Hornblad katastrofe

Kjøpte en klase med hornblad for noen dager siden, og de har klart seg bare bra. Helt til jeg sto opp i morges.......og alle bladene på alle stenglene var falt av og fløt i et grønt kav i akvariet.....Jeg har nå stått en time og prøvd å få alle disse småblada (ligner jo nesten barnåler, og vi vet jo alle de finnes rundt i huset, til i allefall juli året etter) , og bantes og svort og lurt på hva som gikk galt.

I går kjøpte jeg noen flere planter av en annen art, jeg la ned ei ny rot/tok samtidig ut steinen som har ligget der tidligere, og tilførte akvariet en blå oksygenstein.....

Vil alt dette / en av disse tingene ha bidratt til den bråe hornblad døden?
Var det kaldt når du kjøpte denne planten? Ble den pakket inn forsvarlig?
Er vel ikke utenkelig at kulda tok knekken på den....

Ville uansett latt den stå noen dager, for å se om den kommer seg.
Mine hornblad måtte fjernes ds jeg kjøpte SAE. De drev å gnagde løs på disse, sånn at masse løsnet. Du har vel ikke fisk som gjør det samme, vel?
Jeg har hatt fiskene like lenge som hornplantene. De var helt fine i går kveld. I morrges var ALLE bladene falt av. Det var kun nakne stengler igjen. Det var ganske kalt når jeg kjøpte plantene.......Men de har jo klart seg bra i kanskje ei uke.....
Artemia
Jeg har hatt fiskene like lenge som hornplantene. De var helt fine i går kveld. I morrges var ALLE bladene falt av. Det var kun nakne stengler igjen. Det var ganske kalt når jeg kjøpte plantene.......Men de har jo klart seg bra i kanskje ei uke.....

Akkurat det samme skjedde meg en gang. Jeg plantet inn masse hornblad som etter noen dager mistet alle nålene. Det var et rent helv... å få fjernet det ut av akvariet igjen! Jeg kjøpte mine på vinteren, var ganske mildt men de var ikke pakket inn. Tror jeg gikk ute max 10 min og det tålte de rett og slett ikke. Jeg fikk nye av samme person og denne gang var de pakket godt inn. Da overlevde de. Hornblad er vel en av de plantene som er absolutt mest vare for kulde. De er hardføre, men kulde er absolutt no no!

Har du kjøpt de i en butikk må du bare gå tilbake å kreve nye. Har de ikke klart å pakke de godt nok på vinteren er det deres ansvar. Noen butikker pakker ikke inn plantene i det hele tatt verken sommer eller vinter og det er en uting! Jeg krever alltid plantene pakket inn vinterstid. Det er tross alt tropiske planter vi kjøper.
Samme skjedde hos naboen min, det beste jeg fant ut var at han hadde nitrit og/eller ammoniakk.
Nitrit og ammoniakk er jo næring for planten, så om det ikke er veldig høye verdier, burde det være bare bra.
Om det var kaldt når du fikk de med hjem så ville du vel sett en reaksjon med en gang og ikke etter en hel uke. Så treige i oppfattelsen tror jeg ikke engang planter er

Blå oksygenstein, hva er det? Mener du at du har satt i gang en ekstra luftpumpe så kan det muligens ha luftet ut all co2 og gitt planten et sjokk på den måten. Det er det eneste jeg kan komme på som kan ha tatt knekken på den.
Tante Astrid
Om det var kaldt når du fikk de med hjem så ville du vel sett en reaksjon med en gang og ikke etter en hel uke. Så treige i oppfattelsen tror jeg ikke engang planter er ;)

Nå vet jeg svært lite om akvarieplanter, men der lurer jeg på om min teori er en annen enn din... Planter bruker tid på å dø. Dersom du feller et tre i hagen, så tar det noen dager før bladene faller av. Dersom denne akvarieplanten dør av kulde på vei hjem fra butikken, overrasker det meg ikke om det tar en uke før bladene faller av fordi forråtnelsesprosessen da har kommet langt nok til at festene til bladene løsner.
nå har det seg en gang sånn at tynne planter som ligger i 25 grader varmt vann brytes ned mye mye fortere enn et tre i hagen....
Har selv kjøpt planter som har hatt det litt for kaldt på vei hjem og bladene ble brune før det var gått et døgn.
Jo da, men en uke holder de vel gjerne...?
Tante Astrid
Om det var kaldt når du fikk de med hjem så ville du vel sett en reaksjon med en gang og ikke etter en hel uke. Så treige i oppfattelsen tror jeg ikke engang planter er ;) Blå oksygenstein, hva er det? Mener du at du har satt i gang en ekstra luftpumpe så kan det muligens ha luftet ut all co2 og gitt planten et sjokk på den måten. Det er det eneste jeg kan komme på som kan ha tatt knekken på den.

var ingen pumpe, men en blå avlang stav som skal gradvis tilføre oksygen. kanskje prosenten o2 mot co2 ble feil..? opplevde at sugemallene mine begynnte å hoppe over vannflata samme dag som plantene døde, til og med tigersneglen har klatret opp glasset og over vannkanten....Leste da her inne et sted, at når mallene hopper slik , skyldes det ofte mangel på o2? Ene mallen fant jeg også død i går kveld...(en bitte liten sak på knappe 2 cm) Skulle tro vannet er blitt giftig...
Der var sølvhaien død :O

Hva er det som skjer?

Har startet en ny tråd om det som nå har gått fra hornblad katastrofen til fiskedød katastrofen. Tråden heter SOS på¨nybegynnerforum....Please help""
Artemia
var ingen pumpe, men en blå avlang stav som skal gradvis tilføre oksygen.

Og staven er koblet til en luftpumpe? Hvis den ikke er det, og du i tillegg ikke har noen sirkulasjonspumpe med filter, så er det ikke rart du opplever død...
En slik blå stav lager ikke oksygen i vannet av seg selv...
Ser du nettopp har kjøpt karet, så er nok vannverdiene som ikke er bra om fisken dør. du får begynne å bytte vann, 30-50% og gjøre det hver dag. Du bør også kjøpe deg vanntester, dråpetypen ikke strips og få testet vannet ditt. Spesielt nitrit.
Aggi
[QUOTE=Artemia] var ingen pumpe, men en blå avlang stav som skal gradvis tilføre oksygen.

Og staven er koblet til en luftpumpe? Hvis den ikke er det, og du i tillegg ikke har noen sirkulasjonspumpe med filter, så er det ikke rart du opplever død...
En slik blå stav lager ikke oksygen i vannet av seg selv...

Jeg har luftpumpe. Denne staven er ikke koblet til noe som helst, den skal visst bare sakte frigjøre O2 til den er tom?? Jeg veit ikke, jeg er totalt nybegynner og den staven såg vel bare fornuftig ut....Jeg nappa den i alle fall ut, men dyrebutikken mente at for mye O2 skulle godt gjøres
PG
Ser du nettopp har kjøpt karet, så er nok vannverdiene som ikke er bra om fisken dør. du får begynne å bytte vann, 30-50% og gjøre det hver dag. Du bør også kjøpe deg vanntester, dråpetypen ikke strips og få testet vannet ditt. Spesielt nitrit.

Dyrebutikken var hjelpsomme nok til å ta i mot en vannprøve fra meg og teste med noen dråper. Da kom de fram til at ph var litt over 7 og ingen Nitritt-problemer. Så hva som var galt med vannet kunne de ikke svare på. Byttet uansett ca.50% av vannet nå når jeg kom hjem, og får vel bytte noe regelmessig framover? Og håpe på det beste.
Har ikke den staven en liten tapp som du kan koble luftslangen til?
BTW. Svarte deg i SOS-tråden om de testet for ammoniakk. Siden du ikke har noe filter, så har du heller ingenting som kan hådtere bakteriene for deg. Du får derfor mest sannsynlig ikke nitritt på en stund, men du har nok den giftigste, nemlig ammoniakk...
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap