- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Dere som har fiskebilder liggende på nett...
Dere som har fiskebilder liggende på nett...
ta en titt HER og se om dere finner foto dere har tatt. har allerede funnet ivertfall to ukrediterte bilder der inne som de ikke har godkjenning på.
Postet 24.03.08 kl 01:51
Slik jeg ser det, så godtar man at andre kommer til å stjele bilder ved å legge dem ut på nettet. Hvis man ikke vil at folk skal stjele bilder, så bør man holde dem for seg selv.
Man kan ikke gjøre noe for å hindre folk i å stjele bilder man har lagt ut, annet enn å oppfordre folk til å ikke gjøre det. Man kan bruke vannmerker på dem, men det hindrer ikke folk i å bruke dem, og alle som kan litt om photoshop klarer lett å fjerne vannmerker uansett.
Man kan ikke gjøre noe for å hindre folk i å stjele bilder man har lagt ut, annet enn å oppfordre folk til å ikke gjøre det. Man kan bruke vannmerker på dem, men det hindrer ikke folk i å bruke dem, og alle som kan litt om photoshop klarer lett å fjerne vannmerker uansett.
Postet 24.03.08 kl 03:14
Postet 24.03.08 kl 03:22
Du har vel gjort dem oppmerksom på dette? Har de ikke nok resurser til å knipse egene bilder eller i det minste spørre før de bruker bildene på et offentlig nettsted kan de bare legge ned skiten. Egentlig burde du kreve erstatning;P
slik loven ser det, er det ulovlig. Den som legger ut bildet må ha opphavsrett på bildet/fotografen må samtykke i bruk av bildet i den gitte sammenheng.
MvjnzSlik jeg ser det, så godtar man at andre kommer til å stjele bilder ved å legge dem ut på nettet. Hvis man ikke vil at folk skal stjele bilder, så bør man holde dem for seg selv. Man kan ikke gjøre noe for å hindre folk i å stjele bilder man har lagt ut, annet enn å oppfordre folk til å ikke gjøre det. Man kan bruke vannmerker på dem, men det hindrer ikke folk i å bruke dem, og alle som kan litt om photoshop klarer lett å fjerne vannmerker uansett.
slik loven ser det, er det ulovlig. Den som legger ut bildet må ha opphavsrett på bildet/fotografen må samtykke i bruk av bildet i den gitte sammenheng.
Postet 24.03.08 kl 05:04
Postet 24.03.08 kl 07:34
Slik jeg ser det, så godtar man at andre kommer til å stjele biler ved å parkere dem ut på gaten. Hvis man ikke vil at folk skal stjele biler, så bør man holde dem for seg selv.
Man kan ikke gjøre noe for å hindre folk i å stjele biler man har parkert ute, annet enn å oppfordre folk til å ikke gjøre det. Man kan bruke alarmer på dem, men det hindrer ikke folk i å bruke dem, og alle som kan litt om elektronikk klarer lett å fjerne alarmer uansett.
Man kan ikke gjøre noe for å hindre folk i å stjele biler man har parkert ute, annet enn å oppfordre folk til å ikke gjøre det. Man kan bruke alarmer på dem, men det hindrer ikke folk i å bruke dem, og alle som kan litt om elektronikk klarer lett å fjerne alarmer uansett.
Postet 24.03.08 kl 09:38
Det blir ikke det samme i det hele tatt. Man ville ikke gått inn i cd eller dvd butikk og plukket med seg cd'er og dvd'er, men mange som laster ned musikk og filmer likevel. Jeg laster ned alt jeg hører på av musikk, jeg har ikke kjøpt en cd på årevis. Men jeg ville aldri stjelt en cd fra en butikk.
Det er helt andre regler som gjelder på nettet. Det er så utrolig lett å stjele et bilde. Mange som ikke tenker over at det ikke lov engang. Noen kanskje ser et stilig bilde etter å ha googlet noe og tenker 'det var et stilig bilde, det vil jeg ha i bloggen min!' Det er jo teknisk sett et brudd på reglene, men det er så lett å gjøre det.
Jeg legger aldri ut bilder på nettet som jeg bryr meg om blir stjålet eller ikke.
Og man kan jo fint si ifra til noen hvis man ser at de har tatt et bilde uten å spørre om lov, men hvordan skal man finne dem? Det finnes millioner av nettsider der ute hvor folk kan poste bilder. Og hvis man først finner et bilde noen har stjålet, så er det ikke sikkert man klarer å komme i kontakt med dem likevel.
Så derfor sier jeg, hvis man ikke vil at bildet skal brukes av andre enn seg selv, så bør man ikke legge det ut.
Det er helt andre regler som gjelder på nettet. Det er så utrolig lett å stjele et bilde. Mange som ikke tenker over at det ikke lov engang. Noen kanskje ser et stilig bilde etter å ha googlet noe og tenker 'det var et stilig bilde, det vil jeg ha i bloggen min!' Det er jo teknisk sett et brudd på reglene, men det er så lett å gjøre det.
Jeg legger aldri ut bilder på nettet som jeg bryr meg om blir stjålet eller ikke.
Og man kan jo fint si ifra til noen hvis man ser at de har tatt et bilde uten å spørre om lov, men hvordan skal man finne dem? Det finnes millioner av nettsider der ute hvor folk kan poste bilder. Og hvis man først finner et bilde noen har stjålet, så er det ikke sikkert man klarer å komme i kontakt med dem likevel.
Så derfor sier jeg, hvis man ikke vil at bildet skal brukes av andre enn seg selv, så bør man ikke legge det ut.
Postet 24.03.08 kl 09:50
Jeg har også stjålet bilder når jeg tenker meg om. I første omgang her så tenkte jeg: fy f*en hvor dårlig gjort å stjele andre sine bilder. Jeg ville aldri finne på å stjele et bilde og late som at det var mitt.
Men når jeg tenker meg om så har jeg stjålet bilder jeg òg. For eksempel når vi har laget bursdagskort eller invitasjoner og har lyst på et bestemt tøft bilde på. Ja da googler man etter bilder og bruker det en liker best.
Alle vet jo at det ikke er lov, men man tenker ikke at man er en kriminell fordet. Og joda - jeg har lastet ned masse musikk fra limewire også
Men når jeg tenker meg om så har jeg stjålet bilder jeg òg. For eksempel når vi har laget bursdagskort eller invitasjoner og har lyst på et bestemt tøft bilde på. Ja da googler man etter bilder og bruker det en liker best.
Alle vet jo at det ikke er lov, men man tenker ikke at man er en kriminell fordet. Og joda - jeg har lastet ned masse musikk fra limewire også
Postet 24.03.08 kl 10:02
Postet 24.03.08 kl 10:50
Postet 24.03.08 kl 13:23
Postet 24.03.08 kl 16:45
Postet 24.03.08 kl 16:53
Postet 24.03.08 kl 22:00
Hehe, de har fjernet nesten alle etter at tråden her ble startet, ja
Er jo forskjell på å bruke bilder i private sammenhenger til kort etc og å legge dem ut på en sånn side på nettet. Å stjele bilder til en sånn side er da utrolig frekt? Var nok noen som fikk "kalde føtter" her. Kanskje like greit, ihvertfall ett av bildene var merket med feil art.
Er jo forskjell på å bruke bilder i private sammenhenger til kort etc og å legge dem ut på en sånn side på nettet. Å stjele bilder til en sånn side er da utrolig frekt? Var nok noen som fikk "kalde føtter" her. Kanskje like greit, ihvertfall ett av bildene var merket med feil art.
Postet 24.03.08 kl 23:03
Det er noe som heter fair use som de fleste på nettet respekterer, da sier man at man enten spør eller gir cred med navn og evt. link til fotografs side. Det spørs på sammenhengen, til sånt som dette må man helt klart spør.
Når noen har stjålet bilder fra mine sider, eller verre, henter de rett fra min side til sin side slik at de også stjeler min båndbredde så får de beskjed om å fjerne dem ellers vil deres sideleverandør få beskjed om copyright-brudd. Det pleier å få fart på ting.
Når det er sagt så har jeg nesten fått advokater på nakken selv for å legge ut scans av noen sider i et større magasin. Ifølge deres editor var det fair use å ha det der i noen timer, men lengre enn det så ble det advokatkommunikasjon.
Når noen har stjålet bilder fra mine sider, eller verre, henter de rett fra min side til sin side slik at de også stjeler min båndbredde så får de beskjed om å fjerne dem ellers vil deres sideleverandør få beskjed om copyright-brudd. Det pleier å få fart på ting.
Når det er sagt så har jeg nesten fått advokater på nakken selv for å legge ut scans av noen sider i et større magasin. Ifølge deres editor var det fair use å ha det der i noen timer, men lengre enn det så ble det advokatkommunikasjon.
Postet 26.03.08 kl 09:55
Postet 26.03.08 kl 10:01
legger man ut på en side som detta, så er d jo for å vise andre om hvordan fisken ser ut, og synes ikke d gjør så mye å ta et bilde. men fra en side man har laget og ta bilder da blir litt feil ja. men alle ser jo forskjellig på det da. er d lagt ut på nett så kan jo alle se det og kan jo bruke det, uansett hva man gjør.
hvis man legger en stooor bunke med bilder oppå hverandre, mitt på gata er d sikkert noen som kommer til å ta bilde, dette blir jo akkurat det samme egentlig.
hvis man legger en stooor bunke med bilder oppå hverandre, mitt på gata er d sikkert noen som kommer til å ta bilde, dette blir jo akkurat det samme egentlig.
Postet 31.03.08 kl 21:40
(mangler)Slik jeg ser det, så godtar man at andre kommer til å stjele biler ved å parkere dem ut på gaten. Hvis man ikke vil at folk skal stjele biler, så bør man holde dem for seg selv. Man kan ikke gjøre noe for å hindre folk i å stjele biler man har parkert ute, annet enn å oppfordre folk til å ikke gjøre det. Man kan bruke alarmer på dem, men det hindrer ikke folk i å bruke dem, og alle som kan litt om elektronikk klarer lett å fjerne alarmer uansett.
Tenk deg at du forlot bilen din ute på gata, og jeg stjal den. Og at den likevel stod på samme stedet da du kom tilbake.
Ville du sett på det som tyveri da?
Det er helt klart noe annet når en bruker bilder i komersiell sammenheng. Blir bilder brukt i markedsføring(da tenker jeg ikke som foreksempel illustrasjon på en fisk som skal selges, men i større skala).
Postet 31.03.08 kl 21:52
fiskeren: Det at bildet er lagt ut på nettet er ingen innbydelse til at folk skal bruke bildet ditt til akkurat det de vil. Når jeg var yngre var det ikke alt sånn jeg visste heller, da sa folk ifra, og man lærer fort. Men sånn er reglene, mitt bilde er mitt bilde, og med mindre jeg gir noen rett til å bruke det så er det ikke lov uansett hva som skjer og hvor bildet ligger.
Utenom dette ligger også fair use, men uansett er nå det beste å spør når det gjelder alle slike ting som ikke er "offentlige".
Utenom dette ligger også fair use, men uansett er nå det beste å spør når det gjelder alle slike ting som ikke er "offentlige".
Postet 31.03.08 kl 21:54
Er det jeg som ser feil? Er det bare to bilder igjen på den sida? Følger den siden opp så tett her på Akvaforum at de får slettet i en fei? Kanskje de burde klappe sammen hele sida før de blir anmeldt? Eier de kanskje alle bildene på de andre dyreslagene også?
Jeg kjente i alle fall ikke igjen noen av kattepotene.
Jeg kjente i alle fall ikke igjen noen av kattepotene.
Postet 31.03.08 kl 22:13