Aponogeton ulvaceus sluttet å vokse

Leser på profilen til Aponogeton ulvaceus at den ofte slutter å vokse etter en periode med mye vekst.
jeg har tre løker ulvaceus i karet som alle tre har vokst veldig mye de siste månedene og som nå ikke uventet har kastet bladene og visnet bort.
Nå venter jeg egentlig bare på at de skal begynne å vokse igjen.
Lurte på om noen her inne har noen tips om å framskynde dette litt?
Noen tips for at den skal få blader igjen litt fortere?
jeg har allerede hevet rota litt over grusen.

Det kan av og til bryte dvalen om man flytter løken eller knollen littegrann, og i tillegg gir dem en tablett eller to med plantenæring under løken. Dette flytte-trikset fungerer ikke alltid på den arten du nevner, for denne store og kraftige planten ser egentlig ut til å trenge en slik hvile nå og da. Det fungerer som oftest veldig bra med mindre planter med knoll, som f.eks. Lotus.

Hadde jeg vært deg hadde jeg sett det an littegrann, latt dem få hvile slik at det iallefall tilsammen blir noen ukers dvale, og så forsøkt med flytte-trikset. Flyttinga behøver ikke foregå over store avstander Det kan holde å løfte opp løken/knollen og så bare plante den på nytt et par cm unna
Takk for tipset Mona
Det er vel gått rundt 6 uker siden de "sovnet" nå, så de trenger vel fremdeles noe tid.
Jeg har noen gjødselskuler jeg kan plompe nedi til dem hvis de ikke kommer til liv igjen.

Er bare det at hjørnene ser så snaue ut når det bare er noen visne strå som svaier.
Å så vil jeg ikke kaste dem ut å plante noe annet i stedet heller fordi jeg synes de er så utrolig flotte planter når de har blader.
Ja, jeg er enig i det. Det er en utrolig flott plante! Jeg har veldig, veldig lyst på den selv... men så er det dette med dvaleperiodene da. Tror jeg hadde blitt litt småsprø av å se et så ribbet akvarium som det blir når den store planten visner ned og går i dvale :p Det er vel den eneste grunnen til at jeg aldri har skaffet meg Aponogeton ulvaceus selv. Nydelige er de, med de bølgete bladkantene.

Jeg har nøyd meg med en god erstatning, som også har lange og lysegrønne blad med bølgete bladkanter (men som ikke går i dvale):
Echinodorus uruguayensis

(det finnes lite eller ingen gode bilder av den på nettet. Men du ser den til høyre og til venstre her i dette karet mitt)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap