Generelt stell og utstyr til planter.

Jeg blir lett forvirret når det kommer til pleieprodukter til akvarieplanter.
Det masse forskjellige varianter innen flytende og fast gjødning og næringstoffer.

Det jeg lurer på er hva er det man bør ha av utstyr og pleieprodukter til mine planter i akvariet?

Alle svar blir satt stor pris på!
Egentlig trenger du svært lite.

Men det kommer alt an på hvilket oppsett du har. Planter trenger først og fremst godt lys og noen planter trives best med CO2-tilsetning. Hvis du ikke har godt lys hjelper det lite med alskens næringsstoffer.

Det finnes som du selv påpeker masse plantenæring-produkter, men hvis du bruker slike er det første budet at de må brukes med nøysomhet.

For mye næring => alger

For lite næring kan gi litt blasse planter og dårlig vekst. Personlig bruker jeg aldri plantenæring med mindre plantene skriker etter det. Det eneste jeg har funnet nødvendig i mine kar er jerntilskudd. Det er typisk planter med store røtter som trenger slikt og da spesielt grønne planter som f.eks sverdplanter. Jeg bruker jern-kuler eller sticks som putter ned i grusen under plantene. Jern kan også tilsettes i flytende form, men da er risikoen for algeoppblomstring større.

Ellers er jo litt bunnslam god næring for planter. Så derfor slamsuger jeg nesten aldri lenger.
Akkurat det med Gjødsler osv har jeg full forståelse for at du finner forvirrende.
Selv begynte jeg ikke å bruke gjødsel før nå nylig.
Det som går inn i fisken må også ut, å dermed mener jeg at fisken til en viss grad tar seg av gjødsling av plantene.

Men dersom du vil ha skikkelig flotte planter så er det mange her inne som bruker forskjellige typer gjødsel og CO2.

Selv bruker jeg bare noe japansk gjødsel (nå kommer jeg IKKE på navnet!) og noe flytende (det husker jeg heller ikke navnet på.).
Stengelplanter som f.eks Cabomba tar nytte av det flytende gjødselet, mens planter med skikkelig røtter i grusen tar nytte av "stikkpiller" og lignende. Dersom jeg har forstått rett..

Egentlig er det vel substrat og lys man i all hovedsak trenger.
eventuelt rett temperatur.
Alt henger sammen og planter er faktisk litt komplekse.
Planter vokser bare når alle næringsstoffene de trenger er tilstedet.
Alger, de vokser på alle typer næring, så lenge det er tilgjengelig.

Co2 tilførsel er så og si poengløst vist man ikke har mere lys enn det som er minimum for ett gitt kar.

Jern er vikig, store planter trenger en del jern.

En annen ting som er kjekt å vite: Planter produserer oksygen om dagen og forbruker om kvelden, dog forbruker de mindre enn de produserer.
Er det noe spesielt merke eller produkt som dere er kjent med og har bedre erfaringer med?
Jeg har brukt Tropica sin Aquacare. Den virker bra, men jeg bruker den sjelden og kun i små doser. Ellers har jeg brukt ulike typer av jerntilsetning som puttes ned i grusen; ADA (sticks) og JBL (kuler). Begge disse fungerer fint.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap