Fluval 205 som til stadighet nesten stopper

Jeg har en helt ny fluval 205 som jeg har hatt stående i 4 uker nå til innkjøring. Det jeg har lagt merke til i det siste er at den omtrent stopper, det vil si at vannet som skal komme ut fra filteret er svært lite. Jeg har renset filteret 2 ganger på ei uke uten at det egentlig er skittenet. Jeg har funnet ut at jeg kan bruke "pumpa" på filteret, det som man bruker for å ta ut luft ved start, og da få det igang igjen. Men jeg kan ikke drive å gjøre dette til en stadighet (opptil flere ganger om dagen)...

Noen som har mistanke om hva dette skyldes?
Bruker du fin filtervatt så fjern denne. Regner med du har en klump blåsvamp på innsuget. Denne går av og til helt tett med sandsnegler her hos meg.
Jeg har ikke sandsnegler, men regner med å må skifte den av og til likevell.

Med filtervatt, mener du de inni filteret? Må ev erstattes med hva?
Jeg vet ikke om du bruker det, men jeg tenker på slik fin, hvit filtervatt som ofte legges øverst i filteret for å fjerne de aller fineste partiklene. Dette går så fort tett at det nesten ikke er verdt å ha der etter min mening.

Du behøver forresten ikke bytte ut blåsvampen på innsuget. Bare skylle den godt innimellom. Den fungerer jo egentlig som et forfilter og samler opp masse partikler før de havner i selve filteret. Etter at jeg begynte med blåfilter på innsuget så er det stort sett bare dette jeg renser når filteret er redusert. Vær også obs på at selve tuppen på innsugsrøret bør gjøres rent innimellom. "Silen" kan tas fra hverandre slik at man lettere kommer til og får rengjort delene.

Slangene kan forresten også gå tett, men synes kanskje filteret har gått for kort tid til at det er tilfellet hos deg. Finnes spesielle slangebørster til dette bruket om det skulle være behov for det.
Jeg har kun filter på den platen man tar opp som står ved siden av kurvene. Skal få tatt og skylt svampen på innsuget Jeg lurer forresten på en ting... Når man skal rengjøre substratet i kurvene, må man bruke akvarievann da eller kan man bruke dusjen? Skjønner at selve filteret ikke må under dusjen men er usikker på disse kurvene..?
Må vel også snart bestille børster til vasking av rørene. Har du noen tips?
Det som er oppi kurvene bør helst bare renses i akvarievann. Det er jo her bakteriene holder hus. Plasten behøver vanligvis ikke noe mer rengjøring den heller. Det skal ikke være rent, er ikke nødvendig å skylle igjennom de før det er en del slam. Tviler sterkt på at filtermaterialet ditt er så skittent at det behøver rens enda. Jeg har ikke renset mitt på nesten et år.

Svampene kan du eventuelt skvise litt i akvarievann om du synes de virker tunge og tette. Det er bakterier i disse også. Finfilter har du tydeligvis ikke. Mistenker som nevnt at det er selve svampen og silen rundt innsuget som har tettet seg hos deg. Eventuelt kan det ligge noe i slangene.

Her er et forslag til slangebørste, men de finnes i mange forskjellige lengder og utforminger.
Jeg tok jo en skikkelig rengjøring på fluval 205, men det var omtrent ikke grums i det hele tatt i kurvene. Gjorde likevell de rene, men svampen er fortsatt lys og nesten ikke skitten i det hele tatt! Tror nok ikke det er selve filterbøtta nei. Har akkurat fått rengjort blåsvampen nå, så da håper jeg den vil fungere fint Men jeg tror jeg kan være litt mer hard mot dette filteret, for fluval 305 i 110Litern var mye mer skitten/slamaktig!! Mulig det er pga malletabletter. Takk for tips for rengjøring av slanger!
kommer det noe luft når du bruker håndpumpa? Sliter med å prime opp min 305, veldig viktig att slangene ligger rett (rett fra karret og til pumpa, ingen bøy ned)
Et lite tips fra meg. Om du stenger for slangene, fjerner innsugsrøret og fyller opp slangen med vann før du montererer innsugsrøret på igjen, åpner for slangene og så setter i gang pumpen så behøves nesten ikke primeren.
Digi
kommer det noe luft når du bruker håndpumpa? Sliter med å prime opp min 305, veldig viktig att slangene ligger rett (rett fra karret og til pumpa, ingen bøy ned)


Det kommer ingen luft. Slangene skal være nøye plassert, men jeg kan få noen til å se for meg i morgen. Men ingen luft altså.
Tante Astrid
Et lite tips fra meg. Om du stenger for slangene, fjerner innsugsrøret og fyller opp slangen med vann før du montererer innsugsrøret på igjen, åpner for slangene og så setter i gang pumpen så behøves nesten ikke primeren.


Det skal jeg notere
Tante Astrid
Et lite tips fra meg. Om du stenger for slangene, fjerner innsugsrøret og fyller opp slangen med vann før du montererer innsugsrøret på igjen, åpner for slangene og så setter i gang pumpen så behøves nesten ikke primeren.


Godt forslag, for den primeren er absolutt det største minuset ved det filteret (dårligere løsning hadde de ikke fått til om de hadde prøvd)
Digi
kommer det noe luft når du bruker håndpumpa? Sliter med å prime opp min 305, veldig viktig att slangene ligger rett (rett fra karret og til pumpa, ingen bøy ned)


(Håper ikke det gjør noe at jeg drar frem gammel tråd? Men har søkt, og denne dukket opp med samme problem jeg har.

Ang dette med slanger, hos meg henger slangen for innsug ned i en "U". Det er pga pumpen sikkert har stått midt bak karet hos de som hadde den før meg. Hos meg står den til venstre side der innsuget er, og dermed blir slangen for lang, og henger i en stor "U".

Bør jeg kappe den kortere??
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap