Hvordan ser en fluval 305 ut inni akvariet?

Jeg har ikke mye erfaring med utvendige pumper. Jeg har akkurat demontert en Tetra Tec ex 1200 og skal skal sansynligvis instalere en fluval 305 i stedet. Vil den være likens inni karet, med rør o.l.? Har alle utvendige pumper samme oppsett inni karet? Disse rørene tar jo en del plass og er ikke veldig pent:/
Jeg har erfaring med tre ulike merker av utvendige pumper. Fluval, Eheim og AM-Top.
De er ikke likens, tenker da her spesiellt på fluval og eheim. (Jeg kjenner ikke til din pumpe)
Mine Eheim: grønne slanger/rør - og utstrømmerrøret krever noe plass.
Mine Fluval; gråsvarte slanger og rør - og ustrømmerrøret tar liten plass. Ja det er egentlig ikke noe rør engang - som du ser på bildet vedlagt her.

mvh
Jeg synes alltid det er finest når ting vises minst mulig. Jeg synes at tetra sin var veldig stor og visstes langs hele veggen i akvariet. Det ser bra ut med fluval sin da
Her ser du et bildet til. Dette er en fluval 405 - men prinsippet er jo det samme.

mvh
Har du noen tips til hvordan man hindrer at yngel og annet smått ikke kommer inn i pumpa?

Jeg lurer også på hva du har i filteret på de forskjellige lagene?
fest enten noe svamp over innsuget (ser mange liker den blåsvampen) eller tre f.eks en bit nylonstrømpe over
Nylonstrømpe kan fort gå tett. Selv bruker jeg en klump blåsvamp på mine innsug. Øverste bildet er fra innredningen av asia-karet og her er blåsvampen allerede på plass på innsuget til Fluval 204.

Nederst nærbilde av blåsvampbiten. Skar bare en glipe i den som jeg puttet innsugsrøret ned i.

Bruker forresten ehfimech nederst og ehfisubstrat pro i de andre kurvene i mine Fluval-filtre.
Tante Astrid
Nylonstrømpe kan fort gå tett. Selv bruker jeg en klump blåsvamp på mine innsug. Øverste bildet er fra innredningen av asia-karet og her er blåsvampen allerede på plass på innsuget til Fluval 204. Nederst nærbilde av blåsvampbiten. Skar bare en glipe i den som jeg puttet innsugsrøret ned i. Bruker forresten ehfimech nederst og ehfisubstrat pro i de andre kurvene i mine Fluval-filtre.

Tar du rett og slett "på en måte" å presse pumpa rett nedi klumpen på blåsvampen slik at det er litt blåsvamp igjen rundt innsuget?

Jeg synes du har en utrolig fin bakgrunn!! Hvor kommer den fra? Kunne egentlig ha tenkt meg en slik selv

Hva har du ev festet den med?
Tørrfisk
Tar du rett og slett "på en måte" å presse pumpa rett nedi klumpen på blåsvampen slik at det er litt blåsvamp igjen rundt innsuget?

Ja, jeg dytter rett og slett innløpsrøret ned i sprekken jeg har skåret ned i blåsvampen. Beholder også silen som er festet på enden av innsuget. Dette for å forsikre meg om at ingen ueheldige fisk skal bli sugd inn om svampen mot all formodning skulle løsne når jeg holder på i karet.

Tørrfisk
Jeg synes du har en utrolig fin bakgrunn!! Hvor kommer den fra? Kunne egentlig ha tenkt meg en slik selv;)

Takk for det Har laget både den i asia-karet og i afrika-karet ved å male hobbylakk på akvarellpapir. Nærmere beskrivelser og bilder finner du her fra innlegg 15 og utover. Vær obs på at det har sneket seg inn en feil der. Det er ikke lerretsark, men akvarellark som er brukt i asia- og afrika-karet.

Tørrfisk
Hva har du ev festet den med?

Den er rett og slett teipet på baksiden ved hjelp av gjennomsiktig pakketeip.
Så på den tråden. Skikkelig kreativt og flott!!!
Tørrfisk
Så på den tråden. Skikkelig kreativt og flott!!!

Takk, takk *rødme*
Det skal prøves ut!
Er ikke helt frisk for tida, men blir å dra for å skaffe materiale når jeg kommer meg litt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap