Garanti på originalt juwel lysrør?

Hei. For 5 mnd siden kjøpte jeg et nytt Juwel Korall akvarium, og nå har jeg fått problemer med lyset. Det fungerer bare av og til, noen ganger i mange timer, mens stort sett bare noen få timer før det slår seg av igjen, og så vil det ikke på igjen før det har gått mange timer, noen ganger dager. Jeg merker at festet til lysrøret blir ganske varmt (klistermerket som var på smeltet og falt av). Hvordan er det med garanti på dette her? De i dyrebutikken sa at Juwel bruker å være veldig vanskelige når det gjelder lysrør. Kan nevne at det koster over 400kr for et nytt..
Kontorstol
De i dyrebutikken sa at Juwel bruker å være veldig vanskelige når det gjelder lysrør. Kan nevne at det koster over 400kr for et nytt..


Det er vel ikke alltid at den pæren, eller det lysrøret, som følger med produkter kommer med garanti. Garanti trenger du nødvendigvis ikke ha fra produsenten, men reklamasjon har du mot butikken uansett i minimum 2 år på alle produkter du kjøper.

Om de sier at Juwel ikke stiller garanti, kan du si at du ønsker å reklamere på produktet. Dette er to forskjellige ting. Garanti er noe produsenten gir, mens reklamasjon har du som forbruker gitt til deg via forbrukerkjøpsloven.

Det at Juwel er vanskelig med garanti er likegyldig for deg som forbruker. Det er butikken du har kundeforhold med.

Merk at reklamasjonen ikke dekker det som er "forventet slitasje" eller "forventet levetid" på produktet. Men jeg skulle tro at lysrøret skal fungere bedre enn dette.
Da skal jeg ta det opp med dyrebutikken i morgen. Har du en paragraf jeg kan vise til?
Tja, blir noen måneder siden jeg har sittet med forbrukerkjøpsloven i jobbsammenheng, men jeg skal se om jeg ikke kan finne frem noe her..

Skal se om jeg kan ta det litt smådetaljert, så kan tråden kanskje være til hjelp for andre i en senere tid som er borti slike spørsmål.

For det første:
§ 26. Forbrukerens krav ved mangler
Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren
a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.

Som regel er det punk B det er snakk om. Hvis det ikke er mulig å rette feilen, eller skaffe ny del, så kan du som forbruker kreve at kjøpet blir hevet. Den billigste, og beste løsningen for butikken, er som regel bare å gi deg et nytt lysrør. Butikken kan tilby deg dette, og si at de ikke går med på heving. Selv om man kan kreve heving av kjøpet, skal ikke det være en vesentlig ulempe for selger heller, så lenge selger kan løse saken.

§ 27. Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.
Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.


Denne paragrafen sier hva du som forbruker må følge for å reklamere. Du må reklamere innen rimelig tid fra når du oppdaget feilen. Fristen for dette kan ikke være mindre enn to måneder, og det er vanlig at man har maks frist på 6 måneder. Noe som burde gi deg som forbruker rimelig tid på å reklamere på en feil.

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Hva som er en urimelig kostnad er noen ganger litt vanskelig å si. Men det skal være en tommelfingerregel på det, men den har jeg ikke i hode lenger. Garantisaker blir som regel ikke butikken belastet noe særlig for, da det er produsenten som dekker dette.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.


Beskriver seg ganske greit. Rimelig tid her er godtatt av FTU (forbrukertvistutvalget) å være på 3-4 uker. Jeg vil aldri tro at et lysrør tar så lang tid, men for andre produktet må man huske at ting skal sendes i posten til verksteder, og da øker tiden litt. Selger kan prøve å reparere samme feil to ganger, men hvis det oppstår for 3. gang, så kan kjøper kreve å heve kjøpet sitt.

§ 33. Erstatning
Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Denne paragrafen er litt artig, og ikke mange som tenker på. Du kan som kjøper kreve å få utlegg for tap du får grunnet varen sin feil. Ta f.eks en varmekolbe. Hvis denne kortslutter innenfor garanti/reklamasjonstiden sin, og kverker all fiken din uten at du hadde mulighet til å redde dem, så skal du kunne kreve å få erstattet fiskene. Du må kunne dokumentere hva du faktisk tapte økonomisk på feilen, helst med kvitteringer, noe som kanskje er litt vanskelig om du kjøper fisker fra privatpersoner. Men tenk om man har sjeldne, og veldig dyre fisker i karet. Da er det jo en tragedie om alle dør, og man må ta tapet selv. Mens du gjerne får en ny varmekolbe til 4-500kr gratis, så mister du kanskje fisk for flere tusen kroner.

Beklager denne lange teksten. Jeg syns forbrukerkjøpsloven er ganske gøy å jobbe med, og jeg jobbet tett med den i en tidligere jobb jeg hadde, og jeg blir gjerne litt ivrig når det kommer til spørsmål rundt den.

Er man noen ganger usikker på om butikken har rett eller ikke kan man kontakte forbrukerrådet. De kan bistå med spørsmål og råd rundt reklamasjoner, og kan komme med anbefalinger på hva man kan gjøre videre. Ved store konflikter mot en butikk kan man opprette en sak hos forbrukerrådet og de kontakter butikken for deg. Husk at bestemmelsen til forbrukerrådet ikke er lovgivende, kun anbefalinger, så butikken er ikke pålagt å følge deres "dom", men de aller fleste gjør det. Som regel trenger man ikke å gå til forbrukerrådet heller. Etter min mening har kundeservicen mislykket om de kommer inn i bilde.

Som sagt, innlegget ble ganske langt. Men kanskje tråden dukker opp for andre medlemmer en annen gang som har spørsmål vedr. garanti og reklamasjon.

edit: legger ved linken til forbrukerkjøpsloven.
Takk for et utfyllende svar!

Jeg tviler på at butikken lager noe problem av det derso jeg kommer med de paragrafene. De har veldig god service, og jeg finn blant annet dekt tap av fisk som jeg mistet etter jeg kjøpte en fisk som viste seg å være syk hos de.
Butikken har ikke så mye valg, så lenge din kvittering er utstedet av denne butikken så er det kun de du skal forholde seg til.

At Juwel er vanskelig på garanti og reklamasjon kan de ikke la gå utover kundene sine. Du har jo ikke noe kundeforhold til Juwel uten å handle direkte fra dem.
Det er i mange tilfeller godt når man kjøper nytt, brukt er brukt som jeg sier det.
Kjøpte nytt 450 Juwel, hvor jeg etter kort tid opplevde lysene forsvant bak, kom på etter en tid, så slukket de igjen. Reklamsjon på varen, ble tatt til følge, to nye armaturer, hvor det denne gangen står Made in Germany. Juwel har levert en del kar med lystopp fra Asia, lite velykket variant.

Hadde jeg kjøpt brukt, eller problemer med garanti fra forhandler, hadde det blitt en utgift på 4000 kroner for meg.
Så kjøpte jeg meg karantene kar 54 liter Juwel, fy f.. for noe dritt lysarmatur som benyttes.
Det er 20 watt T5 rør på det, her har det blinket og glimret med sitt fravær på lys, kommet igjen når det har gått en tid.

Fått på reklamasjon 2 ganger nytt rør, på igjen med den dritten. Første varte under 2 mnd, det nye varte 14 dager.
Nå er det ut av hus med den dritten, solgt hvor ny eier får nytt rør, hvor jeg selgte alt på rot, som det er.

Samme elendighet med T5 røret benyttes på Juwel sitt 60 liter, forbanna skitt, hvor det ikke er nen mulighet til å benytte fra andre produsenter.

Så hold dere unna det kjøpet ved nytt akvarie, hvor det er den type lys
Hans Johansen
Fått på reklamasjon 2 ganger nytt rør, på igjen med den dritten. Første varte under 2 mnd, det nye varte 14 dager. Nå er det ut av hus med den dritten, solgt hvor ny eier får nytt rør, hvor jeg selgte alt på rot, som det er.


Hvis det oppsto for 3. gang som jeg forstår det gjorde her, så ville jeg tro du hadde grunnlag for å heve kjøpet ditt og få pengene tilbake fra butikken på dette karet i henhold til §32 i forbrukerkjøpsloven.

At lysarmatur ikke virker i et akvarium vil jeg anta er en vesentlig mangel da dette kreves for at du i det hele tatt skal kunne holde planter, og fisk, i karet.
Hvis jeg hadde stått på, så hadde jeg nok fått hevet kjøpet. Stampet det unna, for har ikke bruk for det mer, etter jeg har fått det jeg skal i hoved karret. Venter nå på om det kommer lysrøret til vedkommende som kjøpte det av meg.
Kontorstol
Hei. For 5 mnd siden kjøpte jeg et nytt Juwel Korall akvarium, og nå har jeg fått problemer med lyset. Det fungerer bare av og til, noen ganger i mange timer, mens stort sett bare noen få timer før det slår seg av igjen, og så vil det ikke på igjen før det har gått mange timer, noen ganger dager. Jeg merker at festet til lysrøret blir ganske varmt (klistermerket som var på smeltet og falt av). Hvordan er det med garanti på dette her? De i dyrebutikken sa at Juwel bruker å være veldig vanskelige når det gjelder lysrør. Kan nevne at det koster over 400kr for et nytt..


I og med at det er ett Juwel Korall akvarie du har, så er det ikke de vanlige Juwel lysrørene som du har. Du har vel en slik lysenhet hvor hele adapteren henger fast i lyset.

Ett kjente problem med disse er at de har vært defekte ifra Produsent, så dette er en reklamasjon som ikke er noe problemer å gå til butikk hvor du kjøpte det da de aller fleste butikker som har solgt disse akvariene nå er klar over denne feilen.
Du er sikkert ikke den første og eneste som har/kommer til å reklamere på disse lysene.
De i butikken sa at de hadde klaget det inn til Juwel før, men fikk svar tilbake at de ikke hadde noen garakti/reklamasjon pga. at de ikke var fastmontert. Skal se hva de sier når jeg kommer med forbrukerkjøpsloven.
Kontorstol
De i butikken sa at de hadde klaget det inn til Juwel før, men fikk svar tilbake at de ikke hadde noen garakti/reklamasjon pga. at de ikke var fastmontert. Skal se hva de sier når jeg kommer med forbrukerkjøpsloven. :)


garanti har man kanskje ikke. Vi har avtalefrihet i Norge og en produsent trenger ikke stille garanti. For at noe skal kunne kalle seg garanti må den derimot tilby bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven. Den er ufravikelig.

Reklamasjon har du i minst 2 år uansett hvilket produkt du kjøper i Norge. Det gjelder en kartong melk fra matvarebutikken og. Men ikke forvent at du kan komme tilbake etter 1.5 år fordi melken er sur, det er innenfor "forventet levetid". =)
Samme type lysrør er det på Juwel 54 og 60 liter, som benyttes på korall kar. Adepteret sitter fast i lysrøret. Money maker sier jeg bare til de som må bytte kjøpe slikt, forbanna elendighet hele greia. Fungerer svært kort tid, så er det ikke mer lys, i tillegg blir det kokende varmt adepteret, når lyset ikke kommer på. Holde hånda rundt det, da holder man ikke lenge rundt det. Elendighet som er produsert er min klare konklusjon, så styr unna kjøp av slike karr med de rørene på.
Hva tror dere om å invistere i LED-lys i stedet for lyrør? Får det vel ganske billig på Ebay.
Koster jo ikke så mye å investere i LED når det bare er snakk om ett eller noen par kar. Da kan du jo like gjerne kjøpe på IKEA eller Clas Ohlson - koster jo ikke rare greiene det men om du liker å skru og mekke da får du jo alt i "løsvekt" på eBay.
Greier du å svinge en drill og trylle litt med loddebolten så er ikke LED fra ebay en dum tanke!
Regna litt på det og jeg kom billigere ut med LED enn å kjøpe reflektorer og lysrør til kara mine.
Men da hadde jeg litt til overs fra tidligere prosjekter som kunne brukes osv.
Var og opplyste de i butikken om reklamasjon og forbrukerkjøpsloven i går, og de hadde tydligvis ikke hørt om noe av delene. De mente at det ble feil at de skulle dekke et nytt lysrør dersom Juwel ikke ville gjøre det. Skal høre med de over helgen, og håper virkelig at de klarer å følge loven.
Kontorstol
Var og opplyste de i butikken om reklamasjon og forbrukerkjøpsloven i går, og de hadde tydligvis ikke hørt om noe av delene. De mente at det ble feil at de skulle dekke et nytt lysrør dersom Juwel ikke ville gjøre det. Skal høre med de over helgen, og håper virkelig at de klarer å følge loven. :)


Ikke gi deg på dette. Du har krav på nytt fra butikken når det ikke er din feil at skade har oppstått.

Hvis butikken er så lite villig til å yte service til sine kunder så holder de jo ikke lenge, for da får de dårlig rykte, og ingen vil handle der til slutt.



Men butikken taper vel ikke på reklamasjon uansett? De må vel gi meg nytt produkt, og så må produsenten gi de erstating? Er ikke rett av verken jeg eller butikken skal tape på dette. Kan også nevne at det er en liten lokal butikk, og jeg nok er en av de viktigste kundene.
Dette er også under 6 måneder siden, og da har du som forbruker enda bedre rettigheter ved reklamasjoner.

Når en reklamasjon oppstår innen 6 måneder fra kjøp, ligger bevisbyrden på butikken sin side. Dvs. at butikken må bevise at det er du som kunde som har behandlet produktet feil slik at de ikke trenger å dekke noe. Det er å anta at en skade på produktet er tilstede ved handelen hvis ikke butikken kan bevise det motsatte.

Etter 6 måneder holder det i grunn at de viser til skade på produktet, og dermed avslår reklamasjonen.

Kilde forbrukerkjøpsloven:

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap