Happy-life algin regular/extra -et algemiddel som virker!

Jeg er stadig overrasket over effekten av mitt nyoppdagede algemiddel, Happy-Life Algin Extra/regular. 450 litern min ble ved oppstart angrepet hardt av skjeggalger, virkelig hardt. Jeg skrubbet vekk det meste fra røtter og kjørte en 4 ukers kur med algin extra. Nå flere mnd etter har jeg ikke hatt noe tilbakefall i det hele tatt. I dette karet går det fisk som er veldig vare for vannkvaliteten, sjokoladeguramier og lakrisguramier. Kunne ikke se at de tok skade av middelet i det hele tatt

Så fant ut jeg ville prøve middelet i småkarene mine også. Der bruker jeg blåmatter som hjørnefilter og en stor og kraftig oppblomstring av trådalger har kommet antagelig pga bruk av disse mattene. Jeg prøvde meg på karantenekaret først, og for sikkerhetsskyld blandet jeg både algin regular og extra (Extra er den ment for tråd og skjeggalger). Jeg byttet vann og fikk sugd vekk det værste av trådalger før middelet ble tatt oppi og etter bruksanvisninga skal dette gjøres ukentlig -bytte vann og ha oppi ny dose. Siden karantenekaret har stått tomt for fisk lenge ble det så som så med oppfølginga av akkurat dette. MEN: 5 uker etter første og siste dose er karantenekaret helt fritt for trådalger, eller alger i det hele tatt! Dette middelet er bare helt fantastisk spør du meg. Og middelet skader verken fisk eller dyr. I karantenekaret er det en del snegler og tanglopper som lever i beste velgående

Jeg hadde tenkt at ved omgjøring av kuhliilandsbyen skulle jeg fjerne blåmattene, var så møkka lei disse trådalgene, men nå skal jeg jammen meg prøve en runde til med filtermattene. Karet skal renskes og startes på nytt men da med en kur med dette middelet, så får jeg se hvor lenge det holder.

Happy-Life Algin Regular - Algin Extra
(jeg fikk tak i middelet hos min lokale dyrebutikk, Dyrego på Oslo city)

På filmsnutten vises først karantenekaret som nå er algefritt og så kuhliilandsbyen som fortsatt er algebefengt. Merk at karantenekaret var like ille som kuhllikaret for litt over en mnd siden, mosen var helt dekket av trådalger! De algene som flagrer i kuhliikaret sitter på ruta. Det er bare 2 uker siden den ruta ble skrubbet helt ren!

<embed src="http://www.youtube.com/v/SVo3QRb6PCY&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed>
Mona o kunne informere om at webzoo fører dette produktet! Jeg skal passe på å bestille mer derfra!
Hupps, ser ut som jeg har sagt motsatt av hvilken som virker mot hva. Leser på flaskene nå:

Algin Regular: Mot alle algetyper, virker pålitelig mot penselalger, skjeggalger og trådalger

Algin Extra: Virker spesielt mot alle typer blå-grønne alger

Håper ingen har løpt og kjøpt feil middel til feil alge, men klart å lese seg fram til riktig middel selv ved hjelp av lenkene over

Sorry
Tusen takk for tipset Elisabeth
takk takk takk. har drevet med luking av trådalger i 3-4 måneder nå.bestilte meg et lass.nå skal skiten vekk. heheh
Jeg fikk mine to flasker med Algin i dag fra Webzoo Skal teste første dose i helga.

Det er den nederste 160 literen min som aldri helt vil gi slipp på trådalgene etter at HMF matten ble fjernet. Jeg begriper ikke hva som er så spesielt i det karet!? I den øverste 160 literen forduftet trådalgene med en gang HMF matten ble tatt bort. Men i den nederste.... niks! Akkurat nå har det kommet et skikkelig oppbluss, så det vifter laaange tjukke lysegrånne bølger av det i vannet. Skal bli spennende å se om Algin funker!
Lisbeth;

Da du doserte Algin i 450 literen din, regnet du da utifra 450 liter vann, eller trakk fra for innredningen og alt? En fullt innredet 450 liter inneholder jo ikke 450 liter vann Vanligvis forsvinner 20-30% av vannvolumet pga innredning og det faktum at vi tross alt ikke fyller akvariet opp til randen, men et par cm nedenfor.

Så spørsmålet er om du tar literantallet på karet og bare doserer utifra det likevel? Er litt usikker på hva jeg skal gjøre i 160 literen. Det inneholder vel ikke mer enn 120-130 liter vann...så doserer jeg for 130 eller 160 liter?
Doseringene er på de aller fleste produktene er bare ca målinger, som veldig mange varierer selv etter egne erfaringer, etter å ha brukt det lenge og blitt kjent med virkemidlene.
Eksempel bruker jeg alltid halvparten av flytende plante gjødsel som er anbefalt, og varierer der ifra etter hvordan jeg ser (eller ikke ser) virkninger.
Ved medisinering o.l går jeg etter bruksanvisningen.

Jeg ville personlig ikke brukt anbefalt dose av algemiddelet første gang det prøves, da det ikke er sikkert at dette trengs. Grunn til det er at jeg er litt redd for andre bivirkninger av "skumle" virkemidler som skal drepe algene. De svekker jo skjeldent bare algenes vekst, men også plantene.
Doseringen kan eventuelt forstørres etter en uke, hvis man ser det trengs.

Dette er bare ment som tips. Tips som ihvertfal har lært meg å kunne antyde litt bedre hvor mye som trengs i gitte situasjoner, slik at jeg av og til slipper å ha unødvendig mye kjemikalier i akvariet
Jeg har ikke dosert for fulle 450L, men sånn ca det antall liter jeg tror er med innredning
Lisbeth
Jeg har ikke dosert for fulle 450L, men sånn ca det antall liter jeg tror er med innredning


Takk for svar Jeg har allerede tatt oppi middelet, gjorde det i går.
Jeg doserte ut fra 150 liter, selv om det sannsynligvis ikke er så mye vann i karet. Men det var så enkelt å regne ut dosen til det. 1 og ½ gang doseringen som er oppgitt på flasken

Så nå venter jeg spent! Dette karet har vært tungt infisert av trådalger siden tidlig i fjor sommer, så det blir mange måneder med ukentlig jobb å fjerne mest mulig ved hvert vannbytte. Mildt sagt drittlei, så derfor tydde jeg endelig til antialgemiddel
Jeg er spent på om det funker like bra hos deg! Men det tror jeg så absolutt, har jo sånn klokketro på dette middelet nå ,)
Rødalger nevnes ikke. Tror dere middelet ville fjerne disse også? Ev hvilket av dem?
Trine T
Rødalger nevnes ikke. Tror dere middelet ville fjerne disse også? Ev hvilket av dem?


Er ikke rødalger bare et annet navn for penselalger da? Penselalger er jo nevnt.
Sjekket det, og du har rett som vanlig
Takk, må vel kjøpe dette middelet jeg også da.
Den aktive ingrediensen i algin-produktene er salicylsyre, og det er dette som tar knekken på BGA. Det står oppført som aktiv ingrediens i både Algin-regular og Algin-extra, men det er nok mer enn dette ene stoffet i produktet da Algin-regular er rødaktig og Algin extra lys/gul væske.

Uansett så er dette noe som har henger på grep vitenskapelig.
Googlesøk på norsk om cyanobakterier og salicylsyre.
Googlesøk i vitenskapelige artikler om salicylic acid og cyanobacteria.

Halvor Aarnes sin artikkel "Plantefysiologi - plantenes stoffomsetning, vekst og utvikling" forklarer hvorfor/hvordan det fungerer.

Jeg har vært inne på tanken om å eksperimentere frem en Gjør-det-selv-kur, med pilebarkuttrekk eller dispirl, men det har så langt blitt med tanken.

For at ikke bare én nettbutikk skal profittere på denne tråden kan jeg opplyse at også aquamanias selger Happy-Life produkter.
Lisbeth
Jeg er spent på om det funker like bra hos deg! Men det tror jeg så absolutt, har jo sånn klokketro på dette middelet nå ,)


Hei Lisbeth

Jeg bare lurte på om du kunne se noen endringer eller annen type atferd på fiskene dine under behandlingen?
Jeg skiftet jo vann i går (før middelet ble hatt i), og normalt skulle nå skokken med Corydoras oiapoquensis vært travelt opptatte hele dagen med lek og egglegging. Men jeg ser ikke noe tegn til noe sånt i dag, sånn som jeg normalt gjør dagen etter et vannbytte på denne gruppa. De er helt rolige alle sammen.

Kanskje middelet "hemmer" dem litt, selv om det ikke er skadelig?
Nei, jeg kunne overhodet ikke se noen endring i atferd -eller farger på fiskene mine under kuren. Har mange cory i 450 litern og der var det samme "glede" ved vannskifte med middel som uten. Håper det bare er tilfeldig hos deg...
Jaja, de har sikkert bare godt av en pause Det er sikkert tilfeldig.
Bare en liten kontramelding fra meg her, ang. den leksgruppa som ikke ville leke som vanlig dagen etter et vannbytte da antialgemiddelet ble tilsatt. De var bare litt sent ute, hehe De er i gang i dag

Ellers er det nå gått 3 dager siden jeg hadde oppi antialgemiddelet, men så langt ser jeg ingen forskjell enda. Hadde vel håpet på mirakler, men må vel smøre meg med litt mer tålmodighet. Akkurat nå henger det og vifter lange tråder fra plantebladene og mosen, omtrent som før, så det ser ut som det greier å vokse litt selv om middelet er brukt. Jeg fjernet så mye som mulig med hendene på lørdag i forbindelse med vannbyttet, men disse algene her vokser jo flere cm pr dag! :p
Plussmedlem
Humunuku
For at ikke bare én nettbutikk skal profittere på denne tråden kan jeg opplyse at også [URLBLOCK1].

Til en billigere penge

Plantene mine fikk seg en knekk i sommervarmen. Det førte til at det kom noe alger.
Jeg kjøpte ikke anti-algemiddel fra Happy-Life, men derimot plantegjødningen og jerntilsetningen til Happy-Life.
Da fikk plantene fart igjen og algene fikk tilbakegangen som jeg håpet på.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap