- Hjem
- Forum
- Vanlige butikker
- Dahls dyrerike- 54l
Dahls dyrerike- 54l
Postet 16.03.10 kl 17:43
Postet 16.03.10 kl 19:40
Jeg har 7 slike sett med 54-litere fra Dahls. To av dem har jeg hatt snart i 2 år, de 5 siste har jeg hatt drøyt halvannet år (siden august 2008 om jeg husker riktig).
Helt greie akvarier, har ikke hatt problemer med noen av mine. Men filteret som følger med, pakket jeg ikke opp en gang. Det blir for smått i forhold til akvariestørrelsen - men det gjelder stort sett alltid med slike akvariepakker (det er altså ikke spesielt for Dahls!).
I begynnelsen brukte jeg et modifisert Fluval 2 filter, nå har jeg DIY hjørnefilter.
Karene er jo billige som fy, så å legge noen ekstra kroner i et bedre filter i samme slengen er liksom ikke noen stor greie. Og karet er helt greit, det skiller seg ikke ut hverken den ene eller andre vegen.
Helt greie akvarier, har ikke hatt problemer med noen av mine. Men filteret som følger med, pakket jeg ikke opp en gang. Det blir for smått i forhold til akvariestørrelsen - men det gjelder stort sett alltid med slike akvariepakker (det er altså ikke spesielt for Dahls!).
I begynnelsen brukte jeg et modifisert Fluval 2 filter, nå har jeg DIY hjørnefilter.
Karene er jo billige som fy, så å legge noen ekstra kroner i et bedre filter i samme slengen er liksom ikke noen stor greie. Og karet er helt greit, det skiller seg ikke ut hverken den ene eller andre vegen.
Postet 16.03.10 kl 21:51
Endret: 16.03.10 kl 21:52
Postet 16.03.10 kl 22:01
Godt spørsmål... jeg mener at jeg fikk filtrene samtidig med akvariene (det var mannen min som dro nedover for å hente kar og reol mens jeg var på jobb), men jeg kan huske feil... så det tør jeg ikke si sikkert.
Og jeg husker ikke hvor mye jeg ga for mine, uansett hvor de kom fra. Aquamanias selger jo disse filtrene også så vidt jeg vet. Kan jo sjekke litt rundt. Går an å ringe Dahls og spørre dem også, så vet du før du drar dit.
Anbefaler absolutt å modifisere fluvalen! Det er et bra filter, men bare det materialet som følger med er for spinkelt, og det utnytter ikke tilgjengelig plass i filterhuset heller.
Og jeg husker ikke hvor mye jeg ga for mine, uansett hvor de kom fra. Aquamanias selger jo disse filtrene også så vidt jeg vet. Kan jo sjekke litt rundt. Går an å ringe Dahls og spørre dem også, så vet du før du drar dit.
Anbefaler absolutt å modifisere fluvalen! Det er et bra filter, men bare det materialet som følger med er for spinkelt, og det utnytter ikke tilgjengelig plass i filterhuset heller.
Postet 16.03.10 kl 22:16
Postet 21.03.10 kl 20:38
Jeg kjøpte ett slikt ett på lørdag. Har noen spørsmål, hvis du kunne tenke deg å svare: Har du tenkt til å bytte ut filteret? Hva skal du bytte ut kullet med etterhvert? Trenger man å ha noe under denne typen akvarium?(Underlag) Har nemlig hørt at man må ha underlagt under kar som ikke har ramme. Har diversa karet det?
Mvh Stian
Mvh Stian
Postet 21.03.10 kl 21:03
Endret: 21.03.10 kl 21:04
i første omgang kommer jeg til å ta ut kullfilteret og sette inn en større svampbit. i mitt tilfelle kommer det til å være nok til å begynne med, da det bare skal være 6 corydoras her inntil videre.
man får kjøpt egne underlagsmatter til akvarie, men liggeunderlag funker også. er for å beskytte akvariet mot punktbelastning, som kan få glasset til å sprekke
man får kjøpt egne underlagsmatter til akvarie, men liggeunderlag funker også. er for å beskytte akvariet mot punktbelastning, som kan få glasset til å sprekke
Postet 21.03.10 kl 21:10
Postet 21.03.10 kl 21:19
Postet 21.03.10 kl 22:16
yep, det er helglasskar. finnes visst ikke rammekar i den størrelsen lenger med mindre man får de spesiallagd til en heller lite hyggelig pris..
i tillegg er det en teit klistrelapp på glasset som ikke går vekk uten kamp...vil ikke ha klistrelapp lim på frontglasset... må finne på noe der. ellers virker karet helt greit, det er svart teip på 3 av siden i bunn. sikkert skal se ut som en bunnramme :p
i tillegg er det en teit klistrelapp på glasset som ikke går vekk uten kamp...vil ikke ha klistrelapp lim på frontglasset... må finne på noe der. ellers virker karet helt greit, det er svart teip på 3 av siden i bunn. sikkert skal se ut som en bunnramme :p
Postet 21.03.10 kl 22:22
Endret: 21.03.10 kl 22:25
Postet 21.03.10 kl 22:23
Postet 21.03.10 kl 22:29
Inaktiv bruker
leser at det går to versjoner av disse karene, noen som vet hva det er nå?
Postet 06.07.10 kl 18:27
Postet 06.07.10 kl 18:32
Inaktiv bruker
det gjør jeg, takk for svar
Postet 06.07.10 kl 18:37