Eheim 2010

Hei.
Ett familiemedlem har blitt smittet av min akvarieglede. Hun skal senere overta et 116 liters panorama akvarie av meg. Men dette vil kunne drøye til utpå nyåret.
Nå klarer hun ikke vente. Og skal sette opp et annet akvarie på ca 90 liter i mellomtiden. Et eldre, men meget pent akvarie. Kjøpt for over ti år siden tror hun.

Pumpa hun fikk med dette akvarie dengang, er en innvendig Eheim 2010 etter hva jeg kan finne ut.
Jeg finner at akvasia selger svamp patron til denne pumpen.
Men finner ikke at selve pumpen er i salg.
Er den av så gammel årgang at den er ute av produskjon?
Vi prøvekjørte pumpa hennes i dag i en bøtte med vann - og den så ut til å fungere greit.
Hun kommer og henter hos meg i kveld filtervatt, finfilter som jeg bruker i min utvendige eheim 2224. Jeg foreslo prøve dette.
Det skulle gå greit skulle det ikke? Det er snakk om 2 - 3 mnd`s bruk.
Og kun med noen Platy som innbyggere.

mvh
Stemmer at 2010 er en gammel sliter. Når den kom på markedet er jeg ikke sikker på, men det er en stund siden
Jeg tror ikke den er tatt ut av produksjon, selv om den er skjelden i handel. Ser at i alle fall en butikk i norge ennå selger denne. Om et skyldes en overivrig betilling i fortiden eller ikke, det drister jeg meg ikke til å gjette på engang

Filteret har ett etter min mening alt for lite filtervolum i forhold til volumet på karet det er spesifisert til å kunne håndtere. 0,33L filtrervolum er stusslig, rett å slett.
Jeg ville derfor ikke sløst vekk en ml plass til annet enn skikkelig svamp. Ser ikke verken poeng eller behov for filtervatt, dersom svampen(e) er riktig tilpasset, både i fysisk størrelse og grovhet.

Personlig ville jeg aldri brukt 2010 i noe større enn 60L, egentlig ikke i noe over 40L
Men jeg er vel viden kjent for å kreve det beste av det beste
Hi Hi. Okey.
Men å få ei som har fått det for seg at akvariet skal opp og gå NÅ til å vente litt, er ikke enkelt skal jeg si deg.
Det får bli hennes avgjørelse. Jeg tror ikke jeg klarer stoppe henne nå.
Hun må vente til over jul før hun får overta mitt kar og min pumpe. Det er leeeeenge det.

mvh
Her må jeg bare si at jeg selv har en Eheim 2010 i mitt akvarium som er på 180L, og at den er altfor liten er noe jeg kan skrive under på. Jeg renser innmaten oftere enn en gang i måneden. Da er den så igjengrodd at det nesten ikke er sirkulasjon i vannet. Jeg har dessuten fått rådet å skaffe meg utvendig pumpe i stedet, og er i gang med å bestemme meg for noe fornuftig der. (bra men ikke altfor dyrt). Vet jo hva jeg har mest lyst på, men er fortsatt i tenkeboksen.
Eheimpumpa kan sikkert gjøre jobben midlertidig, bare man passer på med testing og delvannsbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap