Bruksanvisning for rmd dewormer-kur

Mottok Dewormer-kur (100 g Piperazine) fra Rocky mountain Discus i posten i dag. Var litt engstelig for at den skulle bli stoppet i tollen, men det er tydelig at noen (her??) har vært i kontakt med dem ang. problemet med å få medisin inn i landet. Pakken var nemlig sendt fullstendig anonymt, som en privat pakke, uten firmanavn, invoice eller noe. Eneste opplysning var navn/adr på en privatperson. Flotte greier

Bruksanvisningen på pakken var litt uklar for meg, men jeg antar en del her vet hvordan dette skal brukes. Det står:

"DeWORMER Add 1/4 tsp. per 20 gal days 1,3,5. Change water before dosing. Repeat second week"
- Skal man da bytte vann før HVER av de tre/seks medisineringene?
"Food: add 1/4 tsp. to 3 oz. food. Feed 2X daily for six days"
- Dette er jo et pulver. Antar man skal løse 1/4 teskje i vann og så dynke foret i løsningen??

Ser nå at 100 g er utrolig mye medisin, så jeg anbefaler de som ikke har 1000-vis av liter å heller kjøpe kombi-pakken "Discus Internal Parasite Treatment Pack" som koster det samme og inneholder 50 g dewormer og 50 g Metronidazole (Litt usikker på når man bruker sistnevnte, men det er vel alltids bedre å ha et større medisinarsenal??).
"DeWORMER Add 1/4 tsp. per 20 gal days 1,3,5. Change water before dosing. Repeat second week"

Altså 1/4 spiseskje dag 1, 3 og 5. Det du gjør før du doserer er skikkelig grundig slamsuging av karret(alle dagene). Med andre ord 30-50 % vannbytte ved hjelp av slamsuging.

Etter dag 5 lar du fiskene få fred dag 6 og 7, før du gjentar prosessen på nytt.

Bare vær klar over at denne medisineringen er vanskelig i beplantede kar. Problemstillingen er at discusen beiter på bunnen og der har de lett for å få i seg på nytt det du prøver å bli kvitt. Derfor er slamsugingen viktig. Du får vurdere om du kan få fisken til å ta for i vannlaget i stedet for å beite på bunnen.

Metronidazole brukes mot flagellater.
Geir Kristiansen
Altså 1/4 spiseskje dag 1, 3 og 5. Det du gjør før du doserer er skikkelig grundig slamsuging av karret(alle dagene). Med andre ord 30-50 % vannbytte ved hjelp av slamsuging.


Ah, vannbytte m/slamming hver gang, altså.

Geir Kristiansen
Bare vær klar over at denne medisineringen er vanskelig i beplantede kar. Problemstillingen er at discusen beiter på bunnen og der har de lett for å få i seg på nytt det du prøver å bli kvitt. Derfor er slamsugingen viktig. Du får vurdere om du kan få fisken til å ta for i vannlaget i stedet for å beite på bunnen.


Men grundig slamsuging er lettere sagt enn gjort siden jeg har sandbunn! Noen tips til hvordan jeg kan få det bra nok til? Det funker kanskje hvis jeg bruker en veldig vid slamsuger og klemmer sammen vannslangen så jeg får ned flowen på vannet?

Har forresten ikke discus (er ikke SÅ avansert), men har vært plaget m innvollsorm på annen fisk, bla.
agassizii. Har også noen c.habrosus i karet, og de er antakelig vanskelig å få overtalt til å spise andre steder enn på bunnen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap