Hjelp! ang. javamose

Jeg sitter her og introduserer reker til akvariet og gjør husarbeid samtidig som jeg prøver å finne ut litt om javamose. Jeg var nettopp på dyrebutikken for å kjøpe litt flere amanoreker og fikk tilbud om en neve med javamose for bare 10 kr. Jeg slo til. Men nå når jeg kommer hjem ser jeg at vi ikke har fiskesnøre. Jeg har ikke tid til å sjekke gjennom forumet, så jeg håper noen kan svare kjapt på disse spørsmålene:

Kan man bruke andre ting til å feste javamose med?
javamose ha CO2 tilsetning?
Kan den fungere som flyteplante?
Er snegler glad i den?

Jeg har planer om å feste den på en av røttene på det nederste bildet. På det øverste ser dere sann ca. hvor mye mose jeg fikk. Hvor mye av det vil jeg trenger på en rot?

Takker for svar på forhånd
Vet ikke helt om du kan bruke den som flyteplante. Vet gaffelmose funker som det. Har merka at mosen min synker litt. Men kil den fast i sprekker på røtter og litt fastsett under stener. Har ikke direkte sett at noen av sneglene mine har vært så glase i den.
Vil ikke den råtne der den er kilt fast i sprekken da? Siden jeg har to røtter; den ene lener seg på den andre, vil jeg kunne sette fast litt mose der da? Ellers har jeg ikke mange andre plasser den kan settes fast :/ Kan jo bruke en kokosnøtthule som en midlertidig løsning til jeg finner bedre alternativer. Har ikke lyst til å kaste det jeg ikke får bruk for. Tenkte jeg kunne feste mosen med sytråd til kokosnøtta. Vil det funke?
Hvis du bare syr mosen inn gjennom et lite hull. uten å bruke tråd tror jeg den skal kunne feste seg der.
Jeg endte opp med å feste litt av mosen på toppen av en kokosnøtt og stakk en liten dott halvveis under den rota som lener seg på den andre. Det ble seende ut som på bildene. Ser dette bra ut? Jeg har fortsatt litt mindre enn halvparten av det jeg kjøpte igjen. Skal lete etter sprekker og slikt.
Nå fant jeg også en slags nedoverformet krok på den ene rota som jeg hektet litt mose på. Håper det ikke kommer til å flyte opp Nå sitter jeg igjen med en liten klump som jeg ikke har plass til noen sted mend mindre den kan brukes som flyteplante. Tips?
Flott mosejobb!
Jeg fester javamose med strikk som regel. Når strikken ryker/morkner har som regel mosen festet seg Jeg synes du har gjort en flott mose-jobb, jeg. Klart du kan la litt mose ligge og flyte til du har funnet et nytt "festested". Min erfaring er at javamose vokser flott/fester seg på røtter og steiner med ruglete overflate. Etterhvert vokser mosen sånn at man må luke, flir! Yngel og reker elsker å leke i mosen.
Jeg vurderer å gi den lille ekstraklumpen bort til en jeg kjenner som kommer hjem om en uke eller noe sånt. Kan den ligge å flyte så lenge?
Hehe, den mosen sank med en gang og la seg oppå en av røttene i hjørnet x) hvis jeg er heldig blir den liggende der da og gjøre sitt
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap