Røtter
Hei.
Hm... Røtter kan vel kalles et produkt, så jeg legger spørsmålet her.
Jeg har mangroverøtter i alle mine akvarier. Alle "selskapsakvarier".
Sugemaller skal jo ha tilgang til røtter har jeg lært, de spiser fiber fra treverket. I tillegg til at røttene også er meget dekorative da.
Det jeg lurer på er; de ulike typer tresorter man får akvarierøtter i; Mangroverot, Mopanirot, Reed Moor Wood, Opuwa rot og sikkert flere også - er det noen praktisk/funksjonell forskjell på disse, for sugemallene?
De selger kun Mangroverøtter her jeg holder til. Men det er jo enkelt å få tak i andre typer via nettbutikkene. Og. Jeg har lyst til å kjøpe litt andre røtter nå som jeg først skal skaffe meg et par nye.
mvh
Hm... Røtter kan vel kalles et produkt, så jeg legger spørsmålet her.
Jeg har mangroverøtter i alle mine akvarier. Alle "selskapsakvarier".
Sugemaller skal jo ha tilgang til røtter har jeg lært, de spiser fiber fra treverket. I tillegg til at røttene også er meget dekorative da.
Det jeg lurer på er; de ulike typer tresorter man får akvarierøtter i; Mangroverot, Mopanirot, Reed Moor Wood, Opuwa rot og sikkert flere også - er det noen praktisk/funksjonell forskjell på disse, for sugemallene?
De selger kun Mangroverøtter her jeg holder til. Men det er jo enkelt å få tak i andre typer via nettbutikkene. Og. Jeg har lyst til å kjøpe litt andre røtter nå som jeg først skal skaffe meg et par nye.
mvh
Postet 15.08.07 kl 16:54
Postet 15.08.07 kl 20:41
Vær oppmerksom på at de afrikanske, såkalte Mopani-røttene, farger av i vannet noe helt vanvittig. Det er nesten så man ikke kan tro det... vannet blir helt kaffefarget! Jeg så meg lei på forsøket å få vannet dem ut i balje etter noen uker, og kvittet meg med dem. Har aldri forsøkt dem siden.
"Mangroverøtter" er ikke ekte mangroverøtter, de ekte mangrovetrærne er fredet i de få naturområdene de finnes i dag. Men "Mangroverøtter" i akvariesammenheng er mer en fellesbetegnelse for en del harde tropiske treslag som kan brukes i akvarier, fordi de råtner så langsomt pga hardheten i veden. Teak er et slikt eksempel.
Redmoor-røtter farger ingenting etter min erfaring, er utrolig dekorative i form. Det er masser av muligheter til spennende innredning i et kar med disse røttene!
Men dessverre, de har aldri befunnet seg under vann, og er heller ikke spesielt harde i veden. De er "ferske" i treverket når man kjøper dem, og det betyr at det finnes biologiske safter (kvae?) i treet enda. Dette mugner under vann og blir til en ekkel,hvit slimlignende sopp... Det er mange som har opplevd dette på disse røttene. Jeg også. Det ser skikkelig ufyselig ut. Om man orker å leve med det en tid, så skal det visstnok forsvinne gradvis av seg selv om man lar røttene stå i akvariet...
Men det går an å "preparere" Redmoor-røttene til et liv under vann dersom man er litt tålmodig. Jeg har stuet et par stykker i en tredveliters-tønne, tømt vann og tre pakker torv over, og så satt det til side og glemt det i et par mnd.
Etter seks-åtte uker i torvvann ser det ut til at trefibrene i Redmoor-røttene er "impregnert" nok av den sure torva til å ikke få sopp når man plasserer den i akvariet.
"Mangroverøtter" er ikke ekte mangroverøtter, de ekte mangrovetrærne er fredet i de få naturområdene de finnes i dag. Men "Mangroverøtter" i akvariesammenheng er mer en fellesbetegnelse for en del harde tropiske treslag som kan brukes i akvarier, fordi de råtner så langsomt pga hardheten i veden. Teak er et slikt eksempel.
Redmoor-røtter farger ingenting etter min erfaring, er utrolig dekorative i form. Det er masser av muligheter til spennende innredning i et kar med disse røttene!
Men dessverre, de har aldri befunnet seg under vann, og er heller ikke spesielt harde i veden. De er "ferske" i treverket når man kjøper dem, og det betyr at det finnes biologiske safter (kvae?) i treet enda. Dette mugner under vann og blir til en ekkel,hvit slimlignende sopp... Det er mange som har opplevd dette på disse røttene. Jeg også. Det ser skikkelig ufyselig ut. Om man orker å leve med det en tid, så skal det visstnok forsvinne gradvis av seg selv om man lar røttene stå i akvariet...
Men det går an å "preparere" Redmoor-røttene til et liv under vann dersom man er litt tålmodig. Jeg har stuet et par stykker i en tredveliters-tønne, tømt vann og tre pakker torv over, og så satt det til side og glemt det i et par mnd.
Etter seks-åtte uker i torvvann ser det ut til at trefibrene i Redmoor-røttene er "impregnert" nok av den sure torva til å ikke få sopp når man plasserer den i akvariet.
Postet 15.08.07 kl 20:51
Takk for tipset Frank.
Jeg tolker deg slik at de som selges som mangroverøtter er "sikringskost" for mallene - og derfor det beste å velge.
Mallenes ve og vel er viktigere enn hva jeg synes om akvariets utseende.
Kan jo ha to ulike typer røtter. Men det er liksom ikke helt i min stil det da.
Får gruble litt.
mvh
Jeg tolker deg slik at de som selges som mangroverøtter er "sikringskost" for mallene - og derfor det beste å velge.
Mallenes ve og vel er viktigere enn hva jeg synes om akvariets utseende.
Kan jo ha to ulike typer røtter. Men det er liksom ikke helt i min stil det da.
Får gruble litt.
mvh
Postet 15.08.07 kl 20:55
Postet 15.08.07 kl 20:59
mona oRedmoor-røtter farger ingenting etter min erfaring, er utrolig dekorative i form. Det er masser av muligheter til spennende innredning i et kar med disse røttene! :-) Men dessverre, de har aldri befunnet seg under vann, og er heller ikke spesielt harde i veden. De er "ferske" i treverket når man kjøper dem, og det betyr at det finnes biologiske safter (kvae?) i treet enda. Dette mugner under vann og blir til en ekkel,hvit slimlignende sopp... Det er mange som har opplevd dette på disse røttene. Jeg også. Det ser skikkelig ufyselig ut. Om man orker å leve med det en tid, så skal det visstnok forsvinne gradvis av seg selv om man lar røttene stå i akvariet...
Jeg har slike røtter i mitt akvarie, og de farger noe, men ikke sjenerende. Ang. soppen som setter seg på disse. Er det farlig å ha i fisk mens de har sopp? gjør det noe med vannverdiene/kvaliteten? Takknemlig for svar
Postet 06.10.07 kl 15:23
Redmoore-røtter
Plukker fram denne tråden, siden jeg også lurer på om denne soppen som kommer på røttene er skadelig for fisken. Akvariet ble satt i gang 21. sept. og har stått med pumpe i gang siden da. Jeg gjorde ikke noe med røttene før jeg hadde dem i akvariet, det var kanskje dumt, for vannet har blitt veldig uklart og er litt brunere enn jeg setter pris på. Jeg har skiftet halvparten av vannet en gang, 24. sept. Har ikke satt i noe fisk ennå. Akvariet er på 325L. Bør jeg ta ut røttene og behandle dem på noe vis, eller holder det med store vannskift slik at tilstanden i karet "går seg til"?
Postet 02.10.08 kl 21:18
Den soppen spises av maller har jeg sett, det ser ikke ut til å være farlig.
Du kan, om du vil, ta dem opp og gni det av i dusjen. Det går lett av. Men i "innkjøringsperioden" på disse røttene så kommer det gjerne tilbake. Det gir seg av seg selv etter en tid under vann, og jeg har hittil ikke lest om noen som har opplevd noe negativt i akvariet i forbindelse med det (utover det at det er ekkelt å se på :p )
Du kan, om du vil, ta dem opp og gni det av i dusjen. Det går lett av. Men i "innkjøringsperioden" på disse røttene så kommer det gjerne tilbake. Det gir seg av seg selv etter en tid under vann, og jeg har hittil ikke lest om noen som har opplevd noe negativt i akvariet i forbindelse med det (utover det at det er ekkelt å se på :p )
Postet 02.10.08 kl 22:15
Postet 02.10.08 kl 22:46