Tips til lystopp?

Har prøvd å finne ny heldekkende lystopp til 250-litern min, men uten hell. Den jeg har er av den skrekkelig upraktiske og lyssvake typen: 2*30W, helstøpt plast med to små luker i. Disse lukene dekkes nesten fullstendig av et ekstra lysrørsett jeg har satt inn, slik at jeg må løfte av hele toppen hvis jeg skal gjøre noe annet enn å fôre.

Har tittet rundt i nettbutikker, men finner ingen som passer eller som lommeboken tåler. Noen tips? Karet er 110*45 cm, og jeg ønsker ikke armaturer hvor det trengs dekkglass. Har boret i taket mitt en gang, og aldri mer, så "hengelampe" er også uaktuelt.

Noen som har peil på hvordan disse ser ut?
Er det akvastabil kar du har? i så fall er det jo bare å investere i effectlight lystopp. Men 2x30w lys i en 250l er ikke for lite etter mitt syn. Jeg har satt inn 1x30w i min Juwel rio 240, fiskene trives mye mere og plantene vokser. Før hadde jeg 2x54w T5 highlight, og dte lyset var noe forbanna drit:P
Det er ikke Akvastabil. Vet ikke merket, det likner litt på dette her, men med litt andre mål og to luker istedenfor en.

Ble fornøyd med lyset når jeg satte inn et tredje rør. Men toppen er utrolig upraktisk, det er derfor jeg ønsker meg ny. Mens man på Juwel sine kan ta av de to lukene og dytte armaturet til side, må man her løfte av hele greia for å komme til.

Men 240 med ETT rør?? Har en rio125 med to T8 med reflektor, og syns ikke det er for mye lys akkurat.

Akvastabil-toppene er forøvrig flotte, men etter det jeg kan se har de ikke kar på 110 cm.
hehe når det gjelder lys, så har jeg sør-amerikansk fisk og de føler seg tryggere med ikke for mye lys, eks ciklider og l-maller. Fiskene trenger jo ikke alt for mye lys, er jo stort sett oss mennesker som vil ha det for at det skal se bra ut, om man da ikke har plantekar da
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap