- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Kan man flytte en stor flyteplante fra karantenekar uten ev smittefare hos fisk?
Kan man flytte en stor flyteplante fra karantenekar uten ev smittefare hos fisk?
Jeg har 2 store Ceratopteris pteroides i et 62Liters Karantenekar. Nå har de blitt så store at de tar for mye av plassen i vannskorpa, men jeg har ikke lyst til å kaste den. Den hadde vært kjempefin i 110Literen jeg har, men siden fiskene går i karantene i det karet plantene ligger i så er jeg redd for at den kan bringe smitte om jeg flytter den...
Kan jeg flytte den over til 110Liters karet uten å smitte om det skulle være sykdom i karantenekaret?
Kan jeg flytte den over til 110Liters karet uten å smitte om det skulle være sykdom i karantenekaret?
Postet 25.04.09 kl 19:16
Postet 25.04.09 kl 19:37
Enig med Elin. I ordet "karantene" ligger det jo begrepet "å holde det isolert fra annet", slik at smitteoverføring ikke gjøres.
Flytter du planten, vil du overføre eventuell smitte også. Så godt som garantert. Surt hvis det f.eks. bryter ut sykdom i karantenekaret dagen etter at du flyttet planten da
Flytter du planten, vil du overføre eventuell smitte også. Så godt som garantert. Surt hvis det f.eks. bryter ut sykdom i karantenekaret dagen etter at du flyttet planten da
Postet 25.04.09 kl 19:41
Endret: 25.04.09 kl 19:42
Postet 25.04.09 kl 19:44
Postet 25.04.09 kl 19:50
En slik plante kan jo få dusinvis av avleggere. Tar man dem ikke bort, så oversvømmes overflaten på kort tid av dem. De popper opp langs hele bladkantene på moderplanten. Starter som en liten prikk med en rot-tråd, som så utvikler seg til egne planter.
Hvis den planten er blitt for stor til akvariet du har den i nå, kan du fjerne moderplanten uten fare. Ta vare på 5-6 avleggere og de vil raskt vokse og fylle hele overflaten. Etter min erfaring gjør veksten på avleggerne et kjempehopp når moderplanten fjernes, for da får de all næringen selv. De vokser kjemperaskt.
Hvis den planten er blitt for stor til akvariet du har den i nå, kan du fjerne moderplanten uten fare. Ta vare på 5-6 avleggere og de vil raskt vokse og fylle hele overflaten. Etter min erfaring gjør veksten på avleggerne et kjempehopp når moderplanten fjernes, for da får de all næringen selv. De vokser kjemperaskt.
Postet 25.04.09 kl 19:57
Endret: 25.04.09 kl 19:58
Postet 25.04.09 kl 21:38
Postet 25.04.09 kl 21:41
Postet 25.04.09 kl 21:45
Postet 25.04.09 kl 22:02