Tips til nytt kamera i mellomklassen?

Pga forestående Kenya-tur har jeg planer om å investere i et kamera som gir en litt annen bildekvalitet enn Galaxy SII'en kan klare. Da hadde det vært fint med et kamera som også kan ta bra akvariebilder

Fullverdig speilrefleks har jeg slått fra meg, da de blir for store å dra på. Har nå siktet med inn på kategorien hybrid / kompakt systemkamera. Er det noen som har erfaringer med disse?

Jeg er ingen fotoekspert og har aldri fått opp interessen nok til å sette meg inn i ting, så kameraet bør være enkelt i bruk med noen "idiotinnstillinger" jeg kan bruke, dvs forhåndsinnstilte settings for landskap, portrett, innendørs etc...

Prisklasse? Kan vel strekke meg til 5-6 lapper for det rette kameraet.

Tips mottas m takk!
Plussmedlem
Jeg har ingen erfaring med hybrid eller kompaktkameraer...
Jeg er enig i at et speilrefleks kan være stort å dra på, men...

Kjære Canongud, tilgi meg min synd..

Har du tittet på Olympus? De har vel pr i dag verdens minste fullverdige speilrefleks. Og det er (tilgi meg igjen) BRA kameraer...
Noen spesielle Olympus'er du tenker på?

Har kikket på en Olympus i hybridklassen (tror jeg), denne her

Er redd for at jeg, hvis jeg kjøper et stort, snasent kamera, vil ende med å ha et stk dyrt kamera liggende stort sett ubrukt fordi jeg ikke gidder ta det med noe sted. Og siden jeg aldri vil bli noen fotoguru er det viktig at det er relativt kompakt og kan ta fine bilder uten en bruker med innsikt i foto
Har hørt mye positivt om disse PEN-kameraene, så jeg tror nok du tenker rett her
Kjøpte et Canon PowerShot G12 nå nylig, de er det ofte gode tilbud på, siden det har kommet en ny modell (G1 X). G1 X Havner vel også innenfor ditt budsjett, og skal være et knallkamera, men det veier en del mer, hvis det er av betydning.

Kompakte og godt bygde kameraer som tar meget fine bilder.

Edit: Det er kanskje en litt annen kategori enn hva du har sett på, men det er fint sjelden jeg tar med meg det store kameraet etter innkjøpet av G12.
Har kikket litt på den G12'en også, ser det fikk best-i-test 2010/11. Har du noen bilder her inne tatt med det?

Vekt er absolutt et tema, jo lettere jo mer sannsynlig at jeg tar det med. PEN'en er tilogmed 90 gram lettere enn G12, så det er et pluss.

Kjørte en sammenlikning av de to. Det som forvirrer meg litt er dette med nærgrense, G12'en ser ut til å ha mye bedre egenskaper sånn sett. Men Olympusen har makro-funksjon, vil det si at nærgrensen da blir mindre? Må man ha egen linse for å bruke makrofunksjonen?

Jeg har ingen kjennskap til Olympus-kameraet. Det var ikke et alternativ for meg, da det å slippe objektiver var mye av poenget. Terskelen for å ta med seg kameraet har blitt betydelig lavere nå, og det var jo det som var målet. Det var med andre ord ikke akvariebilder det ble kjøpt for, men man kommer ganske nær motivet. Jeg tok et kjapt bilde av det første jeg fikk øye på nå (vedlegg). Lyset er dårlig og bildet ikke all verden rent teknisk, men jeg vil tro at lys og fotograf er de to største svakhetene her.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap