- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- Hvem kan bruke bilder fra basene?
Hvem kan bruke bilder fra basene?
Jeg har lagt inn endel bilder i basene her inne, og det jeg lurer på er om disse kan brukes av alle og enhver i annonser osv? Når kommer dette med copyright inn? Jeg må være ærlig og si at jeg liker ikke å se mine bilder i andre folks annonser. Som regel så stemmer ikke bildet i annonsen med hva annonsøren egentlig vil selge.
Har sett flere annonser hvor det selges snegler, og da legger de ut bilder de ikke har tatt selv, så hvordan sneglene egentlig er får man da ikke vite. Jeg syns folk kan ta bilder av sine egne produkter og hvis de ikke får til det så ta en mail til den som eier bildet og SPØR OM LOV!
Har sett flere annonser hvor det selges snegler, og da legger de ut bilder de ikke har tatt selv, så hvordan sneglene egentlig er får man da ikke vite. Jeg syns folk kan ta bilder av sine egne produkter og hvis de ikke får til det så ta en mail til den som eier bildet og SPØR OM LOV!
Postet 13.03.12 kl 17:10
Postet 13.03.12 kl 17:43
Dette er regulert i lov om opphavsrett til åndsverk :
§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.
Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende.
Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk.
Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.
Hele loven kan leses her
§ 43a. Den som lager et fotografisk bilde, har enerett til å fremstille eksemplar av det, enten det skjer ved fotografering, trykk, tegning eller på annen måte, og gjøre det tilgjengelig for allmennheten.
Eneretten til et fotografisk bilde varer i fotografens levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår, men likevel minst 50 år fra utløpet av det år bildet ble laget. Har to eller flere eneretten sammen, løper vernetiden fra utløpet av dødsåret for den lengstlevende.
Bestemmelsene i §§ 2 andre til fjerde ledd, 3, 6 til 9, 11 til 21, 23 til 28, 30 til 39f og 39j til 39l, gjelder tilsvarende for fotografiske bilder i samme utstrekning som de gjelder for fotografiske verk.
Er et fotografi gjenstand for opphavsrett, kan også denne gjøres gjeldende.
Hele loven kan leses her
Postet 13.03.12 kl 17:50
Postet 13.03.12 kl 18:21
Postet 13.03.12 kl 18:42
Har det alternativet vært der hele tiden? Urgh host host....Sist jeg lastet opp bilder så huket jeg av for kun i basene. Men husker ikke om jeg har gjort det før...Men hvordan kan man vite om vedkommende vil at det kan brukes i hele forumet? Ja ved å spørre vedkommende sikkert. Jeg tenkte ikke over dette før jeg skulle lage en annonse der jeg hadde bruk for to bilder jeg ikke hadde tatt selv. Så jeg har skrevet mail til vedkommende som eier bildene og spurt.
jeg blir ikke fortrolig med å se mine bilder i annonser der de ikke har spurt meg om lov først. Hvem er det som følger opp slikt? Må vi rapportere inn annonsen selv når vi ser våre bilder i andres annonser?
jeg blir ikke fortrolig med å se mine bilder i annonser der de ikke har spurt meg om lov først. Hvem er det som følger opp slikt? Må vi rapportere inn annonsen selv når vi ser våre bilder i andres annonser?
Postet 13.03.12 kl 20:13