Ny grus eller sand...

Inaktiv bruker
ja eg har grus av ein grov type, men eg har lyst på Kakadueciklide i akvariet og eg vil att kulhii ålane skal trivast og Kakadueciklide òg så klart... men eg lurte på om sanden gjer at plantene vil få problemer med røttene sine? eller veksa?

eg har to anubias berre nemne da får allmen innterese sjøl om den står på ei rot og er langt frå grusen/sanden...

eg har stengel plante ting- veit ikkje kva art da e....
har vasspest
vanlig knivblad
og vist du ser på profilen min ser du ein plante heilt fremst i midten men veit heller ikkje kva denne hette, overaskandes? nei tvile på da....

help need some tip...
Hei!

Jeg har lest en hel haug av innlegg i forumet, noe som kan søkes i forumet under sand, varmekabler, bytting til sand, sand eller grus, kombinasjonene er uendelig egenlig.....samt denne http://akvaforum.no/text.cfm?id=1967, før jeg byttet om til sand.

Det er nok varmekabler eller sandsnegler som skal til for at sanden ikke blir for kompakt rundt røttene til plantene. Noen sier begge, noen sier enten eller. De fleste sier at om det er sand skal de også være enten et lag med bunnnæring under sanden eller at man setter næringskuler ned i sanden rundt røttene.

Jeg har valgt å legge et godt lag med bunnnæring over varmekabler, og så 5 cm sand på toppen av dette. Har nemlig også ciclider og ål som snart skal trives så snart filteret modnes og jeg kan flytte alt over til sitt nytt hjem!
zantoko
vanlig knivblad

Du mener kanskje vanlig sverdplante...?

Ingen av mine planter har problemer med sandbunn. Jeg har sand overalt i alle akvariene mine.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=zantoko]vanlig knivblad

Du mener kanskje vanlig sverdplante...?

Ingen av mine planter har problemer med sandbunn. Jeg har sand overalt i alle akvariene mine.

sry nybegynner...rote forsatt med namna hehe da va sverdplante eg meinte ja
Inaktiv bruker
som sagt nybegynner... ka e varmekabler?=)
en god tråd her-

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1013&thread_id=25220&message_id=144970#144970

varmekabler er tynne kabler som kan legges i bunnen av akvariumet ditt. de varmer bunnsubstratet så det blir en god sirkulasjon av næringstoffer rundt røttene til dine planter. noen her liker å si at det er også så røttene ikke fryser på tærne. de er ikke varme nok til å erstatte en varmekoble.

webzoo.no har et par forskjellige typer, her om du vil kikke. under jbl typen er det en god forklaring til hva de er.

http://www.webzoo.no/site/maler/x/?case_vis=produktutlistning&sok=ja

Inaktiv bruker
annanda
varmekabler er tynne kabler som kan legges i bunnen av akvariumet ditt. de varmer bunnsubstratet så det blir en god sirkulasjon av næringstoffer rundt røttene til dine planter. noen her liker å si at det er også så røttene ikke fryser på tærne. de er ikke varme nok til å erstatte en varmekoble. webzoo.no har et par forskjellige typer, her om du vil kikke. under jbl typen er det en god forklaring til hva de er.

hvor mye koster desse varmekablene??

cirka...
Inaktiv bruker
btw eg har eit 60l akvarium, så da er ikkje så mækje eg treng... eller eg veit eigentlig ikkje detta men vist du svare kan du sei hvordan du instalerer desse?
Du legger de i passelige sløyfer i bunnen og limer de fast med silikon... Lagde en fiin tegning til deg
Varmekabler er en myte
Det er bare tull at du trenger varmekabler for plantene sin del.
Dette er en standhaftig myte som blir gjentatt til det kjedsommelige på fora her i landet.
Planter pumper oksygen ned i rotsystemene sine, så uansett hvor tettpakket det er rundt røttene er det fine aerobiske forhold i umiddelbar nærhet.
Sand er ett glimrende plantemedium rent bortsett fra at den er inert, så enkelte arter som Sverdplanter og Cryptocoryner som har stort næringsopptak fra røttene kan trenge litt næring i form av lateritkuler ol.

En annen ting å tenke på med varmekabler er at enkelte varianter av disse går på 230v, det er ikke så morsomt om man skulle være så uheldig å punktere de med en stein eller noe annet skarpt.

Om du er skeptisk til min mening om temaet kan du søke på de store planteforaene på nettet og se hva som er konsensus der.

Søk på "heating cable" så finner du raskt ut at varmekabler stort sett er ett europeisk fenomen som uheldige akvarister i startgropen blir anbefalt.

Jeg gikk i samme fellen selv, kjøpte kabler og silikoniserte de fast under sanden. Brukte de noen måneder og merket ingen forskjell på hverken plantevekst eller reduksjon av gasslommer i bunnlaget.
Inaktiv bruker
Jan Ove
Det er bare tull at du trenger varmekabler for plantene sin del. Dette er en standhaftig myte som blir gjentatt til det kjedsommelige på fora her i landet. Planter pumper oksygen ned i rotsystemene sine, så uansett hvor tettpakket det er rundt røttene er det fine aerobiske forhold i umiddelbar nærhet. Sand er ett glimrende plantemedium rent bortsett fra at den er inert, så enkelte arter som Sverdplanter og Cryptocoryner som har stort næringsopptak fra røttene kan trenge litt næring i form av lateritkuler ol. En annen ting å tenke på med varmekabler er at enkelte varianter av disse går på 230v, det er ikke så morsomt om man skulle være så uheldig å punktere de med en stein eller noe annet skarpt. Om du er skeptisk til min mening om temaet kan du søke på de store planteforaene på nettet og se hva som er konsensus der. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] Søk på "heating cable" så finner du raskt ut at varmekabler stort sett er ett europeisk fenomen som uheldige akvarister i startgropen blir anbefalt. Jeg gikk i samme fellen selv, kjøpte kabler og silikoniserte de fast under sanden. Brukte de noen måneder og merket ingen forskjell på hverken plantevekst eller reduksjon av gasslommer i bunnlaget.

så det du sier er att du ikke anbefaler varmekabler til "sand"
Varmekabler anbefales hverken for sand eller grus.
Inaktiv bruker
ok... kva anbefaler dåke svart eller kvit eller blanda farge på sanden? vist det har noko å sei....

eller er det berre hva jeg synes er fint som skal besteme det??
Fargen på sanden er en smakssak, så der må du nesten bruke det du føler for.
Dette at varmekabler bare er tull var nytt for meg. Har ikke giddet å investere i planter da jeg har fin sand, nettopp pga dette med kabler og tetthet rundt røttene.
Denne tråden ga meg plutselig mange ideer, savner litt plantevekst!
Myter i akvariehobbyen
Det er dessverre en del slike seiglivede myter angående forskjellige aspekter ved hobbyen.
Som feks at nitrat og fosfat gir algevekst, at man må buffre vannet ved Co2-tilsetning osv.
Dette med gasslommer i tett sand har jeg aldri merket er skadelig for hverken fisk eller planter. Dette vil typisk være hydrogensulfid og nitrogen dannet av anaerobe bakterier i bunnlaget. Nitrogen er harmløst og det som er av H2S vil raskt dannes til svovelsyre i kontakt med vann og oksygen. Denne siste i så små mengder at det knapt påvirker syre-base balansen i vannet.
Inaktiv bruker
ok no har jeg kommet så lang i prossesen at jeg vil spøre om det er noke jeg bør forbedre meg på kan og vi sje med sand? som det blir vansklig og holde rent som når jeg vil støvsuge?? akvarie altså...
Dritt legger seg oppå sanden, så det er enkelt og greit på den måten.
Inaktiv bruker
Jan Ove
Dritt legger seg oppå sanden, så det er enkelt og greit på den måten.

Så hvordan tar jeg det vekk? Med støvsuge akvarie?
Med en hevert som du holder såpass høyt over sand slik at møkka blir sugd opp, og sanden blir liggende.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap