Heldekkende armatur med et veldig praktisk lokk

Inaktiv bruker
Noen som har kjøpt/vet hvor det går an å få kjøpt et armatur som dette? Til en 720 liter? Utrolig praktisk! Var inne på ferplast.com men ser ikke ut som armaturet selges separat der..

noen som har erfaringer med ferplast akvarier forresten?
Det armaturet så veldig praktisk ut. Er det i plast eller?
Inaktiv bruker
Lisbeth
Det armaturet så veldig praktisk ut. Er det i plast eller?

ja skulle gjerne fått meg et sånt et. Vet ikke om det er i plast eller hva det er, har bare sett bilder av det. Skal muligens ha meg nytt armatur til akvariet mitt, og VIL ha dette
Hvorvidt disse toppen er praktiske eller ikke er det vel delte meninger om. Husk at akvariet må stå 5 - 10 cm fra veggen for å få lukket opp toppen. Plast er ikke for det optimale materiale når det gjelder lys og varme, da mine erfaringer at plasten blir hard og sprekker / knekker.

Aqualine Prestige er for meg et bedre valg. En lystopp til en 720 blir fort tung og du må nok regne med at den veier 10 -25 kg avhengig av hvor mye lys du putter oppi toppen. Dette er ikke helt enkelt å løfte på, selv om toppen er hengslet i bakkant.
Inaktiv bruker
Nils Vollstad
Hvorvidt disse toppen er praktiske eller ikke er det vel delte meninger om. Husk at akvariet må stå 5 - 10 cm fra veggen for å få lukket opp toppen. Plast er ikke for det optimale materiale når det gjelder lys og varme, da mine erfaringer at plasten blir hard og sprekker / knekker. [URLBLOCK1] er for meg et bedre valg. En lystopp til en 720 blir fort tung og du må nok regne med at den veier 10 -25 kg avhengig av hvor mye lys du putter oppi toppen. Dette er ikke helt enkelt å løfte på, selv om toppen er hengslet i bakkant.

ja tenkte på det med hvor langt akvariet må stå fra veggen, det beste hadde vært å fått sett hvordan et sånt fungerer i levende live. Men det er uansett veldig tungvint å lette på det armaturet jeg har nå, uten noen som helst hjelp fra henglser ol. Jeg greide å ødelegge det forrige gang, ene lokket knakk i skøytene, de er laget av plast. I tillegg er det en del rust på det, så vurderer som sagt å kjøpe nytt.. Men burde jo greie å fikse på det også, så akkurat nå sjekker jeg bare litt rundt, på priser og div.
Hva med lampe fra Woha? Jeg har den på et par akvarier og er veldig førnøyd. Ikke bare ser lampa lekker ut men er praktisk siden du kan ta av topplokket mens armaturet kan bli liggende.
De er ikke så dum, blir kanskje litt vanskelig å nå helt ned på bunnen..
Nils Vollstad
[URLBLOCK1] er ikke så dum, blir kanskje litt vanskelig å nå helt ned på bunnen..

Se der ja, du fant skikkelige bilder! Armaturet er løst så ikke noe problem å løfte det ut hvis man må.

Jeg har den i sort, syns den er veldig pen å se på.
Hva skal man med en såkalt lett vint lystopp på et karr, man skal jo knapt ha av toppen en/to ganger i året, så ikke noe problem mener jeg om det er litt jobb og få den av.
Man skal jo ikke ha armene oppi karret flere ganger i uken uansett.
Min mening da.
Ken Myrseth
Hva skal man med en såkalt lett vint lystopp på et karr, man skal jo knapt ha av toppen en/to ganger i året, så ikke noe problem mener jeg om det er litt jobb og få den av. Man skal jo ikke ha armene oppi karret flere ganger i uken uansett. Min mening da.

Jeg bytter vann og slammer ukentlig og da må man jo komme til nedi karet. Jeg har et kar med glasslokk og et par gamle armatur liggende oppå glasset. Veldig upraktisk å måtte løfte av alt for å komme til. Veldig praktisk å ha et armatur som feks woha, der man bare kan ta av lokket og fremdeles ha lys over karet hvis man skal skal se hvor man slammer, rydde og flytte på ting.
Inaktiv bruker
Ken Myrseth
Hva skal man med en såkalt lett vint lystopp på et karr, man skal jo knapt ha av toppen en/to ganger i året, så ikke noe problem mener jeg om det er litt jobb og få den av. Man skal jo ikke ha armene oppi karret flere ganger i uken uansett. Min mening da.

Det er vel mest i oppstarten av akvariet at jeg merker det er tungvindt med et armatur som må løftes av hele tiden. Diverse pynteting og steiner skal oppi, jeg ombestemmer meg angående plasseringen flere ganger, planter skal oppi eller ut, eller flyttes litt på. Men etterhvert blir det nok mindre behov for alt dette, og da skal det bare oppi en tynn slange. Men jeg bruker bøtte for å fylle opp, har ikke fått laget meg et opplegg så jeg bare kan fylle fra krana gjennom en slange heller.

Ikke verst den du har heller Lisbeth, var det woha den het?
det armaturet var stilig lisbeth! men fytti hvor dyrt det blir for et 150x50 armatur... + moms og det der o.o; kunne allikevel tenkt meg et slikt til storkaret mitt..
Jeg har en haug Woha armaturer og kunne ikke tenke meg noe annet Tror jeg har det på 10 akvarier nå.
Kjøpte selvfølgelig Woha armaturer til de to nye 120 cm lange akvariene mine også Alle mine er i den fargen som heter "Ash black".

Porto kommer opp i handlekurven på Aquaristikshop, så fort du har registrert deg med norsk adresse der. Tysk moms på 19% trekkes automatisk vekk i handlekurven siden Norge ikke er med i EU. Men du må betale norsk moms når pakken kommer til Norge, og den momsen er på 25%, pluss et gebyr til tollpost. Husker ikke hvor mye gebyret er på.

Tillegg til armaturets pris blir dermed:

- porto/frakt
- norsk moms 25%
- gebyr til tollpost

Inaktiv bruker
Veldig fine, og altfor dyre for meg.. Litt vanskelig å se på bildene, men lysrørene sitter festet til rammen på armaturet? Så når du løfter på lokket så følger ikke lysrørene med?
Lysbjelken hviler på rammen ja. Denne lysbjelken skyver man forover eller bakover etter behov, når man skal jobbe i karet. Den følger ikke med når lokket åpnes. Da hadde ikke JEG valgt dette akvariearmaturet iallefall, for fordelen med Woha er den praktiske løsningen. Ingen tunge løft, og full belysning er på plass selv når man jobber i karet. Man slipper å jobbe i halvmørke.

Det er definitivt noe du bør vurdere seriøst når det er snakk om et så digert kar som 720 liter.... Man kan bare ikke holde på med å løfte av svære, tunge armaturer på noe sånt!
Med Woha fjerner man bare dekslet på toppen, og det er så lett at man løfter det i klypa mellom to fingre

Jeg har som krav at ingenting skal være upraktisk eller tungt, når jeg skal nedi karet. Praktiske er også f.eks. Akvastabil akvariearmaturet. Lysluken går i hele akvariets lengde og er såpass romslig, at man derfor kan la armaturet ligge på når man skal fange fisk, luke, eller stelle andre ting i akvariet. Man bare vipper opp luka med en finger.
NB! Akvastabil passer kun til rammeakvariene, og Woha til helglass-akvarier!

Jeg råder deg bestemt til å tenke praktisk slik. Du vil bli drittlei om du skal måtte løfte av ting fra et så stort kar! Tungt og uhåndterlig... neitakk.

Armaturet det vises bilde av i første innlegg øverst ville jeg aldri hatt! De lysrørene står da og blender deg rett i fleisen hver gang du åpner lokket, og det er vanskelig å se skikkelig. Man får jo helt vondt i øynene når man står og jobber i karet med det åpent. Jeg hadde samme løsning på mitt Aqualine armatur, og jeg hatet det. Tungt var det også, jeg måtte bruke begge hender for å fôre i karet.
Inaktiv bruker
Det var smart, syns ikke det virket så praktisk om lysrørene lå i veien, men med skyvbare blir det en helt annen sak
Synd det blir såpass dyrt, er det ingen forhandlere i norge??
Da jeg overtalte samboeren til at vi skulle kjøpe et akvarium sa jeg at det ble jo ikke SÅÅ dyrt da... hmmm...
Inaktiv bruker
mona o
Det er definitivt noe du bør vurdere seriøst når det er snakk om et så digert kar som 720 liter.... Man kan bare ikke holde på med å løfte av svære, tunge armaturer på noe sånt! Med Woha fjerner man bare dekslet på toppen, og det er så lett at man løfter det i klypa mellom to fingre :) Jeg har som krav at ingenting skal være upraktisk eller tungt, når jeg skal nedi karet. Praktiske er også f.eks. Akvastabil akvariearmaturet. Lysluken går i hele akvariets lengde og er såpass romslig, at man derfor kan la armaturet ligge på når man skal fange fisk, luke, eller stelle andre ting i akvariet. Man bare vipper opp luka med en finger. NB! Akvastabil passer kun til rammeakvariene, og Woha til helglass-akvarier! Jeg råder deg bestemt til å tenke praktisk slik. Du vil bli drittlei om du skal måtte løfte av ting fra et så stort kar! Tungt og uhåndterlig... neitakk.

Karet mitt er et rammeakvarie, ingen Woha på meg da..
Armaturet jeg har nå har en luke i forkant og en luke i bak kant, i hele karets lengde. Luken i forkant var så liten at jeg rett og slett snudde det, og fikk den store luken fremst. Likevel er det for dårlig plass om jeg feks skal fange fisk, eller sette inn ny. Skal det nedi feks en ny stor rot, eller pynteting må jeg også flytte på hele greia.. veldig tungvindt..

har sett på akvastabil sitt armatur, inne på aquamanias, ser ikke så verst ut. Ser ikke så godt hvor store lukene faktisk er men. Prisen er litt såklart litt i meste laget for meg...
På aquamanias ligger det også inne et armatur som bare heter T5 heldekket, noen som har erfaringer med den? Litt billigere, men det er noe som heter at man får hva man betaler da..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap