- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Flyteplanter
Flyteplanter
Postet 11.10.07 kl 13:27
Endret: 11.10.07 kl 13:28
Det finnes en del å velge mellom.
Hva ønsker du med en flyteplante, bør du nok tenke på.
Skal den vokse fort, for å fjerne næring fra vannet?
Skal den være stor og pryde ett åpent akvarie?
Skal den være gjemmesteder for fisk og yngel?
Hvilken biotop foretrekker du?
Er det mye overflatebevegelse i karet, og hvordan er lyset (hvor nært vannet er rørene)?
Hva ønsker du med en flyteplante, bør du nok tenke på.
Skal den vokse fort, for å fjerne næring fra vannet?
Skal den være stor og pryde ett åpent akvarie?
Skal den være gjemmesteder for fisk og yngel?
Hvilken biotop foretrekker du?
Er det mye overflatebevegelse i karet, og hvordan er lyset (hvor nært vannet er rørene)?
Postet 11.10.07 kl 20:43
Jeg vil på det varmeste anbefale Ceratopteris cornuta! Vokser hurtig og blir stor med mange avleggere slik at du kan bytte den ut hele tiden når den blir for stor. De får masse røtter som er fin som gjemmeplass for yngel og rekene digger å rote rundt i røttene. Ypperlig å ha for å gjøre belysningen dunkel enkelte steder i akvariet. mange fisk som setter pris på det.
Kan også plantes på bunnen, blir flott bregneaktig plante.
Riccia (gaffelmose) er også kjempefin. Den tar ikke så stor plass nedover i akvariet, men brer seg pent utover vannflata. Nydelig frisk grønnfarge. Denne digger også rekene og fin gjemmeplass for små yngel.
Kan også festes til røtter, stein osv.
Dette var reklamen, SÅ kan jeg jo opplyse deg om at akkurat disse flyteplantene har jeg noen igjen av til salgs: med bilder.
Kan også plantes på bunnen, blir flott bregneaktig plante.
Riccia (gaffelmose) er også kjempefin. Den tar ikke så stor plass nedover i akvariet, men brer seg pent utover vannflata. Nydelig frisk grønnfarge. Denne digger også rekene og fin gjemmeplass for små yngel.
Kan også festes til røtter, stein osv.
Dette var reklamen, SÅ kan jeg jo opplyse deg om at akkurat disse flyteplantene har jeg noen igjen av til salgs: med bilder.
Postet 11.10.07 kl 22:16
Postet 12.10.07 kl 08:27
AggiI tillegg til det frank nevner, så må du tenke på at hvis du har overflate-avrenning, eller noe form for pumpeinnsug i overflaten, så bør du styre unna små flyteplanter som f.eks riccia og andemat. :)
Helt riktig. Jeg har det, men har satt litt finmasket netting over innsuget både pga rekene og flyteplantene. Trodde først det bare ville tette seg med en gang, men det holder å fjerne det som har festa seg en gang i uka samtidig som jeg bytter vann. Bytter nettingen av og til når det sitter for fast.
Postet 12.10.07 kl 08:51
Postet 13.10.07 kl 15:51