Har jeg ødelagt javamosen?

Har sykdom i rekekaret og holder på å medisinere. Hadde en svær javamose i karet og tok denne utav for å behandle den separat med klorin. (Pga at ingen av rekene vil overleve medisineringen, og jeg ville ikke ha mosen full av døde reker.)

Hadde mosen i en bøtte med vann og litt klorin i ca 20 min. Noe av mosen er blitt brun og syns det lukter jern? av planten. Er det normal lukt? Har skyllt den mange ganger og den ligger nå i rent vann.

Hvorfor bruker du klorin? Klorin er jo gift for rekene...

Tviler på at det er noe særlig for mosen heller..
Har lest at folk behandler plantene med klorin for å få bort snegler o.l. Tenkte at det ville hjelpe mot dette også. Alle rekene i karet dør uansett, da det blir medisinert med sera nematol. Men planten er jo godt skyllt og det kommer ikke klorin opp igjen i karet når jeg setter inn igjen planten. Hvis planten overlever da...
Men har du lest at noen har anbefalt å legge planter i bløt i klorin?? Kan ikke huske å ha sett noen sånne anbefalinger her inne.. Uansett, hvis den mosen din ikke er stein dau etter 20 min i klor da skjønner jeg ingen ting...
S_Dreams
Har lest at folk behandler plantene med klorin for å få bort snegler o.l. Tenkte at det ville hjelpe mot dette også. Alle rekene i karet dør uansett, da det blir medisinert med sera nematol. Men planten er jo godt skyllt og det kommer ikke klorin opp igjen i karet når jeg setter inn igjen planten. Hvis planten overlever da...

Det funker fint mot mordersnegler ute ja, med spruteflaske og bittelitt på. Noe mer enn det dreper plantene og det meste annet du putter oppi der...

Jeg vil foreslå bensin og fyrstikker, det er mye morsommere å se på
Plussmedlem
Klorin kan brukes mot alger på planter. Kun da i en tynn oppløsning i få minutter.
Bare å søke på ordet Klorin her på AF.
Syns jeg leste om en som hadde alle de nye plantene sine en time i klor, og at plantene ble litt pjusk noen uker men kom seg så igjen... Mulig jeg har lest feil. Må se om jeg klarer å finne det igjen.
Jeg må ha mikset sammen to innlegg...ops

Det var en som skrev at han klorbehandlet alle de nye plantene sine, og at de så pjusk ut en til to uker etterpå. Men der stod det ingenting om hvor lenge.

I et annet innlegg fant jeg tidsperspektivet, bare at det her var et filter det var snakk om...ehe.

Uff, det var den planten.
Jeg putter alle nye planter i Gastropex for å bli kvitt snegler.
S_Dreams
I et annet innlegg fant jeg tidsperspektivet, bare at det her var et filter det var snakk om...ehe.

Ville ikke lagt et filter i klor, heller jeg, altså... :S Det knekker jo alt av bakterier.
Mosen overlevde Puttet den tilbake i karet og den ser fin ut. Mulig litt lysere grønn, hehe.
Angående klorin
Det er sikkert noen av den eldre garde som kan bekrefte at dette var noe man gjorde "før i tia", men da ble det jo også både gjort å sagt mye rart. Er sikker på at jeg har ei gammal akvarie bok hvor dette ble anbefalt. skal se om jeg ikke kan finne den.

det var jo ei tid at denne hobbyen var veldig på prøve og feile stadige.

rune
S_Dreams
Mosen overlevde:) Puttet den tilbake i karet og den ser fin ut. Mulig litt lysere grønn, hehe.

Jøss! Det hadde jeg aldri trodd! Bra det da
Javamose tåler fint klorvann. Ville ikke trodd at den tålte ren klorin.

Spørsmålet er vel om den er like fin om en uke.
Trygve Lillefosse
Javamose tåler fint klorvann. Ville ikke trodd at den tålte ren klorin.

S_Dreams
Hadde mosen i en bøtte med vann og [B]litt[/B] klorin i ca 20 min.

Jeg puttet en dott mose i 60 grader varmt vann. Bare i noen sekunder, men likevel... Dotten lever den dag i dag.
mona o
[QUOTE=Trygve Lillefosse]Javamose tåler fint klorvann. Ville ikke trodd at den tålte ren klorin.

S_Dreams
Hadde mosen i en bøtte med vann og [B]litt[/B] klorin i ca 20 min.

Var litt kjapp der ja.

Da er det jo ikke så rart at mosen overlevde.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap