Hvordan overvintre vannlilje på balkongen??

Jeg har en vannlilje i en krukke på balkongen, men før frosten kommer tømmer jeg jo denne så den ikke sprekker.

Den ble planta seint i sommer (fordi det eneste hagesenteret som tok inn var så treig...) og rekker jo ikke å blomstre i år. Har veldig lyst å få planta den tidlig ut til våren i håp om blomstring, men hvordan overvintre den? (husker ikke navnet, men det er en liten sort som skulle være hardfør i skandinavia)

Jeg bor i leilighet med kun varme rom. Eneste bod jeg har er en trekkfull sak ute på balkongen. Like kaldt der som ute på balkongen. Den bør vel overvintre i mudderet i en dam, men kan jeg overvintre den på en annen måte?

Andre flerårige planter jeg har overvintrer på balkongen uten problem.
En vannlilje overlever under is så lenge ikke rota fryser. Men om du frykter at det kan skje, så kan du ta den i en bøtte med vann eller i et akvarium (om du har plass). Etter min erfaring har vannliljene ikke probelemer med litt varme.
Ja, det bånnfryser ute på balkongen.

Men tror du virkelig jeg kan overvintre den inne i varmen. Ser liksom for meg at denne trenger en kald periode som stauder gjør. Hvile rett og slett.
Du kan pakke den inn i striesekk e.l. Den oppbevares da på et mørkt og kjølig sted.
Den må holdes fuktig hele vinteren.
Vidar-Alexander
Du kan pakke den inn i striesekk e.l. Den oppbevares da på et mørkt og kjølig sted. Den må holdes fuktig hele vinteren.

Hvis jeg har flere lag med striesekk, kan den overleve min trekkfulle bod på balkongen tror du?
Hvis den ikke blir dypfryst, ja.
Det heter at vannliljer ikke tåler frost på røttene. Jeg har norske arter, som fryser fast i isen hver vinter, og de lever like fint. Fargede arter, fra andre land, tåler nok mye mindre frost.
Det finnes dessuten mange forskjellige typer, og de er alle forskjellige med tanke på toleranse for vårt klima. Om du vet navnet på den du har, så kan man fort finne ut hva den tåler.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap