Forslag til planter i discusakvarie?

Skal starte 400 liter med en gruppe discus.
Noen som har forslag til planter å ha i discusakvarier?
Det blir jo som kjent gjerne 29-30 grader i disse karene.

Kan ikke så mye om akkurat planter så det bør ikke være av den aller vanskeligste sorten.
karet blir på 400 liter med blåsesand som substrat. (tenkte å legge litt grovere sand under blåsesanda for å gi plantene bedre feste)
Har ikke CO2 og bruker kun flytende gjødsel - Nutron Flora. (andre forslag til gjødsel?)
jeg ser etter noe lyst grønt (cabomba?) blandet med litt mørkere grønt og gjerne innslag av rødt.
flere forskjellige planter med andre ord.
Jeg har alt kjøpt inn en bunke lyse cabomba og planlegger altså å avle fram en fin liten skog med dette.

Jeg takker for svar.

Jeg har endel vallisneria ilag med mine diskus, og jeg liker det.
Virker som om fiskene også liker å stå stille mellom gresset og leke usynlig
Vallisneria og javabregner synes jeg er fint og har begge deler i lag med discusen min, javabregne tåler fint 30 gr og er dekorative og fine ilag med røtter.
jeg har faktisk noen javabregner på noen røtter. De er ikke så store enda da. men kan jo bruke dem. spesielt en av dem er veldig grønn å fin.
Vallisneria er en god ide! den sprer seg vel relativt raskt også.
jeg trenger noen høyvokste planter til "bakgrunn" så.
flere forslag?
Jeg bruker vallisnera i bakgrunnen. også har jeg noen store røtter i tillegg til javabregner. (bilder i profilen)
Synes for mye planter bare blir pes i disckus kar, for meg er det greit med litt.

Rotala rotundifolia er også en fin plante, dekorativ. Tåler også 30 gr.
jeg tenkte å ha en gruppe planter i bakgrunn, litt lavere planter lengre fram og mye åpent slik at discusene får svømmeplass.
og røtter selvfølgelig.
jeg vil ha mye planter bak i karet, men god plass framme, for å si det sånn.

(Du har en veldig flott gul discus Bettina! Hvor fikk du tak i den?)
Ciklide
(Du har en veldig flott gul discus Bettina! Hvor fikk du tak i den?)

Takker :o)

Den er en Yellow Chrystal, og ble kjøpt på Ramses Zoo i Drøbak
Vil også ønske deg lykke til med discus, det er kjempemoro, men det er mye å lære og lese om discus...
Og lære discus å kjenne tar også noe tid. De krever en god del, men man behøver ikke gjøre alt vanskelig, er ikke noe problem om man setter av nok tid til de. Det viktigste er å skape et miljø for discusen og gode rutiner og vannverdier....så har du glade discus.

Fint at du bruker tid på å planlegge :o)
Bettina
Vil også ønske deg lykke til med discus, det er kjempemoro, men det er mye å lære og lese om discus... Og lære discus å kjenne tar også noe tid. De krever en god del, men man behøver ikke gjøre alt vanskelig, er ikke noe problem om man setter av nok tid til de. Det viktigste er å skape et miljø for discusen og gode rutiner og vannverdier....så har du glade discus. Fint at du bruker tid på å planlegge :o)

Ja, jeg leser som en gal om discus nå!
Først hadde jeg ikke planlagt å skaffe det, siden alle får det til å virke som om dette er bortimot en umulig fisk å holde.
Jeg har faktisk 2 discus gående akkurat nå. Jeg så to stk på dyrebutikken til 350 kr pr stk.
Jeg ville ikke kjøpt dem, hadde det ikke vært for at disse gikk i ett kar sammen med en haug gullfisk. vannet var brunt med skitt og fiskene ble knuffet vegg i mellom av all gullfisken. Etter en måned var fiskene fortsatt ikke solgt, så jeg kjøpte dem like gjerne!
De må uansett ha det bedre hos meg enn der de var!
karet er riktignok utrolig lite (155L) Men jeg har omrokkert mye av fiskene mine slik at de får bedre plass.
De var litt sky først, men nå er de framme og spiser discus granulat som bare juling. fine farger får de også.
Så lenge jeg er påpasselig med å bytte vann ser det ut til at det går greit med dem.

Til sommeren kommer altså 400L i hus og i den forbinnelse leter jeg altså etter planter.
Jeg skal selvfølgelig også skaffe flere discus. 4-6 til tenkte jeg.

back to topic; flere planteforslag?
Sökte på tropica.com och dessa ska klara en temperatur på 30 grader, som du ser finns det en hel del att välja på.

Anubias barteri ''coffeefolia''
Anubias barteri var. angustifolia
Anubias barteri var. barteri
Anubias barteri var. caladiifolia ''1705''
Anubias barteri var. nana
Anubias barteri var. nana 'Petite'
Aponogeton crispus
Bacopa australis
Bacopa monnieri
Barclaya longifolia
Cryptocoryne beckettii ''petchii''
Cryptocoryne wendtii ''brown''
Cryptocoryne wendtii ''green''
Cryptocoryne wendtii 'Mi Oya'
Cryptocoryne wendtii 'Tropica'
Cryptocoryne x willisii
Cyperus helferi
Echinodorus bleheri (bleherae)
Echinodorus cordifolius ssp. fluitans
Echinodorus 'Ozelot'
Echinodorus 'Ozelot' (Green)
Echinodorus 'Red Diamond'
Echinodorus 'Red Flame'
Echinodorus 'Red Special'
Echinodorus 'Rosé'
Echinodorus 'Rubin'
Echinodorus tenellus
Gymnocoronis spilanthoides
Heteranthera zosterifolia
Hygrophila corymbosa 'Angustifolia'
Hygrophila corymbosa ''Compact''
Hygrophila difformis
Hygrophila guianensis
Hygrophila polysperma
Juncus repens
Lilaeopsis macloviana
Limnophila aquatica
Ludwigia helminthorrhiza
Ludwigia repens 'Rubin'
Microsorum pteropus ''Undulata''
Microsorum pteropus
Microsorum pteropus 'Narrow'
Microsorum pteropus 'Philippine'
Microsorum pteropus 'Windeløv'
Nesaea pedicellata
Nymphaea lotus (zenkeri)
Phyllanthus fluitans
Pistia stratiotes
Pogostemon helferi
Rotala rotundifolia
Rotala sp. ''green''
Rotala sp. ''Nanjenshan'' (Mayaca)
Salvinia natans
Shinnersia rivularis
Shinnersia rivularis 'Weiss-Grün'
Vallisneria americana (gigantea)
Vallisneria caulescens
Vallisneria spiralis 'Tiger'
Wow! Her er det jo bare å velge å vrake!!
Tusen takk!
Du kan ha nesten hva som helst av planter sammen med diskus. De fleste planter tåler discustemperatur selv om dette er litt over deres idealtemperatur. Hvorvidt plantene trives eller ei er mer avhengig av om du har godt lys og evnt CO2-tilsetning enn av temperaturen.

Du finner litt mer stoff om plantevalg på hjemmesiden min.

Det er også en god artikkel om discus og planter her på NA.

tusen takk for alle utfyllende svar jeg har fått!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap