- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Bilder til fiskebasen
Bilder til fiskebasen
Satt i går og leste igjennom artiklene om akvariefotografering og redigering av bilder. Og "lagde" dermed disse to bildene, som jeg selv syntes ble ganske bra. Forsøkte deretter å sende de inn til fiskebasen, hvorpå jeg fikk avslag. Er det noen som kan fortelle meg hva som gjør at disse bildene, ikke er bra nok for basen?
Ikke meningen å være ovenpå her! Er oppriktig nyssgjerrig, da jeg synes selv at disse bildene ble ganske bra.
Brochis Splendens
Mikrogeophaegus Ramirezi
Ikke meningen å være ovenpå her! Er oppriktig nyssgjerrig, da jeg synes selv at disse bildene ble ganske bra.
Brochis Splendens
Mikrogeophaegus Ramirezi
Postet 15.01.11 kl 18:50
Endret: 15.01.11 kl 18:53
Postet 15.01.11 kl 19:17
Endret: 15.01.11 kl 19:18
Postet 15.01.11 kl 19:21
Endret: 15.01.11 kl 19:22
Jeg vet ikke hvorfor akkurat disse bildene ble avvist.
Det trenger ikke å være noe "feil" med bilder som blir avvist, men noen ganger så ligger det kanskje mange nok bilder i basen.
Ser f.eks at på
L 144 ligger det 14 bilder fra før. Regner med da at skal bildene godtaes så bør de være ganske forskjellig i forhold til disse.
Kun en tanke
Det trenger ikke å være noe "feil" med bilder som blir avvist, men noen ganger så ligger det kanskje mange nok bilder i basen.
Ser f.eks at på
L 144 ligger det 14 bilder fra før. Regner med da at skal bildene godtaes så bør de være ganske forskjellig i forhold til disse.
Kun en tanke
Postet 15.01.11 kl 19:31
Det er høy terskel for å få godkjent bilder i basen. Til og med bilder som har kommet med i fotokonkurransen har blitt avvist.
Det har vært mye diskusjoner rundt forskjellige bilder og grunner for at de ikke kommer med i tidligere tråder. Her er en av dem, men søker du litt rundt finner du sikkert flere.
Må bare skyte inn at jeg ikke alltid skjønner hvorfor bildene mine har blitt avvist
Det har vært mye diskusjoner rundt forskjellige bilder og grunner for at de ikke kommer med i tidligere tråder. Her er en av dem, men søker du litt rundt finner du sikkert flere.
Må bare skyte inn at jeg ikke alltid skjønner hvorfor bildene mine har blitt avvist
Postet 15.01.11 kl 19:32
hmmmmm.. Tro om dere ser det samme som jeg? Blir litt forvirret av nydataen min med et operativsystem jeg ikke er vant til. For når jeg går inn i utforsker for å finne bildene, så viser miniatyrbildene i mappen orginalversjonen av bildet, og ikke den lagrede, redigerte utgaven. Jeg må åpne bildene for å se det redigerte bildet, der fisken er i fokus.
Hva mener dere kunne vært bedre på bildene? Dere må gjerne si det akkurat som det er!!
Hva mener dere kunne vært bedre på bildene? Dere må gjerne si det akkurat som det er!!
Postet 15.01.11 kl 19:45
Når det gjelder bilder til basene bør kvaliteten på bildet være bra, ihvertfall om det er mange bilder av arten fra før. En art med få eller ingen bilder vil få godtatt lavere kvalitet så lenge bildet duger til identifisering av arten.
Bildene til Beate syns jeg er for uklare, det kan se ut til at de er lagret i for lav oppløsning, jo færre punkter bildet inneholder jo mer "grums" blir det i det. Se på bildet av Brochisen, der ser man streker og mange punkter som ikke skal være der.
Legger inn et eksempel:
Dette bildet er lagret i så høy oppløsning som man kommer under 100kb.
Her har jeg lagret det i en mye lavere oppløsning, og her ser man uklarheten som dukker opp.
Når det gjelder arter med mange bilder så søker man bilder av arten i en annen situasjon enn et profilbilde fra siden. F.eks nærbilder av barter/sugemunn på maller, forfra, under lek m.m. Bildene av L144 kommer inn under kategorien "mange bilder av samme tema". Det ligger allerede flere "L144 på agurk/squash i basen".
Et godt råd før man sender inn bilder er å sjekke hva som er i basen fra før, finn en annen situasjon å knipse arten i, og sjekk at bildet er skarpt og klart i fargene.
En ting til, beskjær bildene så det ikke bare er en bitteliten prikk av en fisk midt på et stort bilde
Bildene til Beate syns jeg er for uklare, det kan se ut til at de er lagret i for lav oppløsning, jo færre punkter bildet inneholder jo mer "grums" blir det i det. Se på bildet av Brochisen, der ser man streker og mange punkter som ikke skal være der.
Legger inn et eksempel:
Dette bildet er lagret i så høy oppløsning som man kommer under 100kb.
Her har jeg lagret det i en mye lavere oppløsning, og her ser man uklarheten som dukker opp.
Når det gjelder arter med mange bilder så søker man bilder av arten i en annen situasjon enn et profilbilde fra siden. F.eks nærbilder av barter/sugemunn på maller, forfra, under lek m.m. Bildene av L144 kommer inn under kategorien "mange bilder av samme tema". Det ligger allerede flere "L144 på agurk/squash i basen".
Et godt råd før man sender inn bilder er å sjekke hva som er i basen fra før, finn en annen situasjon å knipse arten i, og sjekk at bildet er skarpt og klart i fargene.
En ting til, beskjær bildene så det ikke bare er en bitteliten prikk av en fisk midt på et stort bilde
Postet 15.01.11 kl 19:48
Endret: 15.01.11 kl 19:50
Postet 15.01.11 kl 19:58
Postet 15.01.11 kl 20:00
Postet 15.01.11 kl 20:01
Endret: 15.01.11 kl 20:02
Blits
En liten kommentar til bruk av blits: Blits kan får frem farger som vi ikke ser med øynene, eller den gjør fisken mer "metallisk", og da lyver jo bildet.
Kan være lurt å redusere styrken på blitsen i tilfelle. Enten via menyen på kameraet, eller ved å sette en hvit papirbit foran blitsen. Det gir et mykere lys på fisken, og et riktigere bilde til fiskebasen
Edit: Ikke ment som kommentar til bildene deres her, men bare et tips til
"bedre bilder" generelt.
Kan være lurt å redusere styrken på blitsen i tilfelle. Enten via menyen på kameraet, eller ved å sette en hvit papirbit foran blitsen. Det gir et mykere lys på fisken, og et riktigere bilde til fiskebasen
Edit: Ikke ment som kommentar til bildene deres her, men bare et tips til
"bedre bilder" generelt.
Postet 15.01.11 kl 20:02
Endret: 15.01.11 kl 20:04
Postet 15.01.11 kl 20:04
Postet 15.01.11 kl 20:08
Bildene er jo fine de, men jeg synes det er bra at det er høye krav til bildene i basen.
Desto artigere å få et bilde godkjent der.
Akvariefotografering kan bli den nye hobbyen, og øvelse gjør mester.
Bare pass på at du ikke får "fotosyken": Må hele tiden ha bedre kamera (gjerne mange), og siste nytt av utstyr. Kan bli dyrt
Desto artigere å få et bilde godkjent der.
Akvariefotografering kan bli den nye hobbyen, og øvelse gjør mester.
Bare pass på at du ikke får "fotosyken": Må hele tiden ha bedre kamera (gjerne mange), og siste nytt av utstyr. Kan bli dyrt
Postet 15.01.11 kl 20:12
Legger inn en link til de andre bildene av Brochis splendens i basen, hvis noen vil ha en snarvei til de andre bildene som ligger ute.
"Fotosyken" er nok i startgropen allerede.. Lurer på om det finnes antibiotika mot denne?
"Fotosyken" er nok i startgropen allerede.. Lurer på om det finnes antibiotika mot denne?
Postet 15.01.11 kl 20:24
Postet 15.01.11 kl 20:27
Det er nesten sånn at det er vanskeligere å få bilder inn i basen enn det er å få bildet med i fotokonkurransen. Det er det som er så fint med AF at det gjør det spennende å prøve. Skulle man fått godtatt hvert eneste bilde ville det ikke vært like populært. Jeg syns det er kjempemorsomt å sende inn bilder til basene og maaaannngee har blitt avvist, da er gleden desto større når man får et bilde godtatt. Så du må bare fortsette med å ta bilder for bildene dine er absolutt fine, og tilslutt så vil et av dine bilder bli godtatt. Man må øve og øve. De bildene kunne du lagt i bildetrådene f.eks. Det finns bildetråd for corydoras blandt annet. Så stå på, ikke gi deg. )
Postet 15.01.11 kl 20:32
Rita: Takk. Da skal jeg gjøre et nytt forsøk.
Heidi: Jeg har faktisk fått godkjent et bilde før av aequidens pulcher.
Nå skjønner jeg ikke hvordan dette kunne bli godkjent! *ler* For dette er etter min mening, ikke i nærheten like bra som disse to.
Noen som har tips til bildet av ramirezi'en? Hva er for dårlig på dette?
Edit: bilde nr 11.
Heidi: Jeg har faktisk fått godkjent et bilde før av aequidens pulcher.
Nå skjønner jeg ikke hvordan dette kunne bli godkjent! *ler* For dette er etter min mening, ikke i nærheten like bra som disse to.
Noen som har tips til bildet av ramirezi'en? Hva er for dårlig på dette?
Edit: bilde nr 11.
Postet 15.01.11 kl 20:54
Endret: 15.01.11 kl 20:55
Postet 15.01.11 kl 21:47
Postet 15.01.11 kl 22:35