Fluval 405 - Tetratec ex 1200 - Eheim Pro 3 2071

Skal kjøpe et utvendig filter til akvariet mitt. Har bare en 100l, men er vel fare for at det blir noe større om et 1/2-1 års tid, derfor valgene er i overkant overdimensjonert. Har bare en modifisert Fluval 3+ nå, noe som gjør at det må utføres vannbytte relativt ofte. I tillegg til at filteret må rengjøres med hyppigere mellomrom enn jeg foretrekker.

Jeg har derfor tittet litt på de filterne som er nevnt i tittelen.

Er det noen som har erfaringer/anbefalinger og komme med i forhold til de forskjellige pumpene/merkene?

Har ikke så mange andre preferanser enn at den bør være stillegående, siden den skal stå i stua. Bør ikke se forferdelig ut heller, siden den må stå på gulvet ved sidenav akvariet. (klar over at dette er objektivt, men har ikke sett noen av dem irl)

Takker for svar!
Plussmedlem
Fluval 405 er bra Tetratec EX1200 HADDE problemer med en produksjonsserie, Eheim har jeg aldri vært borti.

Ellers har du AmTop som er helt greie og også rimelige filter. Syns de "ser" ganske bra ut også....
Takker!

Er det sånn at problemene til EX1200 har blitt rettet opp?

Finnes det noe norsk nettsted hvor AmTop selges? Ser at de selges uten filtermateriale, noe som er litt upraktisk.

Tror jeg heller mest mot Fluval 405 for øyeblikket, selv om den vil koste 1789,- , kontra EX 1200 til 1490,-. (dette er de billigste prisene jeg har funnet, inkl. frakt).

Edit:
Fant Am-Top 3338 hos Akvariekjelleren til 1188,-. Denne ligger altså en god del under de andre i pris. Er det noen spesiell grunn til det?
Jeg har en Eheim 2071 i min 128l og er veldig fornøyd med det. Jeg valgte Eheim foran de andre etter å ha lest mye bla. her på forumet. Det virker å være en ganske gjengs oppfatning at Eheim ligger et hakk foran de andre merkene kvalitetsmessig, men Eheim er normalt sett dyrere. Eheim 2071 = 1500 + frakt hos Webzoo.

Ellers er Eheim 2224 til 1290 på samme sted et godt valg som er mer enn bra nok til en 100l. Dette er også en solid og utprøvd sak som finnes i veldig mange akvaristers eie.

Tror nok uansett alle disse filtrene vil gjøre jobben helt strålende i en 100l.
Plussmedlem
ElBarto
Takker! :) Er det sånn at problemene til EX1200 har blitt rettet opp? Edit: Fant Am-Top 3338 hos Akvariekjelleren til 1188,-. Denne ligger altså en god del under de andre i pris. Er det noen spesiell grunn til det?


Så vidt jeg vet, var importør jeg snakket med, så var det en produksjonsserie som det var blitt en liten feil på. Filter produsert både før og etter var bra de...

AmTop finner du hos Tropehagen og TAM butikkene....

Hvorfor den ligger under i pris, tja? Hvorfor koster Merce og BMW mer enn Opel...
Jeg har både Am top 3338 og fluval 405 og en eheim som mangler typeskilt.
Am topen bråker nok litt mindre en fluvalen.
Synes ikke fluval 405 er så veldig stillegående.
Ikke at den bråker, men den har en svak "brummelyd" som er en del høyere en Am topen.

Så stiller du høyt krav til støy, så ville jeg ikke ha kjøpt 405, heller am topen.
Am top har helt samme lydnivå som tilsvarende eheim.
Hverfall av de jeg har hørt på.

Jeg har også eheim, veldig stille den også.

Men å sammenligne am-top kontra eheim, er ikke lett på lydnivå.
Veldig likt mener vi her hjemme i stua.

Takk for gode råd.

Hvis jeg senere skal utvide til rundt 250-300l. Vil alle disse filterne fortsatt holde mål da?
Plussmedlem
AmTop3338, Fluval405 og Tetratec1200 holder til kar på 300liter eller deromkring. Eheim oppgir jo jo sin til kar på 250liter bare så den hadde jeg ikke stolt på da...
Jeg har tetratec ex1200 og er veldig fornøyd. Har ikke hatt noe problemer med denne sålangt og den er veldig stillegående og har stort filtervolum.
Golden-nugget
Jeg har tetratec ex1200 og er veldig fornøyd. Har ikke hatt noe problemer med denne sålangt og den er veldig stillegående og har stort filtervolum.


Lurer på om det blir en slik. God pris, forhåpentligvis mer stillegående enn Fluval 405, og ser bra ut på bildene (passer bedre inn i stua enn f.eks. Eheim sine).
Jeg har flere ex1200, har også flere Eheim filtre blant annet 2028 Pro2 som har nogenlunde tilsvarende kapasitet som ex1200. Jeg velger heller Tetratec enn Eheim, Tetratec er minst like gode og er mye billigere. Har opplevd lekkasjer på både Eheim, Tetratec og Fluvalfiltre, men det skyldes som regel pakninger som må byttes eller brukerfeil.
Bruker Eheim 2028 filteret sammen med det ene ex1200 filteret på samme kar - ex1200 går dobbelt så lenge før jeg må rense det - og jeg har likt oppsett med filtermedium oppsett på begge, ex1200 har betydelig sterkere pumpe.
Ulvster: Godt og høre. Har bestilt EX 1200 hos Webzoo, så da er det bare å vente på at den kommer i posten.
Jeg har både eheim og tetratec. Har vært borti fluval også. Brukervennligheten er en drøm på tetratec. Den bråker ikke, den er ikke stygg og er til å stole på. Eheim er ok, fluval er ok, tetratec er fantastisk
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap