Hjelp planter blir brune

Hei jeg har et proplem med at plantene i akvariumet mitt blir brune, og guppyene napper på plantene.

Vet du hvorfor dette skjer kan du ikke svare meg da er du snill?
Hva slags lys har du til plantene og hvor mange timer?
Har du gitt dem plantenæring?
Lenge siden akvariet ble satt opp?
Kan det hende guppiene trenger litt grønstfor?
Og ikke minst, hva slags planter er det? Hvis du ikke vet er det fint med bilde.
Næring og jernmangel er de vanligste årsakene til brune blader.
De 2 plantene jeg vet navnet på
Hei jeg har tre planter jeg vet bare navnet på 2 av de Hygrophila og Alternanthera
Jeg prøvde å se om du hadde noen bilder av akvariet ditt under profilen din, men du har bare ett... og på det ene bildet er det ikke noe lysarmatur over akvariet ditt.
Betyr dette at du ikke har akvariebelysning over akvariet ditt til daglig?
Da har du i så fall svaret der. Dersom du lar plantene greie seg med dagslys, blir det for dårlig.
Dette var det eneste bildet du hadde:

[External Image]

Ulrik August
Hei jeg har et proplem med at plantene i akvariumet mitt blir brune, og guppyene napper på plantene. Vet du hvorfor dette skjer kan du ikke svare meg da er du snill?
Men tror ikke det går ann og feste på lysrør skal jeg bare ta en lampe og sette over??
Ulrik August
Men tror ikke det går ann og feste på lysrør skal jeg bare ta en lampe og sette over??

Nei, ikke "bare en lampe". Det må være en type lys plantene faktisk greier å nyttiggjøre seg. Lysrørsarmatur for akvariebruk er derfor det du trenger.

Hvis du måler lengden på akvariet, så kan vi sikkert hjelpe deg med å finne et passende lysarmatur. Men du finner et stort utvalg i forskjellige lengder HER, både i svart og i hvitt, altså lysarmatur som skal ligge tvers over akvariet. Lengde er oppgitt i nettbutikken på alle de forskjellige.

Hvor stort er akvariet ditt (antall liter)? Det ser ikke ut til å være mer enn 30 liter eller noe sånt?
ok da skal jeg prøve det takkfor al hjelpen
Det er bare et 20 liter akvarium
Da er det kanskje for lite til å bruke et lysrørsarmatur over. Mulig det bare kan bli et lyspære-armatur, og de gir ikke særlig flott plantevekst.

Det er mulig du kan bruke et 40 cm langt armatur, men du må ta målene på akvariet først. Det gjør jo ikke så mye om armaturet stikker ut litt på hver side. Da har du i det minste godt nok lys til at du kan ha grønne planter i akvariet.
Ca 35 cm lengde og ca 20 cm bredde
mona o
Nei, ikke "bare en lampe". Det må være en type lys plantene faktisk greier å nyttiggjøre seg. Lysrørsarmatur for akvariebruk er derfor det du trenger.

Dette vil jeg påstå er en sannhet med modifikasjoner. Til min reol så har jeg brukt lukkede T5-lysrør med armatur kjøpt på Clas Ohlson Disse er kjempegreie, gir et sabla godt lys og plantene vokser som aldri før. Alger ser jeg svært lite av, faktisk så godt som ingenting...

Så det at en må bruke flerfoldige hundre kr på riktig akvarielys, på mindre akvarier, er jeg ikke helt sikker på at stemmer. Har også et lite yngelkar hvor javamosen holder på å ta fullstendig overhånd. Her har jeg en liten kontorpult-lampe med sparepære som står og lyser... Ei heller ikke tegn til alger....

Hvorfor vokser vanlige planter innendørs som bare har tilgang til vanlig belysning og ikke sollys? er ikke et "spesielt plantelys" i en vanlig 60w Osram lyspære gitt...
eg kan jo altids sjekke på klas olsen
Christian 80:
Jeg har ikke lyst å sitte og anbefale en guttunge å trikse og fikse med andre typer lamper over vann... Det er tross alt vann og elektrisitet det er snakk om.

Nå har ikke trådstarter oppgitt hvor gammel han er, men han virker veldig ung.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap