haisvømming. Forresten er det ikke helt sant at haier må holde seg i bevegelse for ikke å drukne. Det er mulig noen må det, men noen haier kan faktisk legge seg ned på bunnen og slappe av. Ikke det man forventer av en hai, men enkelte arter (eller ihvertfall en av dem) gjør det av og til. Jeg lurer på om dette med nødvendig bevegelse egentlig er en myte.
Svært få haier har den egenskapen at de kan få vannet til å strømme gjennom gjellene uten at de er i bevegelse. Ergo kan de rett og slett drukne viss de i lengre tid ikke er i bevegelse. Så på tv for en tid tilbake, at enkelte haier ligger med åpen munn og utspilte gjeller mot strømmen. På denne måten kunne de ligge i over en halv time. Noe som ifølge programlederen, var veldig lenge for en hai.
Og jeg har sett naturprogram som beskriver det jeg beskriver...
Beviser jo at man faktisk ikke blir dum av å se tv.
Bare man siler litt...

Lurer på om man kan montere en bit blåfilter på antenna. så dritten ikke kommer frem til skjermen.hehe..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap