Er juwel rekord 800 er greit kjøp?

Hei! Jeg har lenge hatt lyst på et litt større akvarium, og for et par dager siden så jeg at den lokale dyrebutikken hadde Juwel Redkord 800 (110L) med bord til 1999. Er filter, lys, varmekolbe og akvariet i seg selv en grei oppgradering fra Juwel Korall (54L)?
[External Image]
Jeg har stort sett kun positive ting å si om juwels akvarium. Filteret er meget bra med stor kapasitet og prisen er stort sett god. Rekord er en rimeligere serie enn Rio, med litt mer plast og svakere lys, men som helt standard akvarium med planter som har begrenset krav til lyset fungerer dette utmerket.
Synes det bordet er litt teit, hvis det er uten dører som på bildet. Mye greiere med skikkelig skap man kan gjemme ting&tang (og utvendigfilter) i. Har hatt både Rekord og Rio, og synes også at lystoppen til Rio er mer praktisk.

Jeg synes personlig også at det er bedre med utvendig filter enn de Juwel-boksene da, men det er vel en smakssak
Takk for svar. Bruker armaturet standard lysrør, slik at jeg f.eks kan kjøpe de hos biltema og spare et par- tre hundre kroner per lysrør når de må byttes?
Bordet er kanskje ikke det mest praktiske, men dama syns det var det peneste, og for min del spiller det ingen rolle. Blir uansett ikke utvendig filter, da budsjettet er trangt nok.
Bord med dører er praktisk, om det blir så pent med åpne hyller fulle av forbokser, hover o.l. kan antakelig diskuteres.

Toppen bruker vanlige t8 - rør, såvidt jeg vet, men det er begrenset hvor pent lys og flotte planter du får om du kjøper billigrør på biltema/clas ohlsen el.l. De har ikke egnet lystemperatur.
Biltema sine røyr får du i fargetemperatur 6500 k som er det du er ute etter. På Clas Ohlson derimot fant jeg ikke 6500 k.
Juwel bruker egne lengder på sine lysrør, så du må kjøpe lysrør som er laget til juwel .
Jimmy
Juwel bruker egne lengder på sine lysrør, så du må kjøpe lysrør som er laget til juwel :).


Ikke T8, som på Juwel Rekord. Her kan du kjøpe vanlige lysrør. T5-high lite armaturene, derimot...
Det hørest veldig bra ut, så slipper jeg å blakke meg når lysene må byttes ut.
Skal være litt forumtroll her. Rekord 800 er særdeles undervurdert. Tykt og fint glass, gode sammenføyninger , demonterte ett jeg knuste under flytting (inget karr hadde overlevd det slaget der) og ble positivt overasket. Filteret tar noe plass i karret, men eneste alternativ som er bedre sånn sett er utvendige filtre, og da koster fort filteret like mye som karret. Men to ting er greit å gjøre, sett inn en Juwel Cirax kasett i det (kast ut kull),ca 50 kroner hos Aquamanias og hopp over finfilteret på toppen, bruk heller filtervatt der. Da har man en meget bra filterløsning, som holder lenge.
Pumpene kan ryke på dem, men de koster heller ikke mye.
Når det gjelder lys er det bare å sette reflektorer på, da lyser det rikelig.
Kan ikke huske å ha sett en eneste ferdigløsning som har bedre lysutbytte annet enn Akvastabil, og da snakker vi en vesentlig annen prisklasse.


En eller annen gang blir det nok en reol med 2-3 Rekord igjen.



http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1410
1 598,00

Skal man ha med møbel kan man kanskje like gjerne gå for en Rio 125
(Pris 3 198,00 )


[External Image]
...dobbelpost...
Det ble et Rekord 800 kar litt etter jeg lagde denne tråden, og jeg er veldig fornøyd. Se i min personlige tråd eller i profilen min for bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap