Tips til sirkulasjonspumpe?

Jeg skal kjøpe meg sirkulasjonspumer nå da de utvendige filtrene er ferdiginnkjørt

Så jeg lurer på om noen har tips om en spesiell pumpe som kunne vært grei å bruke?

Desverre må jeg ha krav om at den ikke skal være veldig dyr og kan kjøpes i Norge.....

Størrelsen på karene er 110L og 62L
Jeg bruker noen billige pumper fra aquael , jeg har en på 350l/t jeg betalte 120,- for og den på 650 l/t betalte jeg vel rundt 160,-.

Fins også en på 1100 l/t

Disse selges i norge, og kan modifiseres med blåfilter ved behov.

Disse fungerer veldig bra , og dyre er dem heller ikke.

Om det er noen som selger disse i nærheten av deg vet jeg ikke, men de selges av Krizoo i Vestfold.
Sikkert et dumt spørsmål, men er Powerhead (om det het det) Det samme som sirkulasjonspumpe?
Jeg er enig med Tom at Aquael er det beste kjøpet for tiden, men det er litt vanskelig å anbefale noe spesifik pumpe uten å vite hva du er ute etter. Generelt kan en vel si 3-7 ganger akvarevolumet per time er greit.

Edit: Tørrfisk, ja powerheads og sirkulasjonspumper er det samme.
Jeg har en dårlig nå som jeg ønsker å bytte ut. Den sirkulasjonspumpa sitter dårlig på akvariet og jeg er lei av all prakket med å få den til å sitte (har prøvd forskjellige løsninger). Jeg har ett kar på 62L som jeg vil prøve å drive oppdrett i etter hvert. Derfor regner jeg med det kan være greit å ha ei litt kraftig pumpe til dette karet. 110Litern er vel mer for å få nok oksygen i vannet i hele karet....
Tom Kristiansen
Jeg bruker noen billige pumper fra [URLBLOCK1] , jeg har en på 350l/t jeg betalte 120,- for og den på 650 l/t betalte jeg vel rundt 160,-. Fins også en på 1100 l/t Disse selges i norge, og kan modifiseres med blåfilter ved behov. Disse fungerer veldig bra , og dyre er dem heller ikke. Om det er noen som selger disse i nærheten av deg vet jeg ikke, men de selges av Krizoo i Vestfold.

Du vet ikke om en norsk nettbutikk som har den?

Hvor stor er karene du har disse pumpene i?
JørgenR
Jeg er enig med Tom at Aquael er det beste kjøpet for tiden, men det er litt vanskelig å anbefale noe spesifik pumpe uten å vite hva du er ute etter. Generelt kan en vel si 3-7 ganger akvarevolumet per time er greit. Edit: Tørrfisk, ja powerheads og sirkulasjonspumper er det samme.

Vet du hvor jeg kan få kjøpt ei slik pumpe?
[QUOTE=Tørrfisk
Hvor stor er karene du har disse pumpene i?

Jeg bruker den med 350l/t i en 35liter og den på 650l/t timen som ekstra sirkulasjon i en 112l.
Tørrfisk
Vet du hvor jeg kan få kjøpt ei slik pumpe?

Nei, dessverre, men jeg skal prøve å finne det ut. Kusinen min jobber i et en gros firma som nettopp har kjøpt opp et svensk firma som forhandler disse, så jeg får det gjennom henne.

Jeg skal spørre om det er noen som har tatt inn dette. Det kan være at aquamanias kan skaffe om du sender en mail. Så vidt jeg skjønte handlet han gjennom firmaet hennes.

Det er litt rart at det ikke er flere forhandlere i Norge, for powerheadsene er veldig bra, men ytterfilterne er bare geniale. Jeg synes det sier noe om kvaliteten når mitt største "problem" med UniMax 700 var at det fulgte med zeolite. (Klarte en gang å bruke zeolite som jeg trodde var aquachem keramikk. Gjett hvem som kom hjem til dødt kar en dag ca 7 mnd seinere.)
De fleste butikker kan ivertfall skaffe denne. Finnes hos en levrandør som heter Dogman....
>Så spørr i butikken så kan de nok skaffe deg denne. Om ikke, kan du gi meg en lyd, så kan jeg sende den til deg fra min butikk...
Takker for all hjelp her altså!! Kjempesnilt!
Hva slags fisk har du tenkt å ha oppdrett på i denne 62 literen?
Det er ganske varierende med hensyn til hva slags sirkulasjonsnivå de ulike artene trives med, trenger eller liker å oppholde seg i. Å sette inn en ekstra powerhead i tillegg til filteret kan rett og slett bli for mye.

For sterk sirkulasjon er det verste jeg vet :p Jeg ser også at Corydorasene ikke får sjansen til å ligge og "kule'n" midt ute i det åpne når sirkulasjonen peiser på gjennom karet. Da gjemmer de seg under noe, så de ligger i le. Ikke er det spesielt med sirkulasjon i svært mange av deres naturlige habitater heller. Corydoras finner man i grunne bekker og dammer, noen ganger helt stillestående bekker, sakterennende elver inne på grunna og lignende steder. Samme med dvergciklider i Apistogramma-slekten.

Det er en del afrikanske ciklider som vil ha mye sirkulasjon, samt en hel del sør-amerikanske L-maller. De vil ha mye sirkulasjon.
Guppy liker ikke særlig med sirkulasjon. Hannene vil slite seg ut og bli stresset.

Det er bare eksempler jeg har nevnt her nå, men som du skjønner, det er veldig mye forskjellig, og jeg tror ikke man ukritisk skal hive nedi en real "storm". Det avhenger helt av fiskene man skal ha.

Hadde du noen konkrete fiske-planer til dette karet som du ønsker powerhead'en til? Eller er det litt sånn "etterhvert som det dukker opp"?
Mest det siste for 62Litern kanskje... Når jeg først skal kjøpe så kan jeg jo lisågodt ha mulighet om jeg skulle få bruk for det.
Akkurat nå går det jo i labyrintfisk og Corydoras. Har forresten hørt at det none ganger kan være en fordel i cory-oppdrett..

Jeg ser jeg må ha ei power head-pumpe i det karet slik som det er nå også. Ikke sånn full storm, men for å få nok oksygen i vannet. Ser at C. Duplicareus sliter med å få nok oksygen mange ganger (faktisk ikke C. Sterbaiene) av og til i det karet, så jeg bruker luftestein i tillegg.

Har ei sirkulasjonspumpe fra før, men den duger ikke lengere...
Siden jeg har utvendig filter både i 62Litern og 110Litern trenger jeg noe invendig i begge karene.

Men en Powerhead med blåfilter hadde vært greit Lurer forresten på om slikt kan brukes på egg hos f.eks. corydoras for at de ikke skal mugne i stede for å bruke luftstein?
Tørrfisk
Akkurat nå går det jo i labyrintfisk og Corydoras. Har forresten hørt at det none ganger kan være en fordel i cory-oppdrett..

Labyrintfisk skal ha så rolig vann som mulig. De skal ikke ha særlig sirkulasjon.

Du har rett i det at en økning i sirkulasjonen kan være en av flere ting som trigger Corydoras til lek. Men de trenger det ikke sånn i det daglige. De fleste av mine Corydoras leker jevnt og trutt i de fleste kar uten at jeg behøver å øke noen sirkulasjon.

Tørrfisk
Siden jeg har utvendig filter både i 62Litern og 110Litern trenger jeg noe invendig i begge karene.

Men utvendig filter skal da gi mer enn nok sirkulasjon og oksygenopptak til vannet alene, hvis utblåsningsrøret er plassert riktig? Hvordan har du plassert de rørene i forhold til vannoverflaten og hvor dypt i karet er de?

Tørrfisk
Men en Powerhead med blåfilter hadde vært greit:) Lurer forresten på om slikt kan brukes på egg hos f.eks. corydoras for at de ikke skal mugne i stede for å bruke luftstein?

Jeg ville ikke satset på det hos Corydoras yngel De blir blåst veggimellom, og vil bare ligge hutlet sammen i et hjørne pga sterk sirkulasjon. En luftestein er mer enn nok.
Jeg har ikke akvariene der jeg sitter nå, men utblåsern i filtrene er plasert noen cm lenger ned enn vannflata. Mener de er plasser slik som de "sa" i fluval-dvd-oppsettet De står altså ikke i vannskorpa.
Du trenger ikke plassere de akkurat som i instruksjonsDVDen

Du kan trygt dra de lengre opp slik at utblåsen er nærmere vannet, filteret fungerer på samme måte og like godt da også. Jeg har gjort det med mine, og de har gått slik siden dag 1. Faktisk hender det at mine står slik at halve utblåsen er over vannet, uten at det ser ut til å spille noen rolle. Men da plasker det en del, så lyden er ikke så morsom.
Da skal jeg forandre på den Det blir vel ikke "luftbobler" men likevel nok oksygen? Har fått det for meg at fiskene trenger disse små boblene med oksygen:/
Du har vel diffusoren på filterer (den lille tappen som står opp fra utblås-røret)?

Sørg for at den stikker over vann så skal du få bobler.

I noen kar bruker jeg diffusoren, i andre kar går det greit uten, så det virker som om det varierer litt egentlig.
ElinH
Du har vel diffusoren på filterer (den lille tappen som står opp fra utblås-røret)? Sørg for at den stikker over vann så skal du få bobler. :-) I noen kar bruker jeg diffusoren, i andre kar går det greit uten, så det virker som om det varierer litt egentlig.

Hei igjen!
Nå har jeg flyttet utblåseren, men er usikker på hva du mener med diffusoren?
Se på side 17 her.

Diffusoren består av to deler, del nummer 9 og 10 på det bildet der.

En tut du setter fast på utblåsen, og oppå der setter du fast del nummer 10 som stikker rett opp. Denne er hul, og når den stikker opp over vannet, vil luft suges ned gjennom den, og blandes med vannet når det kommer ut av filteret.

Det er prinsiooet for en diffusor Da får du bobler uten å måtte ha en luftpumpe i tillegg
Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Oscar Støleggen
Reklame for plussmedlemskap